کد مطلب: 173118
شکست بزرگ آمريکا در مجمع عمومي؛ سازمان ملل به قطعنامه ضد فلسطيني «نه» گفت
تاریخ انتشار : 1397/09/16
نمایش : 1772
در حالي که نماينده آمريکا در سازمان ملل براي تصويب قطعنامه پيشنهادي‌اش عليه مقاومت فلسطيني حتي به تهديد کشورها متوسل شد، اما مجمع عمومي سازمان ملل اين قطعنامه را رد کرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با رد قطعنامه ضدفلسطيني، مجمع عمومي سازمان ملل متحد پنج‌شنبه شب (به وقت نيويورک) به صحنه شکستي بزرگ براي آمريکا بدل شد.

«نيکي هيلي» نماينده آمريکا هفته گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطين و متهم کردن حماس به تروريسم، به دنبال تشديد فشار بر فلسطيني‌ها بود.
 
وي در روزهاي اخير بارها جامعه بين‌الملل را به دو بخش حامي تروريسم و مخالف تروريسم تقسيم کرده و گفته بود کساني که از اين قطعنامه حمايت نکنند، نشان مي‌دهند که «حامي تروريسم» هستند.
 
نماينده آمريکا در سازمان ملل پنج‌شنبه شب پيش از آغاز رأي‌گيري مجمع عمومي در مورد اين قطعنامه نيز پشت تريبون رفت و سازمان ملل را به جانبداري از فلسطيني‌ها و داشتن گرايش‌هاي ضداسرائيلي متهم کرد و گفت اگر اين قطعنامه تصويب شود، براي سازمان ملل «روزي تاريخي» خواهد بود.
 
 
 
پس از اظهارات هيلي، «ساکا لورنتي» نماينده بوليوي از رئيس جلسه خواست در مورد نحوه رأي‌گيري در مورد قطعنامه رأي‌گيري کرده و نظر اعضا در مورد افزايش کف آراي مورد نياز براي تصويب قطعنامه به دو سوم را جويا شود.
 
هرچند اين درخواست با مخالفت هيلي روبرو شد و او چند بار از حاضران خواست اين درخواست را رد کنند، اما در جريان رأي‌گيري در مورد نحوه رأي‌گيري، ۷۵ کشور به افزايش کف رأي مورد نياز رأي مثبت دادند و ۷۲ کشور به آن رأي منفي دادند. در نتيجه ميزان رأي مورد نياز براي تصويب قطعنامه به دو سوم آرا افزايش يافت.
 
 
پس از آن نمايندگان چند کشور از جمله ايران، به سخنراني پرداخته و موضع خود در مورد اين قطعنامه را اعلام کردند. نماينده ايران در نشست مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه پيشنهادي آمريکا را «فريب‌آميز» خواند و گفت اين قطعنامه «ريشه اصلي» مسئله يعني چند دهه اشغالگري رژيم صهيونيستي و سرکوب بي‌رحمانه فلسطيني‌ها را ناديده گرفته است.
 
نماينده ايران گفت ايران اين قطعنامه را رد مي‌کند و به آن رأي منفي مي‌دهد و از ديگر اعضا هم مي‌خواهد به آن رأي منفي بدهند. او حماس را يک جنبش مشروع مقاومت خواند که به نمايندگي از مردم فلسطين با اشغالگري صهيونيست‌ها مبارزه مي‌کند و اين امر تحت قوانين بين‌الملل هم مشروع است.
 
 
پس از آن کشورهاي عربي هم اعلام کردند مخالف قطعنامه پيشنهادي آمريکا هستند و به آن رأي منفي مي‌دهند. عربستان سعودي با وجود اعلام مخالفت با اين قطعنامه، از حماس خواست شليک راکت به سمت مناطق اشغالي را متوقف کند.
 
پس از سخنراني‌ها، قطعنامه پيشنهادي آمريکا به رأي گذاشته شد. نتيجه رأي‌گيري به اين ترتيب اعلام شد: ۸۷ رأي مثبت، ۵۷ رأي منفي و ۳۳ رأي ممتنع. از آنجا که براي تصويب قطعنامه به دو سوم آرا نياز بود، اين قطعنامه رد شد و آمريکا و رژيم صهيونيستي در تصويب آن ناکام ماندند.
 
اين شکست آنقدر براي صهيونيست‌ها سنگين تمام شد که «دني دانون» نماينده رژيم صهيونيستي در نشست، به توهين به اعضاي سازمان ملل متحد روي آورد.
 
وي در سخنراني‌اش، با عصبانيت خطاب به کشورهايي که به اين قطعنامه رأي منفي داده‌اند، گفت: «بايد از خود شرمسار باشيد... رأي امروز رنگ واقعي شما را نشان داد.»
 
 
بنابر گزارش فارس، دولت آمريکا در ماه‌هاي گذشته از طريق فشارهاي سياسي، قطع منابع مالي و تهديد کشورها تلاش کرده تا سازمان ملل را از مسئله فلسطين منحرف کرده و کشورها را از تلاش براي حمايت از حقوق مردم فلسطين بازدارد. «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا که بارها به حمايت بي‌دريغش از رژيم صهيونيستي افتخار کرده، چند ماه پيش بي‌توجه به قطعنامه‌هاي متعدد شوراي امنيت سازمان ملل قدس اشغالي را به پايتختي رژيم صهيونيستي به رسميت شناخت و سفارت آمريکا را به قدس منتقل کرد.
 
رد قطعنامه پيشنهادي آمريکا در حالي اتفاق افتاد که هيلي پيش از اين جلسه به کشورهاي مخالف قطعنامه را تهديد کرده و گفته بود رأي منفي به اين پيش‌نويس براي اين کشورها «تبعات» خواهد داشت.
 
پس از رد اين قطعنامه، ايرلند پيش‌نويس قطعنامه ديگري را ارائه کرد که در آن بر لزوم پايان اشغالگري و شهرک‌سازي توسط صهيونيست‌ها تأکيد شده است. 
 
اين قطعنامه هم به شکست ديگري براي صهيونيست‌ها و آمريکا بدل شد و تنها ۵ عضو از جمله آمريکا و رژيم صهيونيستي به آن رأي منفي دادند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg