کد مطلب: 173129
روايت فتح جبهه‌هاي علم با اراده ايراني|۱
پرچم ايران بر فراز قله «دانش ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي» غرب آسيا
تاریخ انتشار : 1397/09/19 00:21:23
نمایش : 1795
جوانان ايراني که در بسياري از علوم به موفقيت‌هاي بسياري دست يافته‌اند، به دانش ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي نيز ورود کرده و در مدت زمان کوتاهي توانستند قله علم بازي‌سازي غرب آسيا را فتح کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، دفتر خاطرات و وصيت‌هاي شهداي هشت سال دفاع مقدس را که ورق مي‌زنيم به نکات مشترک بسياري مي‌رسيم، فقط کمي دقت لازم است تا متوجه شويم يکي از طلايي‌ترين اشتراکات اين جان بر کفان واژه « ما مي‌توانيم» بوده است.

مي‌توان از جواناني که با دست خالي و پاي پياده  آموزگار درس ايستادگي، استقامت، گذشت، خودسازي، ايثار، مقاومت، ولايت پذيري، عزت، استقلال و آزادي شدند،  درس‌هاي « توانستن» آموخت؛ همان کاري که جوانان کشورمان در چند نسل بعد در حال تحقق آن هستند.

دشمن عزم کرده بود که نگذارد ايران روي آرامش را ببيند اما جوانان کشورمان «ما مي‌توانيم» را به خوبي نشان دادند و نگذاشتند حتي يک نفر از هموطنان با ناآرامي مواجه باشد؛ حالا پس از گذشت چند دهه نسل ديگري از جوانان کشورمان در جبهه ديگري مشغول به فعاليت هستند.

دشمن عزم کرده بود که نگذارد ايران روي قله‌هاي علمي را ببيند چرا که خوب مي‌دانست امروز جنگ در جبهه‌هاي علمي است و دست‌يابي به علم يعني پيروزي.

آن‌ها مي‌خواستند انحصار علم را در اختيار خودشان داشته‌ باشند، اما جوانان کشورمان در اين نسل و در اين جبهه نيز خوش درخشيدند و نشان دادند که اجازه نمي‌دهند انحصار علم در اختيار چند کشور باقي بماند.

قصد داريم در گزارش‌ها و گفت‌وگوهايي اين اقتدار علمي جوانان کشورمان در جهان را به اطلاع مخاطبان خبرگزاري فارس برسانيم، اما امروز در نخستين برگ از «روايت فتح جبهه‌هاي علم با اراده ايراني» با کاوه نجفي و محمدرضا حسن‌زاده دو جوان ايراني موفق درباره پيشرفت ايران در حوزه ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي به گفت‌وگو نشستيم.

اين دو جوان موفق، دستاوردهايشان را در دومين دوره مسابقات ربوکاپ آسيااقيانوسيه ارائه داده‌اند، وقتي از موفقيت بازي‌سازي ايران در خاورميانه و دنيا صحبت مي‌کردند برق اميد در چشمان‌شان به وضوح ديده مي‌شد، اين دو جوان موفق کشورمان از شروع با دست خالي و موفقيت در ميان کشورهاي خاورميانه صحبت کردند.

آنچه در گفت‌وگوي ما با اين دو محقق کشورمان مي‌خوانيد:

* سه سال بدون درآمد تلاش کرديم تا به درآمدزايي رسيديم

* امروز صنعت بازي‌سازي از سينما پيشي گرفته است

* برخي بازي‌هاي رايانه‌اي از بروز آلزايمر جلوگيري مي‌کند

* بازي‌سازان ايراني بهترين‌هاي خاورميانه هستند

* بازي ايراني نامزد جايزه برتر جشنواره سانفرانسيسکو شد

* فعلا ۷ درصد از درآمد بازي‌هاي رايانه‌اي به ايران اختصاص دارد

* از ميان ۵۰ بازي برتر خاورميانه ۱۶ بازي ايراني است

* از مسؤولان چيزي جز آرامش نمي‌خواهيم

* براي صادرات بازي‌هاي ايراني برنامه‌ريزي کرده‌ايم

* مسؤولان ما را باور کنند

* تلاش بدون دستمزدي که به درآمد رسيد

فارس: از تيم سازنده بازي‌هاي رايانه‌اي بگوييد.

نجفي: من تقريبا سه سال است در اين حرفه مشغول به کار هستم.

در حوزه بازي‌سازي دو تيم در دانشگاه آزاد قزوين کار مي‌کنيم، تيم ما تيم کاسپين است که در کنار تيم ارديبهشت سه سال است در کنار هم کار مي‌کنيم، يک سري محصولاتي داريم که بيشتر آنها موفق بودند و در کافه‌بازار ارائه شدند.

استقبال از بازي‌هاي هر دو تيم به مثبت ۱۰۰ هزار رسيده است و پس از سه سال به درآمدزايي رسيديم و در حال حاضر درآمد تيم کسب مي‌شود، البته سه سال بدون پول تلاش کرديم و حالا به نقطه‌اي رسيديم که موفق شديم.

حسن‌زاده: من نماينده تيم ارديبهشت به عنوان يک تيم طراحي بازي هستم که از آبان ۹۳ در دانشگاه آزاد واحد قزوين با همکاري و حمايت مرتضي موسي‌خاني رئيس اين واحد شروع به کار کرديم و تاکنون سه محصول منتشر کرديم.

ما حدود ده نفر هستيم که پنج نفر تمام وقت کار مي‌کنيم و پنج نفر ديگر به صورت پاره‌وقت با ما همکاري مي‌کنند.

فارس: درباره کار بازي‌سازي بيشتر توضيح دهيد.

نجفي: تيم بازي‌سازي به اين صورت است که شامل چند حرفه در کنار هم مي‌شود، برنامه‌نويس مي‌خواهد، طراح بازي، هنرمند دو بعدي و سه بعدي و مهندسان نرم‌افزار نياز دارد و به همين دليل انسجام تيمي زيادي در اين کار نياز است، همچنين بايد بتوانيم با بازار و مردم رابطه خوبي برگزار کنيم که بازار و فروشگاه‌هايي مانند کافه‌بازار بازي‌هاي ما را بشناسند.

بازي‌سازي در حال حاضر در دنيا به عنوان صنعت روز مطرح مي‌شود و از نظر درآمدزايي و سينمايي دنيا پيشي گرفته است به طوري که درآمد بازي‌سازي بالاتر از سينماي هاليوود است و براساس پيش‌بيني گوگل، درآمد بازي‌سازي يک و نيم برابر بيشتر هم مي‌شود.

* بازي‌هاي رايانه‌اي مانع بروز آلزايمر

فارس: بازي‌هاي رايانه‌اي فايده‌اي هم براي مردم دارد؟

نجفي: بازي‌هاي ما رنج سني خاصي ندارد، از کسي که خواندن و نوشتن بداند تا بالاي ۶۰ سال مي‌تواند اين بازي را انجام دهند، اين بازي‌ها سبب مي‌شود آندورفين در مغز توليد شده و از بروز آلزايمر در افراد جلوگيري مي‌کند. 

فارس: شما در چه شرايط کاري هستيد؟ 

نجفي: ما بر روي بازي‌هايي در دسته کلمات و حروف کار کرديم، در ايران دسته‌هاي تفنني،‌ خانواده و ورزشي بسيار محبوب بوده که در دو سال گذشته، بازي‌هاي با کلمات نيز در ايران و حتي در جهان معروف و محبوب شده است.

ما بازي کلم‌چين را ساخته‌ايم و در تيم ارديبهشت بازي کلماتيک را ساختند.

هر دو تيم به استقبال مثبت ۱۰۰ هزار و نزديک ۲۰۰ هزار رسيديم و بازي‌هاي ما در حال رشد است.

حسن‌زاده:  آخرين کار ما  بازي کلماتيک بوده که براي ثبت کلمات به کار مي‌رود و جايزه بين‌المللي جشنواره بازي‌هاي موبايل خاورميانه را کسب کرديم. 


* بهترين بازي‌سازان خاورميانه را داريم

فارس: يعني بازي‌هاي ايراني به سطحي رسيده‌اند که در خاورميانه عنوان برتر را کسب مي‌کنند؟

حسن‌زاده: بله بازي ما يک بازي ماشين آنلاين است که سبک جديدي دارد و جايزه بهترين بازي جشنواره خاورميانه را برد. 

 اين جشنواره يک سال پيش برگزار شد که به خاطر مشکلات مالي مجبور شديم ساخت بازي را به تعويق بيندازيم و يک بازي ديگر که سريع‌تر به درآمد مي‌رسد را بسازيم که حالا با درآمدي که از اين بازي داشتيم، پيش‌بيني مي‌کنيم تا عيد نوروز بازي ديگري را هم بسازيم.

ما حتي در جشنواره جهاني سانفرانسيسکو نيز نامزد بهترين بازي موبايل شديم. در خاورميانه سال گذشته از ۵۰ بازي که نامزد شده بود، ۱۶ بازي ايراني بود و امسال چند بازي ايراني جايزه‌ها را کسب کردند و اگر ترکيه را که تيمي آسيايي-اروپايي محسوب مي‌شود کنار بگذاريم، ما از تمام کشورهاي خاورميانه بهتر هستيم. 

حتي به جايي رسيديم که به صادرات هم فکر مي‌کنيم، ما براي صادرات نيز برنامه‌ريزي کرده‌ايم، بازي کلماتيک را براي زبان عربي در حال ساخت هستيم و  اميدواريم تا پايان سال ۹۷ بتوانيم نسخه عربي اين بازي را به کشورهاي عربي صادر کنيم. 

* از صفر شروع کرديم و به درآمدزايي رسيديم

فارس: ما ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي را از کجا آغاز کرديم و حالا کجاي کار هستيم؟

نجفي: ما در اين حوزه صفر بوده‌ايم، از سال ۹۰ شروع به کار شده و قبل از آن يکي دو کار ناموفق با بودجه دولتي شروع شد، اما حالا دانشجويان کشورمان در اين زمينه تلاش مي‌کنند و به سمت بازي‌سازي آمده‌اند.

در سه سال اخير بازي‌سازي به درآمدهاي بالايي مي‌رسد، البته سهم بازار بازي‌سازهاي ايراني در بازار ايران هنوز ۷ درصد است و تلاش مي‌کنيم تا اين  ميزان بيشتر شود اما اين ۷ درصد موفقيت بزرگي است، ولي ۲۵۰ ميليارد تومان درآمد کافه بازار در سال ۹۶ بوده که ما فقط ۷ درصد از اين درآمد را داشته‌ايم اما با تلاشي که از دانشجويان مي‌بينيم، ما بهتر از اين هم مي‌شويم و دانشجويان در حال تلاش هستند تا برنامه‌هاي بهتري بسازند. 

ما هنوز با خارجي‌ها فاصله داريم ولي به دليل اينکه آنها فرهنگ ما را نمي‌شناسند ما مي‌توانيم با استفاده از فرهنگ کشورمان بازي‌هاي محبوب را ارائه دهيم و موفق باشيم.

حسن‌زاده: جشنواره‌ بازي‌هاي موبايل خاورميانه سه دوره برگزار شده که در دوره اول هيچ بازي ايراني شرکت نکرده بود، ولي در دوره سوم ۱۶ بازي ايراني شرکت کرد.  

مي‌توان گفت پيشرفت ما در بازي‌ها در چند سال گذشته بسيار سريع‌تر بوده است، زيرا تيم‌هاي بيشتري به اين سمت آمده‌اند، بازي ساختن واقعا کار سختي است که نياز به سرمايه فراواني دارد اما با وجود سرمايه‌گذاري کم، تيم‌هاي ايراني در حال تلاش هستند که در زمينه اين علم نيز به پيشرفت برسيم.

* در صورت حمايت به موفقيت‌هاي بزرگ‌تري هم مي‌رسيم

فارس: در اين مسير چه مشکلاتي داشته‌ايد؟

نجفي: عمده مشکل بچه‌ها بازاريابي و پيش بردن بازار بوده است که خودشان بر اثر تجربه توانسته‌اند به موفقيت برسند.

عمرمان رفته است تا توانستيم اين تجربه را به دست بياوريم، ولي مي‌‌شد تيم‌هايي هم وجود داشته باشد که اين آموزش‌ها را به ما ارائه دهند. 

در ايران روي بازي‌ها سرمايه‌گذاري نمي‌کنند و فکر مي‌کنند وقتي روي يک بازي سرمايه‌گذاري مي‌کنند بايد همان ابتدا جواب دهد، در صورتي در کشورهاي ديگر بر روي ۱۵ بازي سرمايه‌گذاري مي‌کنند تا ۲ بازي نتيجه دهد. 

حسن‌زاده: متأسفانه سرمايه‌گذاري در ايران در اين حوزه واقعا ضعيف است، البته اين موضوع نيز رو به بهبود مي‌رود.

اگر سرمايه‌گذاري روي بازي‌ها صورت بگيرد اتفاقات خيلي خوبي رخ مي‌دهد. 

فارس: براي بازي‌سازي چارچوب و قانون خاصي هم درنظر گرفته شده است؟

نجفي: ما به صورت مستند قانون و چارچوب خاصي در بازي‌سازي نداريم ولي خود بازي‌سازها سعي مي‌کنند براساس قانون کشورمان بازي‌ها را ارائه دهند و از عرف و قانون کشور ما خارج نشوند. ما درباره پوشش و عکس‌هاي بازي‌ها قانون کشورمان را رعايت مي‌کنيم، چرا که مردم هم بازي را با پوشش‌هاي مناسب مي‌پسندند. بازي‌هاي موفق ايراني قانون کشور را رعايت کرده‌اند. 

فارس: در زمينه ساخت بازي‌هايي که به فرهنگ‌سازي منجر شود هم کار کرده‌ايد؟

نجفي: بازي‌سازي يک صنعت است و نخستين هدف آن تفريح مردم است، شايد اهدافي مانند فرهنگ‌سازي و آموزش نيز در قالب بازي‌سازي قرار بگيرد، اما فرد بازي‌ساز که هنوز درآمدزايي نکرده است نمي‌تواند بازي‌اي بسازد که در آن به فرهنگ‌سازي هم توجه شود، بازي‌ساز خوب مي‌تواند بازي خوبي بسازد که براي سرگرمي مردم مفيد باشد. 

* از مسؤولان فقط آرامش مي‌خواهيم

فارس: خواسته شما از مسؤولان چيست؟

نجفي: دانشگاه آزاد واحد قزوين بسيار از ما حمايت کرده و تيم‌ها را به هم ارتباط مي‌دهد، بنابراين ما مي‌توانيم در يک محيط آرام با يکديگر ارتباط داشته باشيم و از تجربيات هم استفاده کنيم. 

ما از مسئولان مي‌خواهيم که به ما آرامش دهند، ما فقط به آرامش نياز داريم و آرامش ما اينگونه ايجاد مي‌شود که ما را باور کنند. بايد بچه‌ها را باور کنند و نگويند که تيم بايد همان سال اول موفق شود.

بايد بچه‌ها را باور کنيم و به آنها زمان دهيم، بايد صبور باشيم، يک تيم بازي‌سازي حداقل به چند سال زمان نياز دارد تا موفق شود.

يک گروه اقدام به ثبت و ارزيابي عوامل موفقيت تيم‌هاي بازي‌سازي کرد و به اين نتيجه رسيد که هيچ گزينه‌اي جز ماندگاري نمي‌تواند در موفقيت اين تيم‌ها اثرگذار باشد، يعني تيم‌هايي که بيش از پنج سال دوام آورده‌اند موفق بوده‌اند، تلاش در کنار دوام و آرامش مي‌تواند سبب موفقيت شود. 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg