کد مطلب: 172991
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي چهارمحال و بختياري:
تاکنون هيچ مورد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختياري ديده نشده است
تاریخ انتشار : 1397/07/21 10:40:52
نمایش : 1287
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي چهارمحال و بختياري گفت: خوشبختانه تاکنون هيچ مورد آنفلوانزاي فوق‌حاد پرندگان در چهارمحال و بختياري ديده نشده و اقدامات لازم جهت پيشگري وکنترل اين بيماري صورت گرفته است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، بيماري آنفلوانزاي پرندگان از طريق ترشحات بدن پرنده آلوده به ويروس اين بيماري منتقل مي شود بنابراين مهمترين اقدام براي پيشگيري از اين بيماري خودداري از دست زدن به بدن پرنده آلوده به اين بيماري است.

بيماري آنفلوانزاي پرندگان انواع مختلفي دارد که اکثر آنها فقط در ميان پرندگان قابل انتقال است فقط نوع فوق حاد آنفلوانزاي پرندگان با عنوان آنفلوانزايH۵N۱ بين انسان و پرندگان مشترک است و امکان انتقال اين بيماري از پرندگان به انسان وجود دارد.
 

ويروس آنفلوانزاي پرندگان از طريق ترشحات بدن پرنده آلوده به ويروس اين بيماري ممکن است به انسان منتقل شودبه همين علت پزشکان توصيه مي کنند در صورتي که با جسد يک پرنده مرده مواجه شديد به هيچ‌وجه به آن دست نزنيد چون ممکن است علت مرگ آن آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان باشد و لمس آن موجب انتقال اين بيماري مي شود.

بيماري آنفلوانزاي پرندگان به علت ماهيت آن بيشتر يک بيماري شغلي محسوب مي‌شود و بيشتر شکارچيان و افرادي که در مرغداري‌ها کار مي‌کنند در معرض خطر اين بيماري قرار دارند، اين افراد بايد حتما آموزش‌هاي لازم را براي پيشگيري از اين بيماري ببينند، حتما بايد هنگام لمس پرندگان دستکش به دست داشته باشند و دهان و بيني خود را بپوشانند.

مهمترين توصيه پزشکان به مردم عادي به خصوص کودکان براي پيشگيري از بيماري آنفلوانزاي پرندگان اين است که به هيچ‌وجه به پرندگان مرده دست نزنند و در صورت لمس هر پرنده‌اي بلافاصله دست‌هاي خود را آب و صابون بشويند.
 

 سيد عباس فاتحي معاون سلامت اداره کل دامپزشکي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز، با اشاره به اينکه آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان در استان مجاور و در شهرهاي نجف‌آباد و فلاورجان مشاهده شد، تصريح کرد: چهارمحال و بختياري به شدت در معرض خطر قرار دارد اما خوشبختانه تاکنون هيچ موردي گزارش نشده است.

معاون سلامت دامپزشکي چهارمحال و بختياري بيان کرد:  درحال‌حاضر چهارمحال و بختياري در وضعيت خوبي به‌ سر مي‌برد و موردي نيز گزارش نشده است، همچنين تمهيدات لازم نيز در حال اجرا است.

وي به مهاجرت پرندگان به اين استان اشاره و خاطرنشان کرد:  تاکنون موردي از ابتلا به بيماري آنفلوانزاي فوق‌حاد در پرندگان مهاجر تالاب‌هاي چهارمحال و بختياري مشاهده نشده است و وضعيت پرندگان در دو تالاب بين‌المللي چغاخور و گندمان با همکاري محيط زيست استان در حال رصد و کنترل است.

فاتحي از استقرار پست‌هاي قرنطينه‌اي در برخي نقاط استان خبر داد و گفت: اقدامات لازم جهت جلوگيري و پيشگيري از ابتلا و شيوع، صورت گرفته و راه‌هاي ارتباطي به شهرستان‌هاي مجاور در حال بررسي است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه هم مرغداري‌هاي صنعتي و هم سنتي در معرض خطر هستند، خاطرنشان کرد: راه‌هاي عبور فراواني به‌سمت استان است.

فاتحي در پايان خاطرنشان کرد: توصيه ما دراين‌باره به مردم اين است اگر پرنده خانگي را در حال تلف شدن مشاهده کردند به‌سرعت با مرکز دامپزشکي تماس بگيرند، مردم و خصوصاً کودکان و نوجوانان از نزديک شدن به پرندگان تلف‌شده و يا در حال تلف شدن به‌شدت اجتناب کنند و به‌هيچ‌عنوان پرندگان را در دست نگيرند.

انتهاي پيام/1022ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg