کد مطلب: 173159
گزارش
وضعيت بد اقتصادي و گريزاني مردم از دورهم نشيني / بايد تدبير و درايتي شود تا سفره مردم بيش از اين، کوچک‌تر نشود.
تاریخ انتشار : 1397/09/28
نمایش : 1197
رفته‌رفته سنت‌هاي شب يلدا به دست فراموشي سپرده مي‌شود و از سوي ديگر گراني و وضعيت اقتصادي باعث شده تا افراد از دورهم نشيني گريزان باشند. اين گريزان بودن خود منجر به انزوا شده و درنهايت آسيب‌هاي اجتماعي فراواني به همراه دارد که بايد چاره‌اي براي آن انديشيده شود.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ، يلدا برگرفته از واژه سرياني به معناي «زايش» و «تولد» است.

ابوريحان بيروني از اين جشن بانام «ميلاد اکبر» نام‌برده و منظور از آن را «ميلاد خورشيد» دانسته‌ است.

در آثارالباقيه بيروني، ص ۲۵۵، از روز اول دي‌ماه، با عنوان «خور» نيز يادشده است و در قانون مسعودي نسخه موزه بريتانيا در لندن، «خُره روز» ثبت‌شده، اگرچه در برخي منابع ديگر «خرم روز» ناميده شده است.
 
چلّه، دو موقعيت گاه‌شماران در طول يک سال خورشيدي با کارکردهاي فرهنگ‌عامه، يکي در آغاز تابستان (تيرماه) و ديگري در آغاز زمستان (دي‌ماه)، هريک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بيست روز) است. واژه چلّه برگرفته از چهل و مخفف «چهله» و صرفاً نشان‌دهنده گذشت يک دوره زماني معين (و نه الزاماً چهل روزه) است.
 
شب يلدا در شهرستان فارسان به شب چله معروف و داراي پيشينه ديرينه‌اي است
 شب يلدا در شهرستان فارسان به «شب چله» معروف و داراي پيشينه ديرينه‌اي است و مردم در اين شب با شركت در شب‌نشيني‌هاي طولاني و خوردن انواع ميوه و تنقلات سعي در بهتر گذراندن طولاني‌ترين شب سال دارند. مردم اين منطقه براي استقبال نخستين روز از سردترين فصل سال تا آنجا كه توان مالي دارند، در خريد ميوه‌هاي مخصوص شب يلدا مانند هندوانه، انار كوتاهي نمي‌كنند.

              
 
بردن هديه به خانه عروس با عنوان شب چله‌اي
 بردن هديه به خانه عروس با عنوان «شب چله‌اي» از ديگر مراسم شب يلدا در شهرستان فارسان است. در اين شب براي دختراني كه به‌تازگي نامزد شده‌اند، از سوي خانواده داماد، هدايايي فرستاده مي‌شود و خانواده‌هاي عروس و داماد دورهم جمع مي‌شوند. در اين شب افراد با جمع شدن در خانه بزرگ فاميل، خواندن شعر و داستان، خوردن شيريني، آجيل و انواع تنقلات، بلندترين شب سال تا پاسي از شب‌بيدار مي‌مانند.
 
آيين شب يلدا در اين شهرستان از ديرباز در سه شب متوالي با عناوين شب «چله‌بزرگه»، «چله وسطي» و «چله‌کوچيکه» برگزار مي‌شده و خويشان و دوستان سفره‌اي از مهر را مي‌گشودند و از هر دري سخني مي‌گفتند. يکي ‌از آيين‌هاي ويژه يلدا در شهرستان فارسان ديدار از بزرگان و سالخوردگان فاميل بوده‌ است.
 
همايشي صميمي دور کرسي چوبي
 در شب‌هاي چله افراد فاميل در همايشي صميمي دور کرسي چوبي جمع مي‌شدند و به قصه‌هاي بزرگ‌ترها گوش مي‌دادند. زنان و دختران در گرگ‌وميش شب‌هاي چله در تکاپو و هيجاني خاص ملزومات غذا و تنقلات ويژه اين شب را مهيا و براي گذران ساعات خوش در کنار فاميل لحظه‌شماري مي‌کردند.
 
آنان در سيني‌هاي قديمي مسي در فضاي دوده گرفته آشپزخانه‌هاي قديمي، انواع ميوه و تنقلات به‌ويژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچي‌کشمش و خرما را مهيا مي‌کردند. در اين شب استثنايي پس از صرف شام و خواندن دعاي شکر در پاي سفره، همگان در کنار هم از شادي‌ها و غم‌ها، موفقيت‌ها، اعتقادات، اميدها و بيم‌هايشان مي‌گفتند.
 
 
بايد تدبير و درايت شود تا سفره مردم بيش از اين، کوچک‌تر نشود.
  اما به‌راستي، چه بر سر بازار خشکبار آمده است که پسته مرغوب ۷۰ هزارتوماني در هر کيلو (در سال گذشته) حالا باقيمت حداقل ۲۰۰ هزار تومان، نرخ‌گذاري مي‌شود.
 
گراني آجيل شب يلدا صرفاً به پسته خلاصه نمي‌شود، زيرا مي‌توان با مدنظر قرار دادن شرايط خاص فعلي سفره آجيل اين شب خاص را بدون پسته پهن کرد، اما
متأسفانه گراني‌ها، ديگر اقلام تشکيل‌دهنده آجيل را نيز در برگرفته است.

              

خانواده‌ها مجبور هستند پاسوز تصميمات غلط مسئولين باشند
به هر ترتيب نبايد اين واقعيت را ازنظر دور داشت که کاذب يا حبابي بودن و يا اصطلاحات اين‌چنيني که بعضاً در ايام گراني به اقلام و محصولات گران شده اطلاق مي‌شود دردي از آلام مردم کم نمي‌کند، مهم، نتيجه اين قيمت‌هاست که مشتريان و مردم ناچارند براي تهيه آن پرداخت نمايند، به‌واقع در زمان شمردن پول نه حبابي بودن آن و نه کاذب بودن آن به کمک مردم نخواهد آمد، مي‌بايد فکري منطقي و عاجل شود تا باتدبير و درايت سفره مردم بيش از اين، کوچک‌تر نشود.

يکي از کارگران فارساني که در شرکتي مشغول به کار مي‌باشد در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز گفت: قربانيان اول مشکلات درآمدي، کارگران، کارمندان و خانواده‌هاي آنان هستند که مجبورند با شرايط نگران‌کننده جامعه کارگري کنار آمده و پاسوز تصميمات غلط مسئولين در اين حوزه شوند.

رفته‌رفته سنت‌هاي شب يلدا به دست فراموشي سپرده مي‌شود و از سوي ديگر گراني و وضعيت اقتصادي باعث شده تا افراد از دورهم نشيني گريزان باشند. اين گريزان بودن خود منجر به انزوا شده و درنهايت آسيب‌هاي اجتماعي فراواني به همراه دارد که بايد چاره‌اي براي آن انديشيده شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg