کد مطلب: 173427
در چهارمحال و بختياري/
بارش هاي اخير دميدن روح در کالبد اکوسيستم ها و زيستگاه هاي طبيعي بود / تالاب گندمان کاملا احيا شد
تاریخ انتشار : 1398/02/25 10:13:41
نمایش : 1395
بارش هاي اخيري که داشتيم علي رغم يک سري مشکلات نعمت خوبي براي همه ما بود و اين بارش ها جان تازه اي به محيط زيست داد.
به گزارش هفت چشمه به نقل  جهانبين نيوز ؛ طوفان هاي گردوغبار از پديده هايي است که در مناطق خشک و نيمه ‌خشک جهان رخ مي دهد و در طي سالهاي اخير اين پديده آن هم با تعداد بالا از جمله مخرب ترين بلاياي زيست‌محيطي در منطقه خاورميانه و به خصوص ايران بوده است؛ به دليل تغييرات سريع در ماهيت و مکان گسترش طوفان هاي گرد و غبار، محدوديت هايي در پايش و اندازه گيري هاي مربوط به آن وجود دارد.

امروزه فناوري سنجش ‌از دور با فراهم آوردن تصاوير متعدد جهاني و منطقه اي با مقياس هاي زماني و مکاني مختلف ابزاري مناسب براي پايش، اندازه گيري و شناسايي کانون هاي برداشت گرد و غبار شناخته شده است.

سازمان فضايي ايران در تازه ترين گزارش خود آورده است: کشورمان بر اساس تصاوير ماهواره اي از ابتداي امسال تا 15 آبان ماه گذشته 28 بار تحت تاثير پديده گرد و غبار قرار گرفته است؛ اکنون اين پرسش مطرح است که چگونه مي توان از اطلاعات ماهواره اي براي غلبه بر چالش ها استفاده کرد.

آغاز پايش پديده گرد و غبار از سال 1395

سامانه پايش ماهواره اي گرد و غبار از سال 1395 در سازمان فضايي ايران فعال است؛ ورودي اين سامانه داده هاي ماهواره اي سنجنده موديس (MODIS) ماهواره هاي تيرا (TERRA) و آ.کيو.آ (AQUA) است که به صورت مستقيم در مرکز فضايي ماهدشت دريافت و با تحليل داده هاي آنها، وقوع گرد و غبار در محدوده اي بين کشور هاي عربستان و سوريه تا کشورهاي پاکستان و افغانستان پايش مي شود.

آخرين طوفان گرد و غبار هفتم دي ماه روي داد و کانون آن جنوب غرب خليج فارس بود.

با تحليل و پردازش تصاوير ماهواره اي، فراواني وقوع و غلظت تجمعي گرد و غبار براي سطح کشور و به تفکيک استان ها قابل استخراج است.

روند حرکت گرد و غبار نيز با کمک تصاوير ماهواره اي قابل مشاهده بوده و به کمک تحليل تصاوير فوق مي توان سرچشمه و کانون وقوع گرد و غبار را شناسايي کرد.

بنابراين تواتر زماني بالاي تصاوير ماهواره اي و تحليل سري هاي زماني اين تصاوير به کارشناسان کمک مي کند تا بتوانند در خصوص شکل گيري کانون ها، الگوي حرکت، فراوني وقوع، شدت و غلظت گرد و غبار در سطح کشور و خارج از آن قضاوت کنند.

اکنون توسعه و بومي سازي الگوريتم هاي موجود در سامانه پايش گرد و غبار براي تدقيق خروجي هاي حاصل از پردازش تصاوير ماهواره اي جزو الويت هاي سازمان است و سازمان هاي متولي در امر مطالعه و بررسي گرد و غبار، مي توانند در توسعه مدل ها، الگوريتم ها و پيش بيني هاي خود از نقشه هاي حاصل از سامانه پايش گرد و غبار استفاده کنند.

پديده گرد و غبار يکي از دهها چالش زيست محيطي است که کشورمان را با خود درگير کرده و عوارض و عواقب آن همواره خسارت هايي را به همراه داشته است و آگاهي
کامل از زمان وقوع و منشاء آن مي تواند کاهش آسيب ها را به همراه داشته باشد.



بارش ها جان تازه اي به محيط زيست  چهارمحال و بختياري داد

 مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: بارش هاي اخيري که داشتيم علي رغم يک سري مشکلات نعمت خوبي براي همه ما بود و اين بارش ها جان تازه اي به محيط زيست داد.

وي با اشاره به اينکه يک سري قوانين براي حفظ محيط زيست در نظر گرفته شده است تصريح کرد: اگر به اين قوانين عمل نکنيم به محيط زيست و طبيعت  لطمه وارد کرده ايم.

احمدي  با اشاره به اينکه در چند سال اخير به خاطر خشکسالي هاي پياپي خيلي از اکوسيستم ها و زيستگاه هاي طبيعي در معرض آسيب جدي بودند بيان داشت: با بارندگي هاي اخير اکوسيستم ها و زيستگاه هاي طبيعي جان تازه اي پيدا کردند و به صورت کامل احياء شدند.

وي با اذعان بر اينکه برخي تالاب هاي کشور آبگيري شد بيان داشت: بارش ها تالاب ها را زنده کرد و اگر احياء نميشد مي توانستند منشاء گرد و غبار شوند.

بارش هاي اخير تالاب گندمان را به طور کامل احياء کرد

احمدي افزود: تالاب علي آباد خشک بود و امسال وضعيت خوبي پيدا کرد و تالاب گندمان به صورت کامل احياء شد.

وي با تاکيد بر اينکه انتشار گرد و غبار را از زاويه ديگر هم بايد ديد گفت: خيلي از ريز دانه ها از مناطقي که ارتفاع بالايي داشتند شسته شدند و ممکن است بعد از چند ماه که رطوبت خاک کم شد  علتي براي کانون گرد و غبار باشد.

چهارمحال و بختياري تا چند ماه آينده گرد و غباري ندارد

مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: در سال جاري تا کنون و حتي ظرف چند ماه آينده پيش بيني مي شود که گرد غبار با منشاء داخلي در استان نداشته باشيم.

احمدي اظهار کرد: ما کلا دو روز با غلظت بسيار کم بين مرز سالم و نا سالم در سطح استان شاهد گرد و غبار بوده ايم.

وي با اذعان بر اينکه طي مطالعاتي که با دانشگاه شهرکرد داشته ايم سه کانون منشاء گرد و غبار در اين استان را شناسايي کرديم بيان داشت: بروجن، خانميرزا و دشت شهرکرد امکان منشاء گرد و غبار در آن ها وجود داشت.

احمدي علت گرد و غبارها را خشکسالي هاي مکرر و بهره برداري هاي ناپيدار دانست و گفت: خوشبختانه با بارش هاي سال جاري جان تازه اي به دشت هاي ما داد و شاهد پوشش گياهي بهتر در اين مناطق شديم.

وي با تاکيد بر اينکه بارندگي ها همه مشکل ما را حل نکرده است گفت: اگر بخواهيم خسارت هايي که در خشکسالي ها به ما وارد شد را جبران کنيم بايد بارندگي ها نرمال شود تا تعادل حفظ گردد.

احمدي يادآور شد: براي دشت شهرکرد برنامه هاي متنوعي ديده شده است و تعادل بخشي ، ميزان برداشت ، برداشت آب تغيير الگوي کشت گياهان بايدصورت گيرد تا ظرف 20 سال آينده وضعيت خوب دشت ها برگردد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: بارش هاي اخير در اين استان بيشتر خارج شد و در پشت سد ها ذخيره گرديد و قسمت جزئي آن جذب منابع زير زميني شد.

انتهاي پيام /1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg