کد مطلب: 173153
خطر‌ات هولنا‌ک بازي‌هاي رايانه‌اي/ اسباب بازي‌هاي مناسب هر رده سني را بشناسيد
تاریخ انتشار : 1397/09/26 08:48:49
نمایش : 1716
يک دکتراي روانشناسي اسباب بازي‌هاي مناسب براي سنين مختلف و پيامد‌هاي مخرب بازي‌هاي رايانه‌اي را تشريح کرد.

به گزارش هفت چشمه، نسيم رزم‌خواه دکتراي روانشناسي در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلينيک گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران، درباره تعريف بازي اظهار کرد: بازي به هر فعاليت جسمي يا ذهني هدف‌دار گفته که به شکل فردي يا گروهي انجام مي‌شود، کودک از طريق بازي لذت مي‌برد و نيازهايش را تامين مي‌کند.

وي درباره نقش بازي در رشد اجتماعي کودکان بيان کرد: بازي در رشد اجتماعي کودکان بسيار موثر است، کودکان از طريق بازي با محيط پيرامونشان ارتباط برقرار و استعدادهايشان را شکوفا مي‌کنند، بازي با افزايش همکاري و همياري در کودکان همانندسازي با بزرگسالان را به آنها ياد مي‌دهد.


بيشتر بخوانيد: بهترين اسباب بازي براي کودکان


اين دکتراي روانشناسي افزود: بازي در رشد عاطفي کودکان نيز تاثيرگذار است، کودکان به کمک بازي احساسات، عواطف، ترس‌ها و ترديدهايشان را ابراز مي‌کنند، بازي در رشد ذهني، هوشي و يادگيري زبان نقشي موثر دارد و برون‌نگري کودکان را افزايش مي‌دهد، بازي موجب تفکر بهتر کودکان مي‌شود؛ کودکان از طريق بازي با مفاهيمي مانند فضا و اشکال مختلف آشنايي پيدا مي‌کنند.

اسباب بازي‌هاي مناسب براي هر رده سني را بشناسيد/خطر‌هاي هولنا‌ک بازي‌هاي رايانه‌اي

انواع بازي‌ها براي کودکان

رزم‌خواه درباره بازي‌هاي مختلف کودکان تاکيد کرد: بازي‌هاي مختلف کودکان به 7 دسته جسماني، تقليدي، نمايشي، نمادي، آموزشي، خلاقيتي و گروهي تقسيم‌بندي مي‌شوند. هر کدام از اين بازي‌ها به نوبه خود در رشد کودکان موثر هستند و جنبه‌اي از فرآيند رشدي آن‌ها را تامين مي‌کنند؛ براي مثال در بازي‌هاي نمايشي کودکان تقليد نقش را ياد مي‌گيرند و در بازي‌هاي آموزشي ما از طريق وسايل کمک آموزشي به تقويت حواس و رشد قواي ذهني و اجتماعي کودکان کمک مي‌کنيم.

وي تصريح کرد: امروزه بازي‌هاي خلاقيتي بسيار مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است، کودکان از طريق هنر‌هايي مانند نقاشي، موسيقي و بازي‌هاي خلاقيتي مانند خمير بازي و شن بازي مي‌توانند عقايد و احساساتشان را بيان کنند، کودکان به کمک بازي‌هاي گروهي مشارکت کردن در انجام کار‌ها و قوانين را ياد مي‌گيرند، ارتباط متقابل بين کودکان عاملي مهم است که در بازي‌هاي گروهي بسيار اهميت دارد، کودکان از طريق بازي‌هاي گروهي احترام به حقوق يکديگر را آموزش مي‌بينند.


بيشتر بخوانيد: ضرورت انتخاب آگاهانه اسباب بازي براي کودکان


اين دکتراي روانشناسي گفت: متناسب با محيط زندگي کودکان مي‌توانيم بازي‌هايي را در آپارتمان يا فضاي باز براي آنها تدارک ببينيم.

اسباب بازي‌هاي مناسب براي هر رده سني را بشناسيد/خطر‌هاي هولنا‌ک بازي‌هاي رايانه‌اي

مناسب‌ترين بازي‌ها براي کودکان زير يک سال

رزم‌خواه درباره مناسب‌ترين بازي‌ها براي کودکان زير يک سال اظهار کرد: بازي‌هاي مناسب براي کودکان زير يک سال بازي‌هايي هستند که به تقويت مهارت دست، انگشتان و کنترل توانايي‌هاي فردي آن‌ها کمک کنند، ما مي‌توانيم به کودکان در اين سنين از طريق بازي‌ها نرمي و زبري سطوح را آموزش دهيم.

وي بيان کرد: بازي‌هايي براي کودکان نوپا مفيد هستند که حس جستجوگري و اعتماد به نفس را در آن‌ها افزايش دهند، براي کودکان پيش از دبستان بازي‌هايي مناسب هستند که جنبه آموزشي دارند و به دورانديشي آنها کمک کنند، کودکان در اين سنين تمايل دارند که نتايج بازي خود را ببينند.

اين دکتراي روانشناسي درباره انتخاب بهترين اسباب بازي براي کودکان اظهار کرد: انتخاب بهترين اسباب بازي براي کودکان کاري تقريباً نا‌ممکن است، اسباب بازي مناسب است که کودک را مجذوب خودش کند و او دوباره به سراغ آن برود و از بازي با آن بيشترين لذت را کسب کند. اين اسباب بازي ممکن است بسيار گران يا ارزان قيمت باشد، هر چقدر اسباب بازي ساده‌تر باشد، قوه تخيل کودک را بيشتر تحريک مي‌کند.

رزم‌خواه درباره مناسب‌ترين اسباب بازي‌ها براي کودکان زير يک سال افزود: اسباب بازي‌هايي براي اين کودکان مناسب هستند که تنوع رنگ داشته باشند، حالات مختلف خود را بگيرند و صدا توليد کنند تا واکنش کودکان را برانگيز‌ند و آنها بتوانند با اين اسباب بازي‌ها ارتباط برقرار کنند.

وي تاکيد کرد: ما براي کودکان نوپا مي‌توانيم مکعب‌هايي را در نظر بگيريم که اندازه و رنگ‌هاي مختلف داشته باشند، از ديگر اسباب بازي‌هاي مناسب براي اين کودکان مي‌توان به وسايل اسباب بازي پلاستيکي سبک اشاره کرد که آنها مي‌توانند اين وسايل را به راحتي روي هم بچينند يا درون يکديگر قرار بدهند و از اين طريق تجربيات جديد کسب کنند.


بيشتر بخوانيد: کودکاني که اسباب بازي‌هاي خود را مي‌شکنند


اين دکتراي روانشناسي تاکيد کرد: اسباب بازي‌هايي براي کودکان ۲ ساله مناسب هستند که آن‌ها بتوانند اين اسباب بازي‌ها را با پيچ به هم متصل کنند همچنين لِگو‌هايي که کودکان به کمک آن‌ها بتوانند اشکال مختلف را بسازند براي آن‌ها بسيار جذاب است.

رزم‌خواه تصريح کرد: کودکان پيش‌دبستاني و دبستاني از طريق نقاشي کردن مي‌توانند خلاقيت خود را پرورش دهند، بازي کردن با کارت‌ها هم براي کودکان در اين سنين بسيار لذت‌بخش است.

وي گفت‌: با کمي خلاقيت مي‌توانيم از وسايل ساده و دور ريختني خانه براي ساخت اسباب بازي‌هاي مختلف و سرگرم کردن کودکان استفاده کنيم؛ براي مثال ما به کمک يک نخ بلند و چند مهره رنگي بزرگ يا خمير خانگي رنگ آميزي شده با رنگ‌هاي خانگي مي‌توانيم فرزندانمان را ساعت‌ها سرگرم کنيم.

اين دکتراي روانشناسي اظهار کرد: بايد استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي را براي کودکان به حداقل برسانيم، زيرا اين بازي‌ها عوارضي جبران ناپذير را براي آن‌ها به همراه دارند.

رزم‌خواه بيان کرد: بازي‌هاي مناسب به رشد بهنجار، افزايش خلاقيت و هماهنگي‌هاي رشدي کودکان کمک مي‌کنند، اما بازي‌هاي نامناسب مانند بازي‌هاي رايانه‌اي که متاسفانه امروزه بسيار گسترش پيدا کرده‌اند آثاري مخرب را در رشد کودکان به همراه دارند، از جمله پيامد‌هاي مخرب بازي‌هاي نامناسب مي‌توان به کاهش قدرت خلاقيت، کم‌تحرکي، اضافه وزن، چاقي و تغيير شکل نامناسب اندام‌هاي کودکان اشاره کرد.

اسباب بازي‌هاي مناسب براي هر رده سني را بشناسيد/خطر‌هاي هولنا‌ک بازي‌هاي رايانه‌اي

وي افزود: اسباب بازي بر سبک زندگي کودک اثر مي‌گذارد، زيرا او حين بازي ياد مي‌گيرد تا در مواجهه با موضوعات مختلف در بزرگسالي چگونه برخورد کند، بنابراين بازي نمادي از رفتار‌هاي فرد در بزرگسالي است.

اين دکتراي روانشناسي با اشاره به متناسب بودن بازي با سن کودک تاکيد کرد: کودک از طريق بازي مهارت جديد ياد مي‌گيرد و به نکات مثبت و منفي خود پي مي‌برد.

رزم‌خواه يادآوري کرد: بازي‌ها بر خودشنا‌سي، شکل‌گيري شخصيت، سازگاري با محيط و رفتار کودک اثر مي‌گذارند بنابراين بازي‌هاي خشونت‌آميز و نامناسب آثاري مخرب را در رشد شخصيت، قدرت خلاقيت، ابداع و ابتکار، سازگاري با محيط و يادگيري کودک به همراه دارند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg