کد مطلب: 173267
صالحي در گفتگوي ويژه خبري
قادريم سانتريفيوژهاي IR4 و IR2M را توليد انبوه کنيم/گام هاي بلند در طراحي سوخت بوشهر
تاریخ انتشار : 1397/11/11 09:03:29
نمایش : 1458
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه نتايج تست هاي IR4 و IR2M تمام شده، گفت: الان مي توانيم اين ماشين ها را توليد انبوه کنيم.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، علي اکبر صالحي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي امشب (چهارشنبه) در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما مستقيم از کارخانه کيک زرد اردکان (مجتمع شهيد رضايي نژاد) به تشريح آخرين دستاوردها در عرصه هسته اي کشور پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

*مشابه کارخانه کيک زرد را در آينده در چند جاي استان يزد خواهيم داشت

رئيس سازمان انرژي اتمي در ابتدا دهه فجر را تبريک گفت.

وي درباره انتقال دومين محموله کيک زرد توليدي کارخانه اردکان (30 تن کيک زرد) که امروز به UCF اصفهان منتقل شد، عنوان کرد که مشابه اين کارخانه را در آينده در چند جاي استان يزد خواهيم داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي درباره اهميت کيک زرد گفت: ماده اوليه اورانيوم در صنعت هسته اي يک ماده استراتژيک است و اورانيوم را به راحتي نمي توان در بازارهاي بين المللي خريداري کرد. اگر کشوري مي خواهد داراي صنعت هسته اي شود بايد از داشتن اورانيوم و کيک زرد حصول اطمينان داشته باشد.

معاون رئيس جمهور افزود: نيروگاه بوشهر در حال حاضر 270 تن اورانيوم طبيعي استفاده مي کند و جمع اورانيوم موجود ما حدود هزار تن براي سه سال است. از سال 85 از معدن گچين در بندرعباس اورانيوم استحصال کرديم براي 10 سال و به طور متوسط سالي 10 تن استخراج شد که 100 تن اورانيوم استحصال کرديم و الان آن معدن بسته شده است. کارخانه اي که در بندرعباس بود در حد آزمايشگاهي و با استفاده از تکنولوژي قديمي بود.

صالحي افزود: کارخانه اردکان يزد کارخانه عظيمي است که مي تواند در سال 84 تن کانسنگ اورانيوم را پذيرا باشد و به کيک زرد تبديل کند و بخش قابل توجهي از تجهيزات در اين کارخانه در ايران ساخته شده است.

به گزارش فارس، رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه دو سه سال در حال بهسازي اين کارخانه بوديم، اظهار داشت: در يک سال و نيم اخير شروع به توليد آزمايشي کيک زرد کرديم که حدود 40 تن توليد کرديم و از حالا به بعد روي ريل توليد افتاده ايم و به ميزاني که پول تزريق شود مي توانيم کانسنگ اورانيوم را استخراج کنيم.

* خوداتکايي در اکتشاف و استخراج

وي درباره وضعيت اکتشاف و استخراج نيز گفت: حدود 20 درصد ايران را قبل از انقلاب اکتشاف هوابرد انجام داده بودند که بعد از انقلاب متوقف شد و از 1388 با توصيه رهبر انقلاب و کمک ايشان توانستيم اکتشاف هوايي را دوباره راه اندازي کنيم و از آن زمان تا به امروز حدود 80 درصد کشور را اکتشاف هوايي کرده ايم و تفسير اين برداشت ها را خودمان در داخل کشور انجام مي دهيم. الان خلبان هاي ما ايراني هستند، مفسران نقشه ها ايراني هستند و وقتي که جايي را پيدا مي کنيم روي زمين پي جويي مي کنيم و قريب 300 هزار متر حفاري کرده ايم.

صالحي افزود: در اکتشاف و استخراج خود اتکا هستيم و 95 درصد متکي به خود هستيم. اگر به لحاظ ذخاير غني نيستيم، فقير هم نيستيم و با شتاب لازم و امکاناتي که در اختيار داريم عمل مي کنيم که اورانيوم مورد نياز خود را استخراج کنيم.

به گزارش فارس، رئيس سازمان انرژي اتمي درباره دستاوردهاي جديد صنعت هسته اي با بيان اينکه اين صنعت وسيع است و کاربردهاي متعددي در بهداشت، صنعت و کشاورزي دارد، گفت: ايران در صنعت هسته اي در بين کشورهاي در حال توسعه جزو کشورهاي استثنايي است که توانسته در تمامي حوزه هاي اين صنعت پيش برود. ايران در آب سنگين، غني سازي، اکتشاف و استخراج، توليد راديودارو و ... در حال فعاليت است و در صنعت نفت سانتريفيوژهاي پيچيده آنها را ما تامين مي کنيم. 

*در زمينه طراحي سوخت نيروگاه بوشهر قدم هاي بلندي برداشتيم

معاون رئيس جمهور درباره توليد سوخت 20 درصد نيز بيان کرد: سوخت 20 درصد قبلي را براساس مهندسي معکوس توليد کرده بوديم، ولي الان شروع کرديم به طراحي سوخت جديد 20 درصد (براي راکتور تحقيقاتي تهران) و خوب جلو رفتيم. در زمينه طراحي سوخت نيروگاه بوشهر نيز قدم هاي بلندي برداشتيم که البته هنوز کار دارد. الان مشابه قرص سوخت بوشهر، تيوب هاي زيرکنيوم را ساخته ايم، ولي در راکتور نمي گذاريم، بايد انواع تست ها ر سالها انجام دهيم و بعد از اطمينان سوخت را در راکتور بگذاريم.

وي درباره غني سازي 190 هزار سو و دستور رهبر انقلاب گفت: بنا به فرمان رهبر معظم انقلاب اقدامات لازم را انجام داديم. ايشان در زمان مذاکرات توصيه داشتند که با هوشمندي و هوشياري مذاکره کنيد و استنباط ما از توصيه هاي ايشان اين بود که پل هاي پشت سر را خراب نکنيم. الان بنا به توصيه ايشان آمادگي لازم را ايجاد کرده ايم و براي 190 هزار سو يکي از اقداماتي که بايد انجام مي داديم يک سالن مدرن مونتاژ سانتريفيوژ است که در دوران مذاکرات در حال ساخت سالن بوديم و تجهيزات مورد نظر را خريداري کرديم و بعد از صدور فرمان مقام معظم رهبري الان سالن کامل شده و مي توانيم در آن سالن سانتريفيوژهاي IR4 و IR6 را مونتاژ کنيم. ظرفيت اسمي اين سالن بين 50 تا 60 سانتريفيوژ است.

صالحي اضافه کرد: حضرت آقا فرمودند زمينه ها آماده شود، نفرمودند توليد کنيد چون ما در چارچوب برجام فعلا اين محدوديت را داريم.

وي همچنين گفت: رهبري نسبت به صنعت هسته اي توجه ويژه اي دارند. اين صنعت ميعادگاه خيلي از صنايع است، ولي در استاندارد خيلي بالا و بايد استانداردهاي لازم را گذرانده باشد. ايشان به اين صنعت هم از باب تامين انرژي براي نسل هاي آينده نگاه مي کنند و هم اينکه اين صنعت عامل و نماد اقتدار براي ملت است.

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت که چالشي که الان با غرب داريم به خاطر صنعت هسته اي است.

* در بحث اکتشاف و استخراج جلو مي رويم

صالحي درباره اينکه برجام چقدر باعث کند شدن پيشرفت برنامه هسته اي کشور شد، گفت: ما در بحث اکتشاف و استخراج، طراحي سانتريفيوژ و توليد آب سنگين به همه اين آستانه ها رسيديم و مي دانيم چه کار کنيم. مثلا اولين سانتريفيوژي که سال 1367 آورديم هفت الي هشت سال طول کشيد که سر هم بندي کنيم که بچرخد، هفت هشت سال بعد طول کشيد يک زنجيره توليد کنيم. ما الان خودمان طراحي مي کنيم. ما توانستيم صنعت و علم هسته اي را به گونه اي به کار بگيريم که خودمان طراح باشيم و خودمان طراح راکتور اراک، سانتريفيوژ و ... باشيم. 

وي افزود: در بحث اکتشاف و استخراج جلو مي رويم. تنها قيدي که برجام گذاشت اين بود که وقتي اورانيوم را از اردکان به اصفهان مي فرستيد، ماشين حمل را پلمب کنيد که جاي ديگر نرود.

* الان مي توانيم IR4 و IR2M را توليد انبوه کنيم

به گزارش فارس، رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ماشين IR1 را پشت سرگذاشتيم؛ نتايج تست هاي  IR4 و IR2M تمام شد بيش از 10 الي ي12 سال زير تست بودند و الان مي توانيم اينها را با خيال راحت توليد انبوه کنيم. اين دو ماشين از زمان آقاي آقازاده (رئيس اسبق سازمان انرژي اتمي) شروع شده بود و تست مي شد تا يک سال پيش که گفتند کفايت مي کند.

وي افزود: IR6 و IR5 و IR7 را تست مي کنيم . در چارچوب برجام مي توانيم 20 ماشين IR6 را به شکل يک زنجيره در کنار هم قرار دهيم.

صالحي بيان کرد: محدوديتي که داريم در طول 10 سال اوليه برجام که الان سه سال آن گذشته است، بايد از IR1 براي غني سازي استفاده کنيم، ولي از بعد از آن مي توانيم از ساير سانتريفيوژها استفاده کنيم. البته ما الان در حال غني سازي با IR1 هستيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: حدود 5 سال است IR8 را شروع کرديم و هنوز پنج سال است روي يکي از اين نوع ماشين تست مي کنيم. اجازه داريم IR8 را به سه تا برسانيم، ولي متخصصان هسته اي کشور گفتند پنج شش ماه ديگر وقت نياز دارد.مي توانيم تعداد زيادي بسازيم، ولي مشکل IR1 را پيدا مي کند.

وي گفت: محدوديت برجام در زمينه سانتريفيوژ همان زماني است که نياز داشتيم روي سانتريفيوژهاي پيشرفته کار کنيم که به توليد انبوه برسانيم.

صالحي در خصوص توليد سوخت 20 درصد نيز گفت: ما پيش از اين سوخت 20 درصد را از خارج تهيه مي کرديم و وقتي که به آژانس اعلام کرديم که سوخت ما رو به پايان است و تقاضايمان را مطرح کرديم آمريکا و روسيه اعلام کردند که اگر 20 درصد را مي خواهيد بايد شرايطي را قبول کنيد. ما به تهران بازگشتيم و با مسئولان ارشد نظام صحبت کرديم و تصميم گرفته شد خودمان 20 درصد را توليد کنيم، در حالي که ما تصميم بر توليد 20 درصد نداشتيم. توانستيم در کمتر از دو سال سوخت را توليد کنيم و در عين حال مذاکره هم کرديم و در نهايت در کمال ناباوري و حيرت غربي ها اعلام کرديم که سوخت 20 درصد را ساختيم و در راکتور تهران گذاشتيم.

* فردو و راديوايزوتوپ ها

وي درباره فردو و توليد راديوايزوتوپ هاي پايدار با همکاري روسيه نيز خاطرنشان کرد: مراحل اوليه توليد راديوايزوتوپ ها که با کمک روس ها انجام مي شود، انجام شده يعني تست هاي لازم انجام شده و جداسازي دو عنصر پايدار را انجام داديم و در اشل آزمايشگاهي توانسته ايم اين دو عنصر را جداسازي کنيم و با روس ها وارد فاز دوم شده ايم که بحث نرم افزاري کار است و روسها پيشنهادهايشان را داده اند و اميدواريم در دو سه سال آينده ايزوتوپ هاي پايدار مورد نياز کشور و حتي براي صادرات به خارج را توليد کنيم.

*هشدار صالحي

صالحي درباره بازطراحي راکتور اراک نيز گفت: يک کارگروه فني متشکل از متخصصان ايراني، چيني و آمريکايي براي بازطراحي راکتور اراک ايجاد کرديم و گفتيم مدير پروژه ايران است. در حال حاضر طراحي جزيي و مفهومي پايان يافته و طراحي تفصيلي يکي دو ماه است به خاطر فشارهاي ترامپ قدري با کندي روبرو شده و در حال صحبت هستيم که اين کندي رفع شود.

وي درباره عامل اين کندي نيز بيان کرد: يکي از کشورها کند عمل مي کند و اگر آنها هم نيايند و عمل نکنند، ما خودمان کار را جلو مي بريم و انتخاب هاي گوناگوني در اين زمينه داريم.

رئيس سازمان انرژي اتمي توضيح داد: کار در حال انجام است ولي آهنگ کار کند شده و انتظار داريم آهنگ کار مثل گذشته باشد.

* ما الان حدود 14 هزار IR1 داريم

معاون رئيس جمهور درباره گزارش ماه نوامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اينکه ايران ديگر سانتريفيوژهاي IR1 را توليد نمي کند، گفت: طرف مقابل در مذاکرات فکر مي کرد ما را در يک بن بستي قرار مي دهد که يکي از آنها سانتريفيوژها بود. قبل از عملياتي شدن برجام، تعداد سانتريفيوژهايي که داشتيم حدود 20 هزار سانتريفيوژ بود که هزار تاي آن IR2M بود و 19 هزار ماشين IR1 که از اين تعداد 9 هزار تا غني سازي مي کرد و ده هزار تاي ديگه نصب شده بود و کار نمي کرد. آن هزار تا IR2M هم نصب شده بود، ولي کار نمي کرد.

وي اضافه کرد: ما بعد از برجام اين سانتريفيوژها را به صورت بسيار دقيق جمع کرديم، ولي متاسفانه مي گويند با لگد زدند و ريختند. اين يک توهين است به کساني که در نطنز کار مي کنند.  آمريکا تصور مي کرد که IR1 ما به طول زمان 10 سال نمي رسد و کم مي آوريم چون که کرش (خرابي) آن بالاست ولي ما کرش آن را زير يک درصد آورديم و ما حالا حالاها IR1 داريم و نياز هم نداريم، ما الان حدود 14 هزار IR1 داريم.

صالحي ادامه داد: خوشبختانه 13 گزارش مثبت از آژانس داشتيم که به اين راحتي حاصل نمي شود و بار سنگيني روي سازمان انرژي اتمي است، بيش از 15 هزار نفر شبانه روزي کار مي کنند که هم فناوري هسته اي را جلو ببرند و هم تعهداتمان را عملياتي کرده باشيم.

وي درباره تخصيص بودجه آژانس براي بازرسي از ايران و سهم آمريکا قبل و بعد از برجام در تامين اين بودجه نيز گفت: در اين زمينه اطلاعي ندارم، ولي آمريکا بزرگ ترين تامين کننده بودجه آژانس است و در بحث بازرسان و راستي آزمايي سهم آمريکا زياد است.

رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين گفت: دولت آمريکا در شرايط سختي قرار گرفته و مي خواهد فشار بياورد که ايران را وادار کند از برجام خارج شود. فشارهايي را از طريق رژيم صهيونيستي اعمال مي کند.

وي درباره سندسازي ها عليه ايران نيز گفت:  الان مي توانيد دلار تقلبي درست کنيد که متخصص هم يه سختي مي تواند دلار واقعي را از تقلبي جدا کند. اينها بهانه هايي است که مي آورند که به صورت مستمر بر ايران فشار وارد کنند.

*وضعيت همکاري هسته اي با اروپا

صالحي در پايان همچنين گفت: وضعيت همکاري هسته اي با اروپا الان خوب  است و اروپايي ها در مرکز نظام ايمني هسته اي ما حدود 20 ميليون دلار سرمايه گذاري مي کنند و تجهيزات جديدي مي دهند و کارهاي مشترک نسبتا خوبي را با در زمينه هسته اي اروپا  شروع کرديم و فعلا همکاري هسته اي ما جلو مي رود. 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg