کد مطلب: 173368
کتاب، يارِ مهربان از ياد‌ها رفته
تاریخ انتشار : 1398/01/24 11:12:17
نمایش : 2382
کتاب همواره رسانه‌اي تاثيرگذار است که متاسفانه به دليل استفاده بيش از حد از فضاي مجازي، گراني آن در سال‌هاي اخير، گرايش به سمت رسانه‌هاي بصري و نبود تبليغات مناسب براي ترويج فرهنگ کتاب‌خواني به فراموشي سپرده شده است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ کتاب‌خواني ازجمله معيارهايي است که براي شناخت فرهنگ عامه بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد، رواج فرهنگ علم‌ورزي و اقتصاد دانش‌بنيان همگي از اثرات کتاب‌خواني يک ملت است.
 
کتاب همواره رسانه‌اي تاثيرگذار است و تنها در گذر زمان دست‌خوش تغييراتي شده و از شکل سنتي به حالت ديجيتال درآمده است، کتاب به‌عنوان کالاي فرهنگي اثرگذار در کشورهاي پيشرفته و جهان اول جايگاه والايي دارد و کتابخواني در اين کشورها به مراتب بيشتر از کشورهاي جهان سوم رواج يافته است، يکي از دلايل پيشرفت علمي و آکادميک اين کشورها همين ميزان بالاي مطالعه در آن‌ها است.
 
تجربه نشان مي‌دهد رشد و توسعه تمدن‌ها ريشه در رشد فکري و فرهنگي هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخواني نمي‌توان به رشد هيچ تمدني دلخوش کرد. در کشورهاي آسيايي تعداد کتاب‌هايي که منتشر مي‌شود از کشورهاي آفريقايي هم پايين‌تر است، اما علت پايين بودن سرانه مطالعه در اين کشورها آمار پايين انتشار کتاب‌ها نيست بلکه عدم تمايل مردمان اين کشورها براي مطالعه بيشتر است.
 
سرانه مطالعه در ايران مبهم است و مشخص نشده چه نوع مطالعه‌اي در آمار براي محاسبه سرانه مطالعه مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما براساس آماري که در سال 97 اعلام شد ميزان مطالعه در ايران در هفته، يک ساعت و 20 دقيقه است، اما اينکه در اين آمار چه کساني و چه ميزان مطالعه‌اي لحاظ شده‌‎اند، اطلاعاتي در دست نيست.
 
اما براي آنکه کتاب در سبد خريد مردم قرار گيرد و مردم آن را به‌عنوان دوست خود بشناسند چه بايد کرد و چرا هنوز ايرانيان نتوانسته‌اند مطالعه را در برنامه خود جاي دهند؟ شايد بتوان استفاده بيش از حد از فضاي مجازي، گراني کتاب‌ها در سال‌هاي اخير، گرايش به سمت رسانه‌هاي بصري و نبود تبليغات مناسب براي ترويج فرهنگ کتاب‌خواني را از علل مهم و اساسي پايين بودن آمار مطالعه دانست.

حسيني يکي از نوجوانان شهرکردي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: من به کتاب علاقه بسياري دارم، معتقد هستم کتاب بهترين سرگرمي براي انسان است و شايد يکي از دلايلي که من به سمت کتاب رفتم کتاب خواندن پدرم بود.

اين نوجوان شهرکردي بيان داشت: از وقتي که قيمت کتاب افزايش يافته، بايد کتاب‌هاي مورد نظرم را از کتابخانه دريافت کنم.

وي افزود: متاسفانه برخي از کتبي که نياز دارم در کتابخانه يافت نمي‌شود، اما من از مطالعه کتاب مورد نظرم منصرف نمي‌شوم و براي دريافت آن به اينترنت مراجعه مي‌کنم.

حسيني با اشاره به اينکه کتاب در بين هم‌سن و سالانم جايگاه خوبي ندارد افزود: بسياري از دوستانم ترجيح مي‌دهند زمان خود را با بازي‌ها و چرخ زدن در اينترنت بگذرانند.

وي اضافه کرد: اگر کتاب‌هاي جذاب با موضوعات مورد علاقه نوجوانان منتشر شود شايد تعداد بيشتري از بچه‌ها به سمت کتاب سوق داده شوند.

نقش خانواده‌ها در نهادينه کردن فرهنگ کتاب و کتابخواني بي‌بديل است

محمد حکيم آذر، استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به اهميت و ضرورت توسعه و ترويج فرهنگ کتابخانواني اظهار کرد: بايد زمينه مناسب براي نهادينه کردن فرهنگ کتاب و کتابخواني در جامعه فراهم گردد و قدم اوليه براي تحقق اين مهم خانواده‌ها هستند.
 
وي با بيان اينکه در کنار خانواده، نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور به‌عنوان تسهيل‌گر امر کتاب‌خواني و متولي توسعه اين فرهنگ مي‌تواند با انجام اقدامات ريشه‌اي با همکاري آموزش و پرورش زمينه‌اي را فراهم آورد تا نسلي کتاب‌خوان از دل دانش‌آموزان تربيت شود ادامه داد: يا حداقل از ميان آمار و جمعيت دانش‌آموزي کشور تعداد بسيار قابل توجهي دانش‌آموز زبده و کتاب‌خوان و علاقه‌مند به فرهنگ، هنر، ادبيات و علم تربيت شود.
 
حکيم آذر ايجاد جذابيت در کتابخانه‌هاي عمومي ازجمله برگزاري نشست‌هاي کتاب‌خوان، برگزاري نشست‌هاي نقد کتاب با حضور نويسندگان مطرح کشوري، برگزاري جشنواره‌هاي مختلف، حضور در مهدهاي کودک و مدارس و دادن جوايزي از جنس کتاب و اطلاع‌رساني گسترده در حوزه کتاب و کتاب‌خواني را از اقدامات بسيار سازنده نهاد عنوان کرد و افزود: تلاش‌هاي خوبي از طرف نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در اين راستا صورت مي‌پذيرد ولي بايد تشکيلات ديگري که در پيوند با اين نهاد هستند نيز به وظيفه خود به نحو شايسته  عمل کنند تا بتوانيم به نتايج مطلوب و آرماني دست يابيم و تشکيل و فعاليت انجمن کتابخانه‌ها به‌منظور تحقق اين مهم است.
 
لزوم استفاده از فضاي مجازي براي ترويج فرهنگ کتابخواني

وي به تأثير فضاي مجازي بر کتاب‌خواني اشاره کرد و يادآور شد: فضاي مجازي هم‌چون شمشير دولبه به نوعي تهديد و از نگاه ديگر فرصت محسوب مي‌شود و براي استفاده از اين فضا جهت ترويج کتابخواني بايد برنامه‌ريزي و دقت نظر دقيق انجام شود.
 
اين استاد دانشگاه به اهميت کتابداران در کتابخوان کردن مردم اشاره و اذعان داشت: کتابداران صنفي هستند که در پيشاني موضوع کتاب، ترويج کتابخواني  و در تقابل با مردم قرار دارند و طبيعي است که رفتار و منش صحيح کتابدار بازگشت مراجعه‌کننده به کتابخانه را به همراه خواهد داشت.
 
حکيم آذر به تشابه شغل کتابداران با پزشکان اشاره و تصريح کرد: اهميت کار کتابداران کم‌تر از پزشکان نيست چراکه پزشکان مراقب سلامت جسم ما هستند و کتابداران براي سلامت روح انسان تلاش مي‌کنند.
 
عضو انجمن کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: کتابداران بايد انسان‌هايي ادب‌آموخته، فرهيخته، تحصيل‌کرده و اهل مطالعه باشند و خوشبختانه شاهد وجود اين ويژگي‌ها در خادمين صف مقدم کتاب و کتابخواني هستيم.
 
حکيم آذر افزود: بايد همه با هم تلاش کنيم تا تجربيات کتابخواني نسل‌هاي قبل را به نسل‌هاي بعدي آموزش دهيم و به کودکان بياموزيم که کتاب و کتابخواني مي‌تواند در سرنوشت آنها دخالت مستقيم داشته و آينده آنها را رقم بزند

به گزارش جهانبين نيوز؛ کتاب‌خوان کردن افراد بايد از سنين پايين صورت گيرد بنابراين ترويج اين فرهنگ در مهدهاي کودک و دبستان‌ها بسيار حائز اهميت است، متاسفانه در سال‌هاي گذشته با افزايش قيمت کاغذ قيمت کتاب هم بالا رفته وهمين امر موجب شده تا بسياري از افرادي که قبلا متاب‌خوان بودند نيز ديگر سراغ آن نروند و آمار مطالعه پايين‌تر هم بيايد.
        
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg