کد مطلب: 173433
جهانبين نيوز گزارش مي‌دهد
اين نام نيک است که مي‌ماند نه سراي زرنگار!/ مجتمع فرهنگي-تربيتي امام صادق (ع) شهرکرد، موقوفه يا مصداق انسانيت؟!
تاریخ انتشار : 1398/02/28 14:54:53
نمایش : 1467
موقوفه فرهنگي تربيتي امام صادق (ع) شهرکرد که توسط بي بي ماه بيگم صمصام بختياري و حاج عبدالله موسوي نافچي وقف شده است، نمونه‌اي بارز از رواج سنت حسنه وقف در بين مردم چهارمحال و بختياري است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ پايه‌ريزي سنت حسنه وقف يکي از مهم‌ترين تمهيدات دين اسلام در راستاي تامين آينده مسلمين و فرزندانشان است.
 
با مراجعه به قرآن کريم و روايات اهل بيت (عليهم السلام) متوجه خواهيم شد که اين سنت زيبا در نظر بزرگان دين اسلام اهميت بسياري دارد، اين درحالي است که در قرآن کريم آيه‌اي به صراحت به وقف اشاره نکرده اما توجه به آيات متعدد، نشان‌  مي‌دهد که  وقف يکي از مصاديق بارز اعمال صالحه يا باقيات صالحات است.
 
نگاهي به تاريخ نشان مي‌دهد که پيامبر گرامي اسلام (ص) در زماني که مدينه بازار نداشت، بازار دائمي را در اين شهر ساخته و آن را وقف کردند يا در جايي ديگر رواياتي از وقف مزارع و نخلستان‌هايي توسط امام علي (ع) براي  فقرا و مساکين آمده است که همه اين‌ها نشان از اهميت وقف در اسلام دارد.
 
در چهارمحال و بختياري نيز از ديرباز وقف رواج داشته و موقوفات باقي مانده از گذشته همگي نشان‌دهنده جايگاه اين سنت حسنه است، موقوفه فرهنگي تربيتي امام صادق (ع) شهرکرد که توسط بي بي ماه بيگم صمصام بختياري و حاج عبدالله موسوي نافچي وقف شده است نمونه‌اي از رواج سنت حسنه وقف در بين مردم چهارمحال و بختياري است.
 
اين موقوفه ساليان سال است که با تحت پوشش قرار دادن کودکان يتيم درحال خدمت‌رساني به اين قشر آسيب‌پذير مي‌باشد.

 

در سال ۱۳۲۲ هجري شمسي که استان چهارمحال و بختياري ايجاد شد مرتضي‌قلي خان صمصام بختياري (همسر بي بي ماه بيگم) به‌عنوان استاندار برگزيده شد و اين فرصت پيش آمد تا بي‌بي ماه بيگم به آرزوي ديرين خود يعني ساختن پرورشگاه براي پسران بي‌سرپرست بختياري دست يابد.
 
يکي از دلايل نگراني بي بي ماه بيگم براي پسران يتيم اين بود که وي بر اين اعتقاد بود که دختران ازدواج مي‌کنند و وارد خانواده مي‌شوند اما پسران بي‌سرپرست شانس خيلي کمي براي ساختن زندگي خود خواهند داشت.
 
به اين ترتيب اقدام به ساخت پرورشگاهي با مساحت 11 هزار مترمربع با يک سري اتاق خواب براي کودکان، کلاس‌هاي درس، اتاق‌ مدير و آموزگاران، اتاق‌هايي براي بي‌بي و خدمتکارش، ساختماني در ورودي مرکز براي سرايدار و خانواده‌اش، آشپزخانه، انباري و... در مرکز استان کرد.

 مديريت اين مجموعه در آن زمان به عهده خود بي ‌بي ماه بيگم بود  و امروز اداره اوقاف شهرستان شهرکرد در آن مستقر است.
 
بي بي ماه بيگم صمصام با ساخت اين پرورشگاه، احساني ماندگار از خود به جاي گذاشت و درحالي اين دنيا را ترک کرد که نامي نيک از وي در ايران باقي ماند، بعد از مرگ اين بانوي خير ورثه وقف‌نامه‌اي تنظيم و پرورشگاه را به‌صورت رسمي ثبت کردند.
 
زمين مجتمع تجاري، خدماتي و کانون فرهنگي تربيتي امام صادق (ع) شهرکرد در سال 1336 توسط بي بي ماه بيگم بختياري با نيت نگهداري از ايتام وقف شد و در سال 1374 مجتمع تجاري بسيار بزرگي با حدود ۲۰۰ مغازه با کاربري خدماتي و تجاري در قسمتي از اين زمين ساخته شد.  
 
 در سال 1384 مرحوم سيد عبدالله موسوي نافچي يکي ديگر از واقفان نيک‌انديش يک باب ساختمان چهارطبقه به مساحت 2 هزار و 860 در قسمتي از موقوفه ساخت.
 


بي بي ماه بيگم صمصام بختياري از بزرگ‌ترين واقفان در چهارمحال و بختياري است
 
حجت‌الاسلام حسن اميري مديرکل اوقاف و امور خيريه چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بي بي ماه بيگم صمصام بختياري يکي از بزرگ‌ترين واقفان در چهارمحال و بختياري است که توانسته با اين اقدام خود هم سنت وقف را در استان نهادينه کند و اين را مي‌تواند از املاکي که بعد از ايشان توسط خانواده‌اش وقف شد متوجه شد و هم با به جاي گذاشتن پرورشگاهي بزرگ زمينه زندگي و ادامه تحصيل دانش‌آموزان بسياري را فراهم آورد.
 
وي با اشاره به وقف‌نامه به جاي مانده از بي بي ماه بيگم افزود: در اين وقف‌نامه اولويت را به کودکان پسر و يتيماني که پدر و مادرشان را از دست داده‌اند، داده شده است و در سال تحصيلي 98-97 بيش از 85 دانش‌آموز پسر مقطع راهنمايي از امکانات شبانه‌روزي اين مرکز استفاده مي‌کنند.
 
اميري ادامه داد: حاج عبدالله موسوي نافچي خيري نيک‌انديشي بود که بعد از بي بي ما بيگم به گسترش اين موقوفه کمک کرد.
 
مديرکل اوقاف و امور خيريه چهارمحال و بختياري با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در کانون فرهنگي تربيتي امام صادق (ع) شهرکرد افزود: فعاليت‌هاي عبادي و مذهبي، برنامه‌هاي آموزشي، برنامه‌هاي اجرايي، ورزشي و مالي ازجمله مهم‌ترين اقداماتي است که در کانون انجام مي‌شود.
 
وي با اشاره به اينکه خيران بسياري امروز ادامه‌دهنده راه بي بي ماه بيگم صمصام بختياري هستند خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازي براي هدايت نيت واقفان بسيار مهم است و اين اداره براي تحقق اين امر اقدام به برپايي خيمه‌هاي معرفت در امامزادگان  و راه‌اندازي غرفه‌هايي درقالب غرفه مشاور وقف جديد کرده که در آن واقفان درخصوص نيت وقف راهنمايي مي‌شوند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ اين موضوع که واقف هرگز نمي‌ميرد و ياد و خاطره آن به واسطه وقفي که صدقه جاريه است تا ابد باقي مي‌ماند و چه خوب است اگر مي‌خواهيم نامي نيک از خود به جاي بگذاريم بخشي از اموالمان را وقف کنيم.
 
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg