کد مطلب: 173157
گزارش مستند دانا درباره دروغ رباتي ايرنا
وقتي خبرگزاري دولت فقط سلبريتي ها را آدم حساب مي‌کند!/ گزارشي آماري از توفان توئيتري در اعتراض به استخدام رانتي نزديکان روحاني+اينفوگرافيک
تاریخ انتشار : 1397/09/27
نمایش : 1840
بر اساس داده کاوي هاي انجام شده در جريان ترند شدن هشتک #استخدام _بنفش کل ريتوييت ها ۱۰ هزار مورد و ميزان لايک ها ۷۰ هزار مورد بوده که کاربران تقريبا ۷ برابر بيشتر از ريتوئيت ها لايک کرده اند

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بعد از انتشار خبر مربوط به توصيه رئيس جمهور درباره استخدام هواداران و فعالان ستادهاي انتخاباتي او توسط دانا، موجي از واکنش هاي اعتراضي نسبت به اين توصيه براي استخدام اتوبوسي هواداران دولت شکل گرفت.

کاربران فضاي مجازي با هشتگ #استخدام_بنفش نسبت به اين موضوع اعتراض کردند و در مدت کوتاهي اين هشتگ ترند نخست توئيتر فارسي شد. در همين رابطه خبرگزاري دولتي ايرنا که به تازگي با کپي برداري از طرح دو سال قبل خبرگزاري فارس، قسمتي با عنوان "ايرنا پلاس" ايجاد کرده است ادعاهاي عجيب و قابل تاملي درباره اين پويش مردمي مطرح کرد.

اين بخش از خبرگزاري ايرنا که به جاي انتشار مطالب مفيد براي جامعه ايراني سعي کرده بيشتر در حوزه تخريب منتقدان گام بردارد اخيرا گزارشي با نام «ربات ها عليه دولت؛ استخدام بنفش چکونه ترند اول توييتر فارسي شد؟» منتشر کرد که با مطالعه اين گزارش و نگاهي به واقعيت هاي موجود، مي توان به تناقض ها و همچنين مطالب خلاف واقع آن پي برد.

در بخشي از اين گزارش با اشاره به کمپين مورد اشاره آمده است که «در هشتگ #استخدام_بنفش نه تنها هيچ يک از چهره‌هاي سياسي مخالفت دولت مشارکت نکرده‌اند، بلکه سلبريتي‌هاي توئيتري اين جريان سياسي نيز در آن اقدام به انتشار هيچ توئيتي نکرده‌اند.»

نگاهي به چهره هاي شرکت کننده در اين کمپين مردمي نشان مي دهد که چندين چهره شاخص توييتري منتقد دولت در آن شرکت کرده اند که توييت هاي آنان بيشترين ميزان ريتوييت و توييت را داشته است.

از سوي ديگر آنچه قابل توجه و مهم به نظر مي رسد نوع نگاه خبرگزاري دولتي ايرنا به اعتراضات صورت گرفته نسبت به يک اقدام رانتي در دولت است.

اين خبرگزاري دولتي با طرح اين ادعا که هيچ سلبريتي توئيتري در اين کمپين شرکت نکرده است (که خلاف بودن آن مورد اشاره قرار گرفت) ترند شدن آن را به ربات ها نسبت داده است! اگر کارمندان حقوق بگير اين بخش از خبرگزاري ايرنا که از بودجه بيت المال نيز تغذيه مي کنند به جاي ساخت برخي ادعاهاي غير مستند در فضاي عمومي جامعه رفت و آمد داشتند و از نزديک با مشکلات اقتصادي خصوصا وضعيت اشتغال جوانان مواجه مي شدند شايد پاسخ اين سوال را بهتر دريافت مي کردند.

نکته قابل توجه اينکه ادعاي خبرگزاري دولت مبني بر عدم شرکت چهره هاي شاخص در اين کمپين در حقيقت مهر تاييدي بر عمومي و مردمي بودن اعتراضات صورت گرفته نسبت به توصيه عجيب براي استخدام رانتي هواداران آقاي روحاني در بدنه دولت است.

اين موضوع از آن جهت گفته مي شود که در سرتاسر گزارش ايرنا پلاس، هيچ نکته استنادي و علمي براي اثبات ادعاي مورد اشاره وجود ندارد. شايد از نگاه مجموعه رسانه اي دولت يک کمپين انتقادي تنها زماني ارزش دارد که حتما برخي سلبريتي ها به آن بپيوندند؛ همين گزارش رسانه رسمي دولت نشان مي دهد که نگاه حاکم بر فضاي رسانه هاي دولت آقاي روحاني به گونه ايست که تنها سلبريتي ها را آدم و داراي حق اعتراض مي دانند!

ايرنا پلاس البته در بخش ديگري از گزارش خود ادعاهاي ديگري نيز مطرح کرده و با استناد به همان ادعاهاي غلط، اين کمپين مردمي را ناشي از فعاليت ربات ها ناميده است. ادعاهايي که با داده کاوي هاي دقيق توسط پايشگرهاي فضاي مجازي غلط بودن آنها به خوبي اثبات مي شود.

 

براي مشاهده نسخه اصلي اين اينفوگراف اينجـــــــا کليک کنيد.

دروغ پردازي خبرگزاري دولت و آمارسازي

 براي سانسور انتقادات نسبت به استخدام رانتي در بدنه دولت

 

ايرنا پلاس در ادامه گزارش خود بدون ارائه داده کاوي کامل از اين کمپين با برش نصفه نيمه از اين طوفان توئيتري، سعي کرده آن را ساخته و پرداخته ربات ها بداند در صورتي که افراد حقيقي بازنشر کننده در تمامي کمپين هاي شاخص توييتري به عنوان يکي از پيوست هاي تقويت کننده عمليات هاي مجازي، به کار برده مي شوند.

خبرگزاري وابسته به دولت در ادعايي عجيب و البته غلط نوشته است: « اکانت‌هاي توئيتري هستند که تنها يک توئيتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کرده‌اند، بدون آن که آن را لايک کرده باشند. واضح است که اين اکانت‌ها، ربات توئيتري هستند، چرا که کاربران واقعي توئيتر در صورت بازنشر يک توئيت، معمولا آن را لايک هم مي‌کنند.»

در تصوير زير که به خوبي کمپين "استخدام بنفش" را مورد داده کاوي قرار داده نشان مي دهد که ميزان توييت هاي توليدي در اين طوفان توييتري از ميزان ريتوييت ها بيشتر بوده و اين يکي ديگر موارد کذب گزارش خبرگزاري ايرنا است.

بر اساس داده کاوي هاي انجام شده  در جريان ترند شدن هشتک #استخدام _بنفش کل ريتوييت ها ۱۰ هزار مورد و ميزان لايک ها ۷۰ هزار مورد بوده که کاربران تقريبا ۷ برابر بيشتر از ريتوئيت ها لايک کرده اند؛ اينکه اين موضوع واضح اينگونه توسط خبرگزاري دولت سانسور شده و خلاف ان گفته مي شود و با استناد به همين ادعاي جعلي، يک کمپين اعتراضي مردمي به ربات ها نسبت داده مي شود داراي ابهامات فراواني است. گردانندگان ايرنا پلاس بايد بدانند که با جعل آمار ، نمي توان روند انتقادي افکار عمومي نسبت به برخي اقدامات رانتي در دولت را گرفت.

ايرنا پلاس همچنين در قسمت مياني گزارش پليسي خود مي آورد «پيش از هر چيز لازم به ذکر اين نکته است که ترند شدن يک هشتگ در توئيتر بر اساس تعداد توئيت و ريتوئيت‌هاي حاوي آن هشتگ محاسبه مي‌شود و هر توئيت به طور معمول به ازاي هر 12 تا 15 لايک، يک ريتوئيت (بازنشر) دريافت مي‌کند. اگر اين نسبت عدد کوچکتري باشد، احتمال سازمان‌يافته بودن حمايت از آن هشتگ و يا احتمال حمايت ربات‌ها از آن افزايش مي‌يابد».

تصوير زير ميزان توييت هاي توليدي، ريتوييت و همچنين ميزان لايک ها درباره هشتگ #استخدام_بنفش را آورده است که به خوبي کذب بودن گزارش ايرنا را نشان مي دهد.

 

ميزان لايک ها (پسند ها) در سامانه ها حدود ۷۶ هزار لايک  و

 ميزان تجميع توييت و ريتوييت در حدود ۳۱ هزار مورد است.

 

در پايان به دولت پيشنهاد مي شود بودجه هايي که براي گردانندن و ايجاد صفحاتي که اساس آن کپي پيست ناقص طرح هاي رسانه هاي ديگر است را حداقل در اختيار افراد کارشناس قرار دهند تا با انتشار گزارش هاي دروغ بيش از اين به حيثيت رسانه اي مجموعه اي به نام خبرگزاري جمهوري اسلامي که طبق اساسنامه آن بايد خبرگزاري نظام جمهوري اسلامي باشد خدشه وارد نکنند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg