کد مطلب: 173411
بيانيه مهم شوراي عالي امنيت ملي خطاب به کشورهاي عضو برجام:
ايران از امروز برخي اقدامات خود در برجام را متوقف مي‌کند/ ديگر خود را متعهد به رعايت محدوديت‌هاي نگهداري ذخائر اورانيوم غني شده و آب سنگين نمي‌دانيم
تاریخ انتشار : 1398/02/18 13:44:56
نمایش : 1631
شوراي عالي امنيت ملي با صدور بيانيه‌اي خطاب به کشورهاي عضو برجام، با اشاره به اينکه "جمهوري اسلامي ايران در طول يک سال گذشته و پس از خروج غيرقانوني ايالات متحده آمريکا از توافق برجام و نقض مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل متحد، نهايت خويشتن‌داري را از خود نشان داده و به درخواست ديگر اعضاي برجام فرصت قابل توجهي در اختيار آنها قرار داده است"، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در راستاي صيانت از امنيت و منافع ملي مردم ايران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهاي ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ ارديبهشت ۹۸ برخي اقدامات خود در توافق برجام را متوقف مي کند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در بيانيه شوراي عالي امنيت ملي کشورمان که طي نامه هاي جداگانه نيز از سوي حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي به سران کشورهاي عضو برجام اعلام شده، به کشورهاي باقيمانده در برجام ۶۰ روز براي اجراي تعهدات خود بويژه در حوزه هاي بانکي و نفتي فرصت داده شده و تاکيد شده است: "در هر زمان که خواسته هاي ما تامين شود؛ ما نيز به همان ميزان اجراي مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهيم گرفت، اما در غير اين صورت، جمهوري اسلامي ايران مرحله به مرحله تعهدات ديگري را متوقف خواهد کرد."

 
متن کامل بيانيه شوراي عالي امنيت ملي کشورمان بدين شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
بيانيه شورايعالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران
 
شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در راستاي صيانت از امنيت و منافع ملي مردم ايران، و در اِعمالِ حقوق جمهوري اسلامي ايران مندرج در بندهاي 26 و 36 برجام، امروز 18 ارديبهشت 1398 دستور توقف برخي اقدامات ايران در توافق برجام را صادر نمود. اين تصميم طي نامه مهمي از سوي دکتر روحاني رئيس جمهور و رئيس شورايعالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به سران کشورهاي عضو برجام شامل آلمان، انگليس، چين، روسيه و فرانسه اعلام شده است.
 
اکنون يک سال از خروج غير قانوني ايالات متحده آمريکا از توافق برجام و نقض مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل متحد توسط آمريکا مي گذرد و آن کشور با قلدري تمام و برخلاف تمامي اصول شناخته شده         بين المللي تحريم هاي يکجانبه و غير قانوني خود را مجددا اعمال کرده است. اين زورگويي آشکار آمريکا متاسفانه با هيچ اقدام درخور و متناسب از سوي شوراي امنيت و يا اعضاي باقي مانده در برجام مواجه نشده است.
 
جمهوري اسلامي ايران در طول يک سال گذشته نهايت خويشتن داري را از خود نشان داده و به درخواست ديگر اعضاي برجام فرصت قابل توجهي در اختيار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمريکا از برجام را جبران نمايند. در اين مدت «کميسيون مشترک برجام» دو بار در سطح معاونين و دو بار در سطح وزراي امور خارجه تشکيل گرديد و کشورهاي باقي مانده در برجام در اين جلسات به صراحت اذعان نمودند که رفع تحريم ها و برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله، بخش حياتي از برجام است. آنها متعهد شدند که براي تحقق اين هدف «راه حل هاي عملي» به منظور عادي سازي و حتي ارتقاي همکاري هاي اقتصادي با ايران طراحي کنند.
 
متاسفانه اين حسن نيت و خويشتن داري هوشمندانه مردم ايران بي پاسخ مانده و غيراز صدور بيانيه هاي سياسي، هنوز هيچ ساز و کار عملياتي براي جبران تحريم هاي آمريکا مستقر نشده است. بنابراين، جمهوري اسلامي ايران براي تامين حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفين در اين توافق، گزينه اي غير از «کاهش تعهدات» ندارد.
 
از اين جهت ، اعلام مي نمايد که جمهوري اسلامي ايران در مرحله فعلي ديگر خود را متعهد به رعايتِ محدويت هاي مربوط به نگهداري ذخائر اورانيوم غني شده و ذخائر آب سنگين نمي داند. به کشورهاي باقي مانده در برجام شصت روز فرصت داده مي شود تا تعهدات خود به ويژه در حوزه هاي بانکي و نفتي را عملياتي نمايند. چنانچه در اين مهلت کشورهاي مزبور قادر نباشند مطالبات  ايران را تامين کنند، در مرحله بعدي جمهوري جمهوري اسلامي ايران رعايت محدوديت هاي مربوط به سطح غني سازي اورانيوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازي رآکتور آب سنگين اراک را نيز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته هاي ما تامين شوند، ما نيز به همان ميزان اجراي مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهيم گرفت اما در غير اين صورت، جمهوري اسلامي ايران مرحله به مرحله اجراي تعهدات ديگر را متوقف خواهد کرد.
 
جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد به مشورت هاي خود با اعضاي باقي مانده برجام در تمامي سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غير مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شوراي امنيت ملل متحد يا اِعمال تحريم هاي بيشتر، عکس العمل قاطع و سريع نشان خواهد داد. رئيس جمهوري اسلامي ايران در نامه خود به سران کشورهاي برجام به صراحت نوع واکنش جمهوري اسلامي ايران را خاطر نشان کرده است.
 
اکنون جمهوري اسلامي ايران حجت را بر کشورهاي عضو برجام و بر جامعه بين الملل تمام کرده است. ما با حسن نيت وارد مذاکرات هسته اي شديم، با حسن نيت توافق کرديم، با حسن نيت توافق را اجرا کرديم، و پس از خروج آمريکا با حسن نيت زمان کافي در اختيار ديگر اعضاي برجام قرار داديم. حال نوبت کشورهاي باقي مانده در برجام است که حسن نيت خود را ثابت کرده و قدم هاي جدي و عملي براي حفظ برجام بردارند.
 
پنجره اي که اکنون در برابر ديپلماسي قرار دارد مدت زيادي  باز نخواهد بود، و مسئوليت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالي آن به طور کامل بر عهده آمريکا و اعضاي باقي مانده در برجام قرار خواهد داشت.
 
شورايعالي امنيت ملي ايران
 
انتهاي پيام
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg