کد مطلب: 172986
ماهواره هايي که در مسير پيشرفت ايران ساخته شدند
چشم اميد ميليون‌ها ايراني به پيام، دوستي و ناهيد/ ماهواره‌هايي که پرچم افتخار آفريني ايران را در مدارها به اهتزاز درآوردند
تاریخ انتشار : 1397/07/19 11:44:03
نمایش : 1255
امروزه ماهواره هاي دانشگاهي ايران با کيفيت بسيار بالا مسير رشد و پيشرفت را براي شکوفايي ايران طي مي‌کنند.

به گزارش هفت چشمه؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه کشورهاي جهان در مسيري حرکت مي‌کنند که از فضا و اعماق دريا بيش از نفت و گاز درآمد کسب مي‌کنند و هر کشوري که در حوزه فضايي پيشرفته تر باشد موفقيت بيشتري را کسب مي‌کند.

صنعت فضايي جهان روز به روز رشد مي‌کند و درآمد هنگفتي را براي کشورهاي صاحب نام  به دنبال دارد؛ سالها پيش هيچ کدام از ما فکر نمي کرديم که روزي بتوانيم نام کشورمان را در کنار کشورهاي پيشرفته در صنعت فضايي ببينيم و شاهد پرتاب ماهواره هاي بومي باشيم اما رفته رفته با همت جوانان و دانشمندان به جايي رسيديم که صفر تا صد يک ماهواره از مرحله طراحي تا ساخت و پرتاب در کشور انجام گرفته است.

ماهواره هايي که در مسير  پيشرفت ايران ساخته شدند

مصباح، دوستي،  ناهيد،  پيام،  ظفر و بسياري ديگر نام هاي آشنايي هستند که با شنيدن آنها به خود مي باليم ساخت  ماهواره هاي دانشجويي از اواسط دهه ۸۰ در کشور آغاز شد و دانشگاه شريف،  اميرکبير، علم و صنعت و خواجه نصير وظيفه ساخت ماهواره‌ها را به عهده گرفتند ماهواره‌هايي که درصدد به اهتزاز درآوردن پرچم افتخار آفريني ايران در مدارها بودند.

چشم اميد ميليون ها ايراني به  پيام،  دوستي، ناهيد/ ماهواره هايي که پرچم افتخار آفريني ايران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

هر کشوري براي به دست آوردن برخي اطلاعات سنجشي و عملياتي ناگريز به  استفاده از ماهواره ها است و در اين ميان  دو راه بيشتر ندارد ياد دست روي دست بگذارد  و اجازه دهد تا کشورهاي ديگر براي او ماهواره بسازند و يا خود دست به کار شود و ماهواره‌هايي سنجش و عملياتي با کيفيتي خوب را طراحي کند.

اما  جوانان  غيرتمند ايراني اجازه ندادند که ساير کشورها وارد عمل شوند و براي ايران ماهواره بسازند آنها  خود دست به کار شدند و ماهواره‌هايي ساختند که نه تنها هيچ چيزي کمتر از نمونه‌هاي خارجي ندارد بلکه در بسياري از موارد از آنها هم بهتر هستند.

 

ايجاد هزاران ميليارد ارزش افزوده به کمک صنعت هوافضا  

 دوستي شريف، ظفر  علم و صنعت،  نويد،   کاوشگر ۲ و بسياري ديگر ماهواره هاي آماده پرتاب هستند؛ ماهواره هايي که با قدرت سنجشي خود نه تنها مي‌توانند بسياري از مشکلات محيطي  را برطرف کنند بلکه به رشد اقتصادي هم کمک مي کنند براي مثال به کمک داده هاي ماهواره امير کبير مي توان اطلاعات آب و هواشناسي را دريافت کرد و از طريق آن بيش از هزار ميليارد تومان ارزش افزوده در صنعت کشاورزي ايجاد کرد.

سه ماهواره تا انتهاي امسال پرتاب خواهند شد 

پرتاب ماهواره از سال ۹۲ در کشور آغاز شد در آغاز کاوشگر سنجشي و پس از آن در سال ۹۳ فجر و ۹۶ سيمرغ به فضا پرتاب شدند و به گفته مسئولان سازمان فضايي ظفر،  دوستي و پيام هم تا پايان سال براي قرار گرفتن در مدار پرتاب خواهند شد

 با وجود آن که ايران رتبه اول منطقه در حوزه توليد مقاله و دانش فني است و پتانسيل خوبي براي پيشرفت روز افزون دارد اما کمبود بودجه و زيرساخت هاي نامناسب سرعت رشد فضايي آنرا کند کرده است.

چشم اميد ميليون ها ايراني به  پيام،  دوستي، ناهيد/ ماهواره هايي که پرچم افتخار آفريني ايران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

کمبود بودجه، سدي محکم دربرابر راه پيشرفت فضايي ايران 

منوچهر منطقي رئيس مرکز ملي فضايي درباره  برخي مشکلات زيرساختي در صنعت هوافضا گفت: جوانان ايراني از لحاظ دانش و فناوري در رتبه بسيار  بالاي  قراردارند  اما زيرساخت‌هاي نامناسب و کمبود بودجه علت اصلي عقب ماندگي آنها است.

وي ادامه داد: امروز کشورهاي جهان در صنعت فضايي بودجه بسياري را خرج مي‌کند و اگر ايران هم در همين مسير حرکت کند بدون شک مي تواند موفق به ساخت ماهواره‌هايي بسيار بهتر از نمونه هاي خارجي شود

کاوشگر ۲  خود را براي پرتاب موجود زنده آماده مي‌کند 

اما با همين امکانات کم هم دانشمندان ايران کاري کردند کارستان در همين  شرايط بود  که آنها توانستند ماهواره‌اي بسازنند که مي‌تواند به مدت دو سال در مدار قرار گيرد؛   آنها با بودجه کم کاوشگر ۲ را براي پرتاب انسان به فضا آماده مي کنند و اگر کمي بيشتر به آنها توجه شوند دست به کارهاي خارق العاده مي زنند.

دانشجويان ايراني ماهواره ها را طراحي کردند، ساختند،  تحويل سازمان فضايي دادند و به انتظار براي پرتاب نشستند انتظاري که امروز براي شريف ست  يا همان دوستي ۱۰ ساله شده است. 

به گفته تمام مسئولان،  شريف ست قطعا آماده پرتاب است اما متاسفانه هنوز نتوانسته اجازه پرتاب را از شوراي عالي امنيت ملي اخذ کند و هر بار تاخير  در پرتاب آن سبب ايجاد تغييرات فني مي‌شود.

اما نکته قابل توجه اين است که بداني دانش جوانان تنها در ساخت و طراحي ماهواره هاي سنجش و عملياتي خلاصه نمي شود امروز در مرحله سنجشي و عملياتي در رتبه خوبي قرار گرفته‌ايم به دنبال پرتاب انسان به فضا هستيم ود در اين مسير اقدام‌هاي خوبي صورت گرفته است.

چشم اميد ميليون ها ايراني به  پيام،  دوستي، ناهيد/ ماهواره هايي که پرچم افتخار آفريني ايران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

تحقق روياي شيرين ديرينه با اختصاص کمي بودجه شدني است 

کاوشگر دو وظيفه خطير پرتاب انسان به فضا را برعهده گرفته است و با اختصاص کمي بودجه به آن مي توانيم اين روياي ديرين را محقق کنيم و نام ايران را در کنار کشورهايي ببينيم که توانسته‌اند  موجود زنده و انسان را به فضا پرتاب کنند.

حال چشم اميد ميليون‌ها ايراني به ماهواره هاي دوخته شده است که در دانشگاه‌هاي همين کشور و به دست جوانان ايراني ساخته شده اند.

پيام، دوستي،  ناهيد،  مصباح و کاوشگر نام هاي آشنايي هستند که با هر بار شنيدن آنها به خود مي‌باليم آنها ماهواره هايي هستند که يک ماموريت بيشتر ندارند و آن هم افتخارآفريني براي ايران است.

صف طولاني ماهواره هايي که چشم انتظار اجازه پرتاب هستند 

تمام  ماهواره ها  براي تکميل ماموريت خود به توجه،  بودجه و زيرساخت‌هاي مناسب احتياج دارند آنها تنها به دنبال اخذ اجازه از شوراي عالي امنيت ملي براي پرتاب هستند و بايد ديد که همت مسئولان عالي و توجه آنها به ماهواره هاي ايراني چگونه خواهد بود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg