کد مطلب: 173069
حسيني در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛
نقش مهم ترکيه در افشاگري عليه عربستان/ سعودي يک رژيم خودکامه و ديکتاتور است/ قتل خاشقجي لطمه بزرگي به سياست هاي رژيم سعودي و بن سلمان وارد کرد
تاریخ انتشار : 1397/08/26 09:49:12
نمایش : 1867
وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي در رابطه با قتل خاشقجي گفت: اين مسئله در افکار عمومي دنيا بازتاب گسترده اي داشت و در رسانه هاي داخلي و خارجي خيلي به اين موضوع پرداختند تا در نهايت رژيم سعودي با اين اقدام وحشيانه منفورتر از گذشته شد.

به گزارش هفت چشمه، سيدمحمد حسيني، وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گو با شبکه اطلاع رساني راه دانا با اشاره به قتل جمال الدين خاشقجي روزنامه نگار عربستاني اظهار داشت: اين مسئله در افکار عمومي دنيا بازتاب گسترده اي داشت و در رسانه هاي داخلي و خارجي خيلي به اين موضوع پرداختند.

 

وي تصريح کرد: عربستان سعودي با اين اقدام منفورتر از گذشته شد و در حقيقت هيچ راهي براي توجيه کشتن اين روزنامه نگار نداشت.

 

اين استاد دانشگاه تهران ياد آور شد: سعودي ها در ابتدا قتل خاشقجي را انکار مي کردند که در آخر به جنايت خودشان اعتراف کردند، ولي هنوز پس از گذشت چند هفته از اين اقدام، جنازه اين روزنامه نگار را تحويل ندادند و نشان داده شد که عربستان يک رژيم خودکامه، ديکتاتور و حامي تروريسم به تمام معنا است.

 

حسيني ابراز داشت: اين مسئله به گونه اي شد که کشورهاي غربي هم مجبور شدند تا اظهار نظرهايي کنند و سياست مدارانشان اعتراض دارند که ما بايد تجديد نظر کنيم.

 

وي خاطر نشان کرد: برخي سرمايه داران و سرمايه گذاران در کنفرانسي که قرار بود همان روزها برگزار شود شرکت نکردند و در مجموع خيلي به زيان عربستان شد.

 

دبيرکل کانون دانشگاهيان ايران اسلامي افزود: شايد اين هم به خاطر اين بود که مدت ها بن سلمان هر حرکتي را انجام مي داد مخالفت و واکنشي مواجه نمي شد که در آخر به اين مرحله از گستاخي رسيد تا در کشور ديگري چنين اقدامي را انجام دهد.

 

حسيني به نقش مهم ترکيه در افشاگري و روشن گري قتل روزنامه نگار عربستاني اشاره کرد و گفت: اين اقدام وحشيانه لطمه بزرگي به سياست هاي رژيم سعودي و بن سلمان وارد کرد.

 

وي اظهار داشت: آمريکايي ها و ترامپ هم در اوايل اظهاراتي کردند، ولي در نهايت به صراحت گفتند که به خاطر منافع اقتصادي، فروش اسلحه و دشمني اي که با جمهوري اسلامي ايران دارند، نمي توانند رابطه شان را با عربستان کاهش بدهند.

 

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: آمريکايي ها به صراحت اعلام کردند که در نظام سرمايه گذاري سرمايه و پول يک اصل است و حقوق بشر و حرف هاي ديگر قصه و داستان است و هيچ واقعيتي ندارد.

 

سيد محمد حسيني به تجاوز رژيم سعودي به مردم و ملت يمن اشاره کرد و گفت: خاشقجي يک نفر است اما اين همه کودک در يمن که از گرسنگي مي ميرند و اين همه جناياتي که انجام مي شود با سلاح هاي آمريکايي و اروپايي بود و اين ها هم در افکار عمومي دنيا خيلي موثر بود.

 

وي تصريح کرد: اين ها همه از عنايات الهي است که حقانيت جمهوري اسلامي روز به روز آشکارتر مي شود و خباثت هاي رژيم هاي جنايتکاري مثل عربستان بيشتر براي مردم دنيا مشخص مي شود.

 

حسيني در پاسخ به اين سوال که "وحدت مخالفان داخلي و خارجي سعودي به چه مقدار در شفافيت قتل خاشقجي موثر بود؟" گفت: آن دسته از شهرونداني که در خارج از عربستان زندگي مي کنند در فضاي مجازي کار هاي زيادي انجام دادند که بازتاب گسترده اي داشت.

 

وي افزود: آن هايي هم که در داخل عربستان به سر مي برند و همچنين افراد آزاده اي که مخالف حکومت هاي ديکتاتوري مثل عربستان هستند، سخت تحت کنترل هستند و جرأت نمي کنند اقدامي در اين راستا انجام دهند.

 

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جبهه مقاومت نيز در اين قضيه فعال بودند و در جهان عرب و جهان اسلام به زبان هاي مختلف دنيا اين قضيه بازتاب گسترده اي داشت.

 

حسيني اشاره کرد: رژيم سعودي  هيچ راه توجيهي نداشت و در اوايل سعي کردند به نوعي اين قضيه را فرافکني کنند و خودشان را مبرا کنند و آدرس غلط بدهند.

 

وي به آيه "وَ لَايحيقُ الْمَکْرُ السَّيئّ‌ُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" اشاره کرد و گفت: فريب و مکر دامنگير خود فرد فريبکار مي شود و ما اين مسئله را کاملاً در اين ماجرا شاهد بوديم.

 

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: فضاي مجازي در رسوايي سياست هاي عربستان نقش بسيار مهمي داشت و توانست بعنوان يک مسئله اولويت دار مطرح شود و امکان کتمان وجود نداشت.

 

حسيني در پايان گفت: البته سعودي ها در اين مدت حاشيه سازي هايي هم کردند و حتي موضوعات ديگري را نسبت به ايران مطرح کردند و خواستند يک مباحثي را مثل قضاياي دانمارک و يا حتي گروگانگيري که در ايران شد مطرح کردند، يعني سعي کردند که حادثه آفريني کنند تا شايد اين قضيه به فراموشي سپرده شود، اما موفق نشدند.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg