کد مطلب: 172998
گزارش دانا از پس لرزه هاي قتل خاشقچي در کنسولگري عربستان؛
ضرب آخرين ميخ بر تابوت ليبراليسم توسط ترامپ/ از استاندارد 2 گانه در مواجهه با حقوق بشر تا ليبراليسم ابزاري در آزادي خواهي
تاریخ انتشار : 1397/07/28 15:28:50
نمایش : 1096
اعترافات مقامات سعودي مبني بر کشته شدن روزنامه نگار عربستان در کنسولگري اين کشور جامعه رسانه اي را به شدت نگران کرده است.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ رژيم آل سعود در پي شدت گرفتن فشارهاي افکار عمومي ناچار به پذيرش کشته شدن جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد شد. براي بسياري اين اعتراف يک نقطه شروع براي پذيرفت تبعاتي است که قتل اين روزنامه نگاري سعودي به دنبال خواهد داشت. قتل تابلو روزنامه نگاري که در روز روشن به کنسولگري عربستان براي کارهاي اداري مراجعه کرده است، يک هشدار جدي به همه کساني است که شعار آزادي بيان را سر مي دهند و کشورهاي غربي را به عنوان مهد و منبع اين آزادي ها تحسين مي کنند.

در همين رابطه، «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا بامداد شنبه، ساعتي بعد از آنکه عربستان سعودي به کشته شدن «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود اعتراف کرد اين رژيم را «متحدي فوق‌العاده» براي کشورش توصيف کرد.رئيس‌جمهور آمريکا همچنين گفت که کشورش براي مهار ايران به عربستان سعودي نياز دارد. اين موضوع ناديده گرفتن آزادي هاي مدني است که آمريکايي‌ها هموار به آن تکيه مي کنند و حتي آنرا به عنوان ابزاري براي فشار عليه مخالفان خود بکار مي برند.

ميخ هاي ترامپ بر تابوت ليبراليسم: حالا ترامپ آب پاکي را به دست بسياري از آزادي طلباني که غرب را قبله آمال خود مي دانند، مي ريزد و به خوبي مطرح مي کند که همه چيز گرد منافع آمريکا در طواف است و هيچ چيزي حتي شعارهاي ليبرالي که با آن پز مي دهد براي اين کشور بيشتر از منافع آن ارزش ندارد.

احساس ناامني رسانه‌اي : اين موضوع باعث نگراني شديدي در ميان رسانه هاي جهان بخصوص آمريکا شده است. درواقع امروز احساس ناامني براي بسياري در سايه پشتيباني آمريکا از رژيم خبرنگارکش سعودي بروز کرده است. از آنجايي که احساس امنيت از خود امنيت بالاتر است، حالا با پشتباني آمريکا و تطهير خون خاشقچي و خون هاي ريخته شده ديگر اين احساس ناامني به شدت افزايش يافته و با قتل خاشقچي رنگ واقعيت و تجربه تلخ واقعي بودن به خود گرفته است.

در همين زمينه، رسانه آمريکايي «سي ان ان» مطرح مي کند که اين در ظاهر اعتراف است، اما در عمل ارعاب است. به وضوح و بي ترس و ترديد مي‌گويند روز روشن با اره تکه‌تکه مي‌کنيم و کسي هم نمي‌تواند چيزي به ما بگويد.حاکمان سعودي عربستان عفونتي هستند که اگر متوقف نشوند کل خاورميانه را عفوني خواهند کرد. درواقع نه تنها ديگر مسئله شعاري و آرماني ليبراليسم مطرح نيست بلکه در يک گام به جلوتر احساس امنيت گذشته نيز وجود ندارد و حتي روزنامه نگاران با ناامني در فضاي رسانه اي جامعه جهاني مجبور به ادامه فعاليت خود هستند.

استاندارد دوگانه: «مهدي حسن»، مجري شبکه خبري الجزيره روايت عربستان سعودي را «مضحک» توصيف کرد و از بيانيه کاخ سفيد هم انتقاد کرد. او با انتشار تصويري از بيانيه کاخ سفيد در توئيتر نوشت: «تصور کنيد، فقط تصور کنيد ايران خاشقچي را وحشيانه داخل کنسولگري‌ايش مي‌کشت، دو هفته انکارش مي‌کرد و بعد اينقدر مضحک آن را گردن مي‌گرفت. تصور کنيد بيانيه آمريکا آن موقع چطور بود. بعد اين بيانيه (کاخ سفيد) را بخوانيد.»

ليبراليسم ابزاري: با اعلام حمايت ترامپ از رژيم آل سعود و بي اعتنايي به قتل خاشقچي يک نوع نگرش ابزاري در مورد مباحث آرماني و ارزشي آمريکا بروز مي کند. تا پيش از اين موضوع آزادي مدني براي آمريکايي ها به عنوان يک موضوع حيثيتي مطرح مي شد و بسياري از جمله روشنفکران کشورهاي در حال توسعه به آن استناد مي کردند و آنرا جزو آرمانهاي خود قرار مي دادند اما امروز با بروز چنين ماجرايي بيش از پيش مطرح مي شود که ديگر ليبراليسم به عنوان يک ابزار سياسي و نه پايه دموکراسي و آزادي خواهي در خود آمريکا مطرح است و تنها اين موارد به عنوان ابزار فشار براي کشورهاي ديگر به کار مي رود.

ليبراليسم نمايشي تحت نظر غرب: چندي پيش بود که عربستان طي يک اصلاحات نمايشي سعي کرد با آزادسازي حق رانندگي زنان نشان دهد که در حوزه دموکراسي و آزادي خواهي گام برداشته است. اين موضوع از سوي کساني که به طور واقعي با تحولات داخلي اين کشور آشنا بودند از ابتدا آنرا نمايش مضحک دموکراسي خواندند اما بسياري از جمله برخي از اصلاح طلبان ايراني با کنايه مطرح کردند که ايران از عربستان سعودي هم عقب افتاده است. قتل خاشقچي و اعتراف عربستان به آغشته بودن دستهاي مقامات اين کشور به خون اين روزنامه نگار عربستاني نشان داد که عربستان يک اصلاحات کاملا پوشالي را در اين کشور طراحي و اجرا کرده است؛ اصلاحاتي که نه تنها به آزادي و دموکراسي در اين کشور منجر نشده است بلکه پوششي براي سرکوب شديدتر روزنامه نگاراني همچون خاشقچي بوده است. جالب اينجاست که اين ليبراليسم در عربستان تحت نظارت آمريکا اجرا شد اما ماجراي خاشقچي پشت پرده واقعي اين ماجرا را مشخص کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg