کد مطلب: 172977
تناقضات ديپلماتيک بر سر FATF
سفير: اگر FATF تصويب شود قيمت دلار روند کاهشي خود را سريعتر طي مي کند/ وزير: گران و ارزان شدن ارز هيچ ارتباطي به FATF نداشته است
تاریخ انتشار : 1397/07/17 10:16:33
نمایش : 1193
حاميان برجام با در هم آميختن دروغ و وعده سعي دارند به اهداف سياسي خود برسند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ روز يکشنبه صحن علني مجلس ميزبان «محمد جواد ظريف» وزير خارجه و معانش «سيد عباس عراقچي» بود. وي براي تصويب لايحه cft پاي تريبون مجلس رفت و سخناني به زبان آورد که حائز نکات برجسته‌اي بود. وزير خارجه ادعاهاي غيرمعقول و ساخته و پرداخته اصلاح طلبان و برخي ديپلمات‌ها را به چالش کشيد و تکذيب کرد.

دروغ حاميان برجام براي راي آوردن CFT

درست در اثناي کاهش قيمت دلار بود که «حميد بعيدي‌نژاد» مدافع پروپاقرص برجام اعلام کرد که اگر FATF تصويب شود قيمت دلار روند کاهشي خود را سريعتر طي مي کند و به قيمت واقعي مي رسد.

در همين رابطه سفير ايران در لندن نوشت: « با شروع ريزش قيمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ايران، حالا نوبت نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي است که با تکميل فرآيند FATF و تصويب استانداردهاي بين المللي نظام بانکي در جلسه فردا، روند تثبيت واقعي نرخ ارز و از ميان رفتن حباب ساختگي در بازار را تداوم بخشند.»

«محمود صادقي» نماينده اصلاح طلب که فعاليت توئيتري زيادي دارد نيز با استقبال از سخنان بعيدي نژاد به تصويب اين لايحه لبيک گفت.

ظريف آب پاکي را بروي دست همه ريخت

 اصلاح طلبان و برخي از ديپلمات هاي طرفدار برجام درحالي کاهش نرخ ارز و بهتر شدن زندگي مردم را منوط به تصويب لايحه CFT يا همان  لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم کردند که «محمد جواد ظريف» پشت تريبون مجلس براي اقناع نمايندگان جهت دادن راي مثبت اين لايحه گفت:

«برخي از دوستان مشکلاتي را مطرح کردند، اولاً من خدمت عزيزان مطرح کنم که از آقاي همتي (رئيس کل بانک مرکزي) سوال کردم که گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هيچ ارتباطي به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشويي هم در زماني که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که ورود ارز آزاد شده، با رعايت مقررات پولشويي بوده است، لذا دوستان، مردم را نسبت به بعضي مسائل که دلايل ديگري دارد و برخي از اين مشکلات ذکر شده، اشاره به FATF نکنند.»

ظريف درباره گشايش هاي اقتصادي که ممکن است اين لايحه براي کشورمان ايجاد کند صراحتا مطرح کرد: « نه بنده و نه آقاي رئيس جمهور نمي‌توانيم تضمين بدهيم با پيوستن به اين کنوانسيون مشکلات حل خواهد شد ولي تضمين مي‌دهيم با نپيوستن به آن، آمريکا مشکلات را براي ما ايجاد خواهد کرد.»

نظر کارشناسان درباره ارتباط کاهش قيمت دلار و FATF

با اين حال رويايي که بعيدي‌نژاد و افرادي از اين دست با پيوستن ايران به FATF براي مردم ساختند توسط وزير خارجه کشورمان در مجلس شوراي اسلامي فروپاشيد.

برخي نيز مطرح مي کردند که با تصويب FATF سقوط دلار دوباره آغاز مي شود و افت شديد قيمت بار ديگر در بازار ارز تجربه مي شود. اما روند کاهشي قيمت دلار چندان تشديد نشد و به مانند گذشته صعود و سقوط قيمت‌ها را در اين عرصه شاهد هستيم که به نظر نمي رسد اثر تصويب اين لايحه باشد.

آن طور که «رضا ترکاشوند» رئيس کانون صرافان مي‌گويد تصويب FATF نمي‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسي بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است.

همچنين «محمد قلي يوسفي»، اقتصاددان و عضو هيات علمي دانشگاه علامه درباره دليل افت قيمت دلار در روزهاي اخير گفت: « دليل افت قيمت دلار در روزهاي اخير،‌عرضه فيزيکي ارز به بازار و جو رسانه‌اي بود. حاميان دولت به اشتباه کاهش قيمت دلار در روزهاي اخير را به FATF مرتبط مي‌دانند!»

سياست ترس و وعده براي فريب افکارعمومي 

جالب اينجاست که همين موارد در انتخابات رياست جمهوري سال 92 مطرح شد. حسن روحاني با شعار «چرخيدن زندگي مردم به همراه سانتريفيوژها» مردم را مجاب کرد که به وي راي بدهند.

اين موضوع تا جايي بود که بعد از توافق برجام برخي از مردم به خيابان ها ريختند و با در دست گرفتن دلار و هزار توماني خوشحالي کردند و انتظار داشتند که قيمت يک دلاري با هزار توماني برابر شود.

سياست ترس و وعده در زمان انتخابات سال 96 هم به کار گرفته شد. در همين زمان جريان رسانه ‌اي حامي روحاني سياست ترس و وعده را عليه «سيد ابراهيم رئيسي» کليد زدند. در اين زمينه بيان شد که اگر رئيسي رئيس جمهور شود دلار به قيمت بالاتر از 5 تا 10 هزار تومان صعود مي کند و وضعيت اقتصادي مردم خراب مي شود. از اين رو ترسي در دل مردم انداختند تا به سراغ رقيب روحاني نروند. اين سياست ترس و وعده که مراحل مختلفي را طي کرده حالا به موضوع FATF  رسيده است.  

 

اصلاح طلبان بازي غيراخلاقي را با مردم بر سر نيازهايشان شروع کرده اند و همواره مطرح مي کنند که با تصويب يک لايحه و طرحي مانند برجام و FATF مشکلات آنان حل مي شود اما بعدها باز موضوع ديگري به وجود مي‌آيد که اصلاح‌طلبان برطرف کردن نياز مردم را به آن منوط مي کنند و مخاطبان را در دور تسلسل قرار مي دهند که مردم به منافع خودشان نمي رسند اما اين اصلاح طلبان هستند که اهداف‌شان از همين راه ناپسند محقق مي شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg