کد مطلب: 173048
دانا گزارش مي دهد؛
ماجراي حذف دلار از معاملات بانکي از کجا آغاز شد/ آيا دلار حذف شدني است؟+سند
تاریخ انتشار : 1397/08/19 08:58:42
نمایش : 2017
مهمترين بخش طرح «راه‌اندازي و استفاده از پيام‌رسان‌هاي مالي» موضوع حذف دلار از روابط تجاري کشور با ساير کشورهاست؛ اگرچه دلار را نمي توان يک شبه از اقتصاد کشور حذف کرد اما حقيقت اصلي اين است که حذف دلار بايد از يک نقطه آغاز شود و تا زماني که وابستگي اقتصاد کشور به دلار بوده نمي توان انتظار ثبات اقتصادي در کشور را داشت.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ نيمه هاي تيرماه سال جاري بود که يک فوريت طرح راه‌اندازي و استفاده از پيام‌رسان‌هاي مالي و انعقاد پيمان‌هاي پولي دو و چندجانبه در تجارت خارجي در مجلس بررسي و راي آورد.

در اين طرح راه‌اندازي و استفاده از پيام‌رسان‌هاي مالي اقتصادي در همکاري دو و چندجانبه با ساير کشورها يا اتحاديه‌ها، استفاده از ظرفيت‌هاي سامانه‌هاي بومي از قبيل سپام در تبادلات داخلي و بين‌المللي و ايجاد دسترسي براي بانک‌ها و موسسات مالي خارجي طرف قرارداد با بانک‌هاي ايراني، انعقاد قرارداد همکاري با کشورها و موارد مشابه پيش‌بيني شده است.

شروع اين طرح با امضاي 51 نماينده صورت گرفت و در ادامه ساير نمايندگان به اين طرح راي مثبت دادند؛ بعد از موافقت با يک فوريت آن، اين طرح در دستور کار کميسيون اقتصادي مجلس قرار گرفت و در نهايت کميسيون نظر رد اين طرح را داد تا تصميم گيري نهايي درباره آن به عهده همه نمايندگان گذاشته شود.

زهرا سعيدي مبارکه در اين خصوص اعلام کرده بود: بعد از بررسي طرح يک فوريتي راه اندازي و استفاده از پيام رسان هاي مالي و انعقاد پيمانهاي پولي در تجارت خارجي،کليات اين طرح از سوي اعضاي کميسيون اقتصادي رد شد.

دلايلي که براي رد اين طرح در کميسيون اقتصادي مطرح شده است اگرچه قانع کننده نبوده اما به نظر مي رسد بعد از وضع تحريم هاي جديد از سوي آمريکا و تلاش ترامپ براي اعمال فشار بيشتر بر ايران ضرورت حذف دلار از معاملات بين المللي کشورمان بيشتر احساس مي شود.

 

 

 

گره زدن اقتصاد کشور به دلار صحيح نيست

در همين راستا برخي از نمايندگان موافق اين طرح در خصوص حذف دلار اظهار نظر کردند؛ ولي داداشي، سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس معتقد است که اين طرح کمک شاياني به اقتصاد کشور خواهد کرد؛ وي همچنين مي گويد: ما اين وابستگي را بايد حل کنيم، در واقع اين وابستگي اقتصاد کشور به دلار نبايد وجود داشته باشد.

سخنگوي کميسيون اصل 90 همچنين مي افزايد: چه لزومي دارد که جمهوري اسلامي ايران با دلار معامله کند، مي توان با کشور مورد معامله و تجارت با پول خودش معامله و جنس  و کالا وارد کرد؛ لذا پول همان کشور است که اعتبار دارد و مي توان با پول همان کشور معامله کرد.

به اعتقاد داداشي وظيفه اصلي در تدوين اين طرح بر عهده مجلس است وي همچنين مي گويد: اين طرح کار ساده اي نيست بلکه يک کار پيچيده اي است؛ اگر  بخواهيم که دلار را کنار بگذاريم و در قبال آن يک ارز ديگري يا ارز کشور مورد معامله را مد نظر قرار دهيم، در زبان گفتار خيلي راحت است، اما عملي شدن آن کار پيچيده اي است.

داداشي به جنبه کارشناسي اين طرح هم اشاره اي داشته و معتقد است که پياده سازي اين طرح نياز به کار کارشناسي دارد تا بتوان با تعامل دولت و مجلس و با کار کارشناسي در کميسيون اقتصاد و در ساير کميسيون هاي مربوطه اين موضوع را به يک جمع بندي رساند و با همت دولت و مجلس اين کار صورت بگيرد.

وي با اشاره به اين موضوع که "بحث مربوط به برنامه بودجه کشور است، يعني برنامه بودجه کشور با دلار محاسبه و بسته مي شود" گفت: همه عمليات و اقدامات ارزي به هم متصل است، در واقع اگر که يک دانه از اين پازل بهم بخورد، کل شاکله آن به هم مي ريزد، بر همين اساس اين کار و طرح بايد طوري طراحي شود تا سيستم اقتصاد کشور آسيب نبيند.

 

سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص حذف دلار از معاملات و طرح امکان معاملات دو جانبه ايران و کشورهاي ديگر بدون دلار اظهار داشت: اين طرح قبلا تدوين شده بود و اکنون در دست پيگيري است.

وي در ادامه گفت: دلار تبديل به يک ابزار براي اعمال فشار و سياست هاي اقتصادي آمريکا عليه ساير کشورها شده است که آمريکا از دلار سو استفاده مي کند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به سياست هاي آمريکا در برخورد با ساير کشورها تصريح کرد:  تلاش کشورها در راستاي اين است که از مبادلات پولي و بانکي خود دلار را حذف کنند و اين ابزار را از دست آمريکايي ها بگيرند.

نقوي حسيني خاطر نشان کرد: پيشنهاد اين طرح اين است که کشورها با مبادلات دو جانبه دلار را از چرخه مبادلات خود حذف کنند و در اين صورت از سلطه دلار و آمريکا  در اقتصاد تا حد زيادي کاسته مي شود.

وي در ادامه افزود: روسيه و چين دو کشوري هستند که در پاسخ به تحريم هاي آمريکا اقدام به حذف دلار از مبادلات خود کردند و در اين راستا به موفقيت هايي هم رسيده اند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص نقش وزارت خارجه در اجراي اين طرح گفت: اگر اين طرح اجرا شود محور مذاکرات ديپلماتيک آن وزارت خارجه خواهد بود چرا که براي برقراري ارتباط با ساير  کشورها وزارت خارجه بايد مذاکره کند اما عملياتي شدن آن بر عهده بانک مرکزي و سيستم بانکي کشور است. حسين نقوي حسيني همچنين گفت: اين طرح اگرچه فوريت آن راي آورد اما در کميسيون مربوطه رد شد که اکنون به صحن آمده تا مجلس درباره رد يا تصويب آن تصميم گيري کند.

 

حجت الاسلام عليرضا سليمي، از موافقان طرح «راه‌اندازي و استفاده از پيام‌رسان‌هاي مالي» در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص طرح جديد مجلس و اثرات آن بر شکستن سلطه دلار عنوان کرد: يک سوم کشورهاي دنيا به هر دليلي و با کوچکترين مخالفت خود با آمريکا دچار تحريم شده اند که اين کشورها مي توانند با هم اتحاديه اي تشکيل بدهند.

وي با بيان اينکه اگر اين کشورها همکاري داشته باشند مي توانند سلطه آمريکا را کم کنند عنوان کرد: کشورهاي تحريم شده مي توانند دلار را از عرصه مبادلات بين المللي خود حذف کنند که به معناي حذف آقايي و سروري آمريکا در جهان است.

عضو کميسيون آموزش با بيان اينکه حذف دلار شدني است خاطر نشان کرد: همه اينها بستگي به تلاش کوشش کشور و همچنين همراهي ساير کشور هاست که البته خود اين کشورها هم به اشکال مختلف تمايل خود را به حذف دلار نشان داده اند.

سليمي در ادامه افزود: وزارت خارجه مي تواند نقش مهمي در اجراي اين طرح ايفا کند قطعاً مذاکرات به سمت برقراري ارتباط و زمينه سازي براي رايزني با کشورهاي ديگر در راستاي دلار پيش مي رود.

وي در ادامه عنوان کرد: اين طرح در مجلس در حال چکش ‌کاري بوده و به صحن مي آيد ، ساير کشورها نيز بايد مجاب به استفاده از اين روش بشوند.

عضو کميسيون آموزش با بيان اينکه بررسي اين طرح زمان زيادي نيست که در مجلس آغاز شده تاکيد کرد: در حال حاضر روسيه و چين اعلام آمادگي کرده اند که موضوعي اقناعي است که با گفتگوهاي محکم و جدي مي توان اين طرح را به سرانجام رساند.

 

مهمترين بخش طرح «راه‌اندازي و استفاده از پيام‌رسان‌هاي مالي» موضوع حذف دلار از روابط تجاري کشور با ساير کشورهاست؛ اگرچه دلار را نمي توان يک شبه از اقتصاد کشور حذف کرد اما حقيقت اصلي اين است که حذف دلار بايد از يک نقطه آغاز شود و تا زماني که وابستگي اقتصاد کشور به دلار بوده نمي توان انتظار ثبات اقتصادي در کشور را داشت.

بايد ديد نمايندگان مجلس مي توانند اين طرح را به تصويب برسانند و سازو کارها يمناسب جهت اجراي اين طرح در کشور به وجود خواهد آمد يا خير.

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg