کد مطلب: 173438
جهانبين نيوز گزارش مي دهد/
از توليد زباله تا مديريت صحيح پسماند /دفن سنتي زباله ها به علت نبود کارخانه
تاریخ انتشار : 1398/02/30 10:20:55
نمایش : 1577
زباله ها در چهارمحال و بختياري به صورت سنتي دفن مي شود که علت آن نبود کارخانه بازيافت زباله است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛ميزان  متوسط توليد زباله، روزانه  به ازاي هر شخص در جهان 300 گرم و در ايران 700 گرم است که اين امر به توليد روزانه 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک منجر مي شود.

طبق گزارش ها، 70 درصد زباله هاي جهان بازيافت مي شود، اين در حالي که در ايران اين مهم تنها در 20 درصد از زباله ها اتفاق مي افتد.

در ايران تنها 10 درصد زباله ها در مبدا تفکيک مي شود که نماد سطح مشارکت پايين ايرانيان در تفکيک 20 ميليون تن زباله سالانه اين کشور است، از اين مقدار زباله توليدي 80 درصد سهم ساکنان شهرها و 20 درصد باقيمانده آن توليد ساکنان روستاهاي ايران است.

بنابر اعلام مرکز آمار ايران، خانوار‌هاي شهري کشور در سال 1395 به‌طور متوسط در هر هفته 175 هزار و 548 تن پسماند توليد کردند، سرانه پسماند توليد شده توسط هر خانوار شهري 9.7 کيلوگرم در هفته بود که بخش عمده اي از آن را پلاستيک ها و ظروف يکبار مصرف تشکيل دادند.

به گفته مسوولان در کل شهرها و روستاهاي کشور روزانه حدود 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک توليد مي شود.

براساس آمار رسمي از سوي مديران شهرداري تهران، سهم تفکيک زباله از مبدا در شهر تهران معادل پنج درصد است، اگر حتي بپذيريم که آمار اعلام شده دقيق است اما حاکي از آن است که مديريت پسماند در پايتخت به سنتي‌ ترين شکل ممکن انجام مي ‌شود، در حالي که براساس طرح جامع مربوط به اين حوزه بنا بود تا پايان سال 90 همه پسماندهاي عادي به ‌صورت تفکيک شده جمع ‌آوري شوند.

هر فرد تهراني به ‌طور متوسط سالانه شش برابر وزن خود زباله توليد مي‌کند، اين اطلاعات نشان مي ‌دهد که متوسط سرانه زباله توليد شده در تهران 320 کيلوگرم و ارزش روزانه زباله توليد شده در تهران هزار و 800 ميليون ريال است.

سرانه توليد روزانه زباله در جهان 250 تا 300 گرم است که در ايران اين عدد برابر با 600 گرم است، زباله توليد شده در شمال ‌شهر تهران طبق مطالعات انجام شده حداقل دو برابر ميانگين آن در سطح کشور و چهاربرابر استاندارد جهاني است.

تعداد دفعات جمع‌آوري زباله در تهران دو تا سه ‌بار در روز است که اين مقدار در کشورهاي جهان 2 تا سه بار در هفته است، ايراني‌ ها سالانه 20 ميليون تن زباله توليد مي‌ کنند که 177 هزار تن آن را زباله ‌هاي پلاستيکي تشکيل مي‌دهد، زباله ‌هايي که سهم 15 درصدي از زباله ‌هاي جهان دارند و توسط يک درصد از جمعيت دنيا يعني ما ايرانيان توليد مي‌ شوند.

صاحبنظران مديريت پسماند و دفن غيراصولي زباله را براي جلوگيري از تهديدهاي زيست محيطي ضروري مي دانند و لازمه تحقق و اجراي تمام راهکارهاي حل معضل پسماند، منوط به تفکيک زباله از مبداست.

به نظر مي رسد، اختصاص سطل هاي زباله ويژه زباله هاي کاغذي، پلاستيک، شيشه، قوطي هاي فلزي، پس مانده مواد غذايي و مواد غيرقابل بازيافت براي واحدهاي مسکوني، در ترغيب مردم به تفکيک زباله در مبدا موثر است.

زباله و مديريت درست آن در توليد ارزش ‌افزوده نقش بسياري دارد، به حدي که در شرايط حاضر، صنعت بازيافت 15 درصد توليد ناخالص داخلي برخي کشورها را تشکيل مي ‌دهد و فرصت شغلي بسياري هم ايجاد مي ‌کند.

اين در حالي است که  اداره محيط زيست چهارمحال و بختياري ميزان زباله در اين استان را به ازاي هر نفر 700 گرم اعلام کرده است که اين ميزان با متوسط توليد زباله توسط هر شخص در ايران تقريباً برابري مي‌کند.

مسئولان محيط زيست اين استان اعلام داشتند زباله ها در چهارمحال و بختياري  به صورت سنتي دفن مي شود که علت آن نبود کارخانه بازيافت زباله است.
 
محيط زيست  براي حفظ طبيعت بيشتر تلاش کند

يکي از شهروندان در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: اين روزها شاهد طبيعت زيبا در چهارمحال و بختياري هستيم که متاسفانه عده اي با ريختن زباله در اين طبيعت زيبايي ها را مخدوش مي کنند.

ياري با اشاره به اينکه فعالان اين عرصه  بايد در حفظ محيط زيست بيشتر فرهنگ سازي کنند بيان داشت: مدت ها مي گذرد و ما شاهد وجود زباله ها ي زيادي  در دل طبيعت هستيم.

براي حفظ محيط زيست از خود و خانواده  شروع کنيم

وي ادامه داد: مردم بايد خودشان نيز به محيط زيست کمک کنند و زباله هاي خود را به داخل طبيعت نريزند چراکه خودشان نمي توانند از زيبايي هاي آن لذت ببرند.

ياري عنوان کرد: من و خانواده ام هميشه در حفظ محيط زيست کوشا بوده ايم و نمي گذاريم ذره اي لطمه به طبيعت وارد شود.

وي يادآور شد: متاسفانه در حاشيه شهر ها نيز پلاستيک هاي پراکنده به چشم مي خورد که نياز است مسئولين در اين راستا توجه بيشتري را داشته باشند.

مديريت پسماندها اگر اصولي رعايت نشود اخطار مي دهيم

شهرام احمدي  مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز با اشاره به اينکه مديريت پسماند ها در جاهاي مختلف به عهده مسئولين مختلف است بيان داشت: مديريت پسماند در شهرها به عهده شهرداري ها، در روستا ها به عهده دهياران و در حاشيه شهرها به عهده بخشداران است و نظارت بر نحوه مديريت نيز به عهده اداره محيط زيست است.

وي با اشاره به اينکه ضوابط مديريت پسماند را اگر به صورت اصولي رعايت نکنند ما اخطاريه مي دهيم بيان داشت: اگر بعد از اخطاريه در نحوه مديريت پسماند اصول را رعايت نکنند به مراجع قضايي تحويل مي دهيم.

افزايش 18 درصدي پايش پسماند در چهارمحال و بختياري

احمدي با تاکيد بر اينکه براي اجراي مديريت پسماند پيگيري هاي قانوني و نظارت صورت گرفته است تصريح کرد :  پايش پسماند نسبت به سال گذشته 18 درصد افزايش داشته است.

وي با تاکيد بر اينکه برنامه ها را به صورت اصولي در حوزه محيط زيست انجام داده ايم اظهار کرد: با کساني که در حوزه محيط زيست هنجار شکني کنند به شدت برخورد مي شود.

احمدي با تا کيد بر اينکه در حوزه پسماند لازم است نظارت اصولي صورت گيرد بيان داشت: مهم ترين راه کار مديريت پسماند توليد کمتر زباله است .

وي با تاکيد بر اينکه فرهنگ سازي در مديريت پسماند نيز بايد صورت گيرد اظهار کرد: ما بايد براي کمتر زباله توليد کردن فرهنگ را از خانواده خودمان شروع کنيم و بعد به ديگران انتقال دهيم .

احمدي آموزش به کودکان براي حفظ محيط زيست را نيز لازم و ضروري دانست و گفت: ما  آموزش در مراحل مختلف از مهدکودک تا دانشگاه ها را   براي حفظ محيط زيست و طبيعت در دستور کار خود قرار داده ايم.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ توجه به بحث پسماند و مديريت پسماند و دفن بهداشتي زباله يک اولويت در بحث سلامت جامعه مطرح است.

با توجه به وضعيت توپوگرافي چهارمحال و بختياري، شيب زمين و آب هاي روان، دفن سنتي و مکان يابي دفن زباله معضلي زيست محيطي اين استان است که اگر به خوبي مديريت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

هم اکنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختياري و مکان يابي دفن زباله در شهرها و روستاهاي استان مطابق با دفن اصولي و بهداشتي نيست و بايد براي رسيدن به وضعيت مطلوب به سمت احداث کارخانه هاي بازيافت و طرح تفکيک زباله از مبداء و مديريت پسماند و فرهنگ سازي در بين خانواده ها سوق پيدا کند.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg