کد مطلب: 173013
اشپيگل گزارش داد
سلمان دنبال در امان ماندن پسرش در ماجراي قتل خاشقچي است
تاریخ انتشار : 1397/08/02 14:22:05
نمایش : 1875
نشريه آلماني با اشاره به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودي نوشت پادشاه سعودي مي‌کوشد براي درامان ماندن فرزندش، اين قتل را به گردن مقامات پايين تر بياندازد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، نشريه آلماني «اشپيگل» موضع‌گيري روز گذشته «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه درباره پرونده «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي را سوژه تازه‌ترين گزارش خود درباره حواشي مربوط به قتل اين روزنامه‌نگار مشهور قرار داد.

در اين گزارش با عنوان «جنگ اعصاب ميان اردوغان و شاهزاده» آمده است که نمايش اردوغان در برابر نمايندگان حزب خود ؛حزب «عدالت و توسعه» اقدامي عادي است. او از دستاوردها و سفرهايش صحبت مي‌کند و گهگاه هم از مخالفان سياسي انتقاد مي‌کند و معمولا هم حزبي‌هاي او از سخنراني‌هاي هفتگي‌اش لذت مي‌برند اما سه‌شنبه اين هفته با بقيه هفته‌ها فرق داشت. ميليونها نفر از هموطنانش سخنراني وي را در تلويزيون دنبال کردند و شبکه‌هاي سي. ان. ان و بي. بي. سي هم به صورت زنده سخنراني اردوغان را از آنکارا گزارش کردند.

در ادامه آمده است که او روزهاي قبل گفته بود که حقيقت را بي پرده درباره احتمال قتل خاشقچي در کنسولگري سعودي‌ها در استانبول افشا خواهد کرد. خاشقچي از دوم اکتبر (10 مهرماه) پس از ورود به کنسولگري مفقود شده بود و رياض مدعي شده بود که از سرنوشت وي اطلاع ندارد. سرانجام پس از فشارهاي شديد خارجي، رژيم سعودي ناچار شد که اعتراف کند که خاشقچي کشته شده است. البته بر طبق اعلام اين رژيم، خاشقچي در پي درگيري در کنسولگري جان باخته است.

پليس ترکيه هم شکي ندارد که اين منتقد سياست‌هاي سعودي‌ در پي يک عمليات برنامه‌ريزي شده سعودي- عربي به قتل رسيده است.اين افراد خاشقچي را کتک زده‌اند، انگشتانش را قطع کرده و سرش را از بدن جدا کرده‌اند. گزارش رسانه‌ها حاکي از اين است که فايلي ضبط شده وجود دارد که به قتل اشاره دارد.

 رئيس‌جمهور ترکيه در برابر حاکميت رياض قرار گرفته است

«ماکسيميليان پاپ» نويسنده اين گزارش معتقد است که اردوغان خودش به افراد معتمدش اجازه مي‌دهد که به صورت منظم اطلاعاتي را در اختيار رسانه‌ها قرار دهند. او شخصا نه به طور کامل درباره تحقيقات نظر داده است و نه از فايل ضبط شده حرفي زده است شايد به اين دليل که اطلاعات وي از کنسولگري به دست آمده و به همين دليل  بسياري هم مشتاقانه منتظر سخنراني وي در پارلمان بودند. البته اگر چه سخنراني اردوغان انتظارات را به طور کامل برآورده نکرد اما سخنراني وي قابل توجه بود. اردوغان گفت: «مرگ خاشقچي اقدامي ناگهاني نبود و برنامه‌ريزي شده بود.» به اين ترتيب او خود را به صورت مستقيم در برابر حاکميت سعودي قرار داد؛ رژيمي که مرگ خاشقچي را اقدامي اشتباه اعلام کرده بود.

روابط ميان عربستان سعودي و ترکيه از زمان ناپديد شدن خاشقچي متشنج شده است. هر دو از کشورهاي با نفوذ در غرب آسيا محسوب مي‌شوند. آنکارا از اخوان‌المسلمين حمايت مي‌کند يعني همان گروهي که رياض آن را گروهي تروريستي مي‌داند. موضوع به همين‌جا هم ختم نمي شود و در مناقشه ميان سعودي‌‌ها و قطر هم آنکارا از قطر حمايت کرد.

آيا اردوغان به اين روند ادامه مي‌دهد؟

اشپيگل نوشت که به نظر مي‌رسد که اردوغان مي‌خواهد از موضوع خاشقچي به عنوان موضوعي براي جنگ قدرت با رياض استفاده کند. کارشناسان معتقدند که دولت ترکيه مي‌خواهد از رياض کمک اقتصادي دريافت کند و يا اينکه اين کشور را در زمينه مسئله قطر تحت فشار قراردهد. در هر حال سخنراني روز سه شنبه وي نشان داد که او مي‌خواهد به اين روند ادامه دهد. رئيس جمهور ترکيه گفت که درباره صداقت «ملک سلمان» هيچ ترديدي ندارد اما پادشاه سعودي عمدا درباره فرزندش «بن‌سلمان» که جانشينش خواهد شد، سکوت کرده است.

 

بن سلمان فردي قدرتمند در عربستان است که علاوه بر موضوع خاشقچي، مسئول جنگ يمن هم شناخته مي‌شود. کساني که با خاندان سلطنتي آشنايي دارند تقريبا شکي ندارند که شخص بن‌سلمان فرمان قتل خاشقچي را صادر کرده است. ملک سلمان تلاش مي‌کند تا مسئوليت را به گردن مقامات رده پايين بياندازد تا فرزندش را از خطر حفظ کند. معاون رئيس سرويس اطلاعات از سمت خود برکنار شده است ضمن اينکه 18 نفر از کارکنان هم دستگير شده‌اند. اردوغان در صحبت‌هاي خود به وضوح اعلام کرد که چنين اقداماتي کافي نيستند و گفت: «اگر (عربستان سعودي) گناه را بر گردن برخي مقامات امنيتي بياندازد، اين کار نه ترکيه و نه جامعه جهاني را راضي نخواهد کرد.»

اين نشريه آلماني نوشت که علاوه بر همه اين موارد نبايد فراموش شود که رابطه اردوغان با بن سلمان هم بسيار بد است. وليعهد سعودي از ترکيه به عنوان بخشي از مثلث شر ياد کرده است. کارشناسان هم مي‌گويند که در زمينه خاشقچي اين امکان براي اردوغان ايجاد شده است که حداقل بن سلمان را تضعيف کند.

انتهاي‌پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg