کد مطلب: 173297
گردشگري/معرفي استان
پل زمانخان ميراثي گرانبها در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1397/12/01 14:58:48
نمایش : 1296
پل زمانخان ازجمله شاهکارهاي معماري دوران صفوي است که در فاصله ۲۶ کيلومتري شمال غربي شهرکرد و ۵ کيلومتري شهر سامان بر روي رودخانه زاينده‌رود احداث شده است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ پل زمانخان ازجمله شاهکارهاي معماري دوران صفوي است که در فاصله ۲۶ کيلومتري شمال غربي شهرکرد و ۵ کيلومتري شهر سامان بر روي رودخانه زاينده‌رود احداث شده است.

اين پل به دستور زمان‌خان رئيس طايفه نَفَر از خاندان ايل بيگي ايلات ترک‌زبان قشقايي استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوي که زماني دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان مي‌رسيد و در روستاي ايلبيگي سکني مي‌کنند، بر روي رودخانه زاينده‌رود احداث شد و ويژگي مهم آن تراشيدن صخره‌هاي سنگي جهت هدايت آب از مسير فعلي مي‌باشد، تاق آن با آجر ساخته شده و يكي از زيباترين فضاهاي گـردشگري شهرستـان سامــان است.

اين پل از دو دهانه نامساوي به طول ۵ و ۶/۵ متر تشکيل شده و ستون وسط آن، متکي بر تخته سنگي بريده شده است، از نظر اهميت تاريخي، برخي آن را بعد از پل الله‌ورديخان (سي و سه پل اصفهان) دومين پل مهم احداث شده بر روي زاينده‌رود مي‌دانند، اين بنا در تاريخ  ۱۱/۴/۷۵ و به شماره ۱۷۴۴در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
 

پيش از احداث اين پل، پل‌هاي ديگري هم در اين منطقه ساخته شده بود که به دليل نبود پايه‌هاي محکم و جانمايي دقيق بر اثر طغيان رودخانه تخريب شدند و يکي از عللي که باعث ماندگاري پل زمانخان شده، پايه‌هاي محکم آن است و به دليل همين پايه‌هاي صخره‌اي از طغيان‌هاي فصلي در امان مانده، به‌عنوان ميراثي براي استان چهارمحال و بختياري به ثبت رسيده است.

پل زمانخان براي نخستين بار در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفويان و بار دوم در سال ۱۳۲۱ شمسي به وسيله حاج عبدالحسين قزويني مالک قريه «چم‌عالي» به‌طور کامل تعمير و مرمت شد، استحکام اين پل با احداث ديوار سنگي در طرفين آن، دوچندان شد.

در ادوار گذشته ايلات و عشاير قشقايي و بختياري از روي آن آمد و شد مي‌کردند و امروزه اين پل بيشتر جنبه گردشگري دارد و اين منطقه به سبب قرار گرفتن پلي تاريخي بر روي رودخانه زاينده‌رود و سرسبزي همواره از سوي گردشگران به‌عنوان مقصدي براي سفر بر گزيده مي‌شود و همه ساله در تعطيلات نوروز و تابستان شاهد حضور خيل عظيمي از گردشگران در اين منطقه هستيم.
 

باغ‌هاي ميوه در شهر سامان جلوه خاصي به منطقه داده است و مسافراني که پل زمانخان را براي تفريح و گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب مي‌کنند از محصولات اين باغ‌ها که عمدتا گردو و بادام و ميوه‌هايي چون زردآلو، هلو، گيلاس و... هستند خريداري نموده و به‌عنوان سوغات با خود به شهرشان مي‌برند.

هواي اطراف پل زمانخان خنک، تميز و مطبوع است و همين موضوع نيز يکي از عواملي است که مسافران و گردشگران را به اين شهر مي‌کشاند، اما در اين بين نبايد از مهمان‌نوازي اهالي ترک‌زبان شهرستان سامان که همواره با آغوش باز پذيراي گردشگران هستند غافل شد، مردماني خون‌گرم و سخت‌کوش که سفره پذيراييشان براي مهمانان نوروزي و تابستاني همواره باز است.

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg