کد مطلب: 172978
ورود پرندگان زمستان‌گذر به تالاب‌هاي چهارمحال و بختياري شروع شد
تاریخ انتشار : 1397/07/17 10:18:49
نمایش : 1336
مديرکل حفاظت محيط زيست استان گفت: پرندگان زمستان‌گذر، مهاجرت خود را به تالابهاي استان آغاز کردند.
به گزارش هفت چشمه، شهرام احمدي مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ با اشاره به افزايش حضور پرندگان در تالاب‌ها چهارمحال و بختياري، اظهارداشت: طبق آخرين سرشماريها در اواخر تابستان امسال حدود ۳۰ هزار قطعه پرنده در اين تالاب ها زيست مي‌کردند که با ورود پرندگان مهاجر در حال حاضر بيش از ۴۰ هزار قطعه پرنده‌ي آبزي و کنارآبزي در تالاب‌هاي چغاخور و گندمان زمستان‌گذراني خود را شروع کردند.

احمدي عنوان کرد: کوچ پرندگان آبزي و کنارآبزي از نيمه مهرماه از زيستگاه هاي کشورهاي آسياي ميانه و منطقه سيبري به تالاب هاي استان انجام مي شود که پرندگان آبزي شامل خوتکا، انواع اردک‌ها، کشيم‌ها و چنگرها و کنار آبزي مانند حواصيل، اگرت‌ها و لک لک ها از جمله گونه‌هاي پرندگان مهاجر در استان هستند.

وي افزود: اين پرندگان از ۱۰ مهرماه سال جاري تعدادشان بيشتر شده و در حال افزايش هستند و خوتکا، حواصيل و لک لک ها از پرندگان پيش قراولي هستند که تالاب هاي استان را براي زمستان‌گذراني انتخاب کردند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه، شکار پرندگان در تالاب هاي اين شهرستان ممنوع است، تأکيد کرد: در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه،ُ با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد.

احمدي در پايان وضعيت مناسب اقليمي و وجود آب در تالاب ها نسبت به ساير تالاب هاي منطقه را از جمله دلايل افزايش پرندگان مهاجر در اين استان دانست.

گفتني است؛ تالاب بين‌المللي گندمان با يکهزار و ۷۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دريا، در نزديکي تالاب بين‌المللي چغاخور و فاصله ۶۰ کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري قرار دارد.

اين تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگري ايران و مهم‌ترين زيستگاه‌هاي جانوري کشور براي اسکان دائم پرندگان بومي و تخم‌گذاري پرندگان مهاجر به شمار مي‌رود که در دفتر بين‌المللي تحقيقات پرندگان آبزي «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسيده است.

تالاب بين‌المللي چغاخور نيز با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسير جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزديکي شهر بلداجي شهرستان بروجن و ۶۵ کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري قرار دارد.

انتهاي پيام/530ب
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg