کد مطلب: 172949
دانا گزارش مي‌دهد؛
"دولت من دولت پاسخگو خواهد بود"؛ وعده که در حد حرف باقي ماند/ 2 ماه از استعفاي نوبخت گذشت؛ دولت همچنان سخنگو ندارد!
تاریخ انتشار : 1397/07/03 09:33:32
نمایش : 973
قريب به دو ماه از استعفاي سخنگوي دولت مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد دولتي‌ها با شرايط به وجود آمده در کشور ديگر پاسخي براي افکار عمومي ندارند و ترجيح مي‌دهند حتي به وعده "پاسخگويي" خود هم عمل نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ "دولت من دولت پاسخگو خواهد بود." اين وعده‌اي بود که حسن روحاني پس از انتخاب به عنوان رئيس جمهوري ايران به مردم کشور داد و اين در حالي است که با گذشت کمتر از دوسال از عمر دولت دوازدهم، سخنگوي دولت از سمت خود استعفا کرده و رئيس جمهوري هم هيچ جايگزيني براي وي انتخاب نکرده است.

 

مرداد ماه سال جاري بود که محمد باقر نوبخت پس از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که از تمامي سمت‌هاي خود در دولت استعفا داده است.

نوبخت در مصاحبه خود مي‌گويد: بدون اينکه موضوع ارز و سياست‌هاي بانک مرکزي در اين زمينه و نابساماني‌هاي بازار کالا ارتباطي با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجيح دادم براي اينکه زمينه براي اصلاح فراهم شود و دست رئيس‌جمهور باز باشد، داوطلبانه و شخصا از تمام مسئوليت‌هاي موجود دولت کناره گيري کنم.  صميمانه اين کناره‌گيري را به آقاي رئيس‌جمهور تقديم کردم، اما عده‌اي گفتند فداکاري شده و برخي نيز گفتند فضاسازي شده که تسويه حساب سياسي شود. از همه درخواست مي‌کنم بيش از هر چيز نگران مردم باشيم.

در پي انتشار خبر استعفاي نوبخت محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري اين خبر را تکذيب کرد، بر اساس آنچه رسانه‌ها نقل کرده‌اند پس از پايان جلسه دولت، روحاني به دفتر کار خود مي‌رود از تلويزيون خبر استعفاي نوبخت را مي‌شنود و پس از پرس‌وجو از دلايل آن و آگاهي از اصل ماجرا بلافاصله به محمود واعظي رئيس دفترش دستور مي‌دهد که اين موضوع را  تکذيب کند که واعظي نيز در گفت‌و‌گو با پايگاه اطلاع رساني دولت استعفاي محمدباقر نوبخت را رد مي‌کند.

اما پس از تکذيب اين موضوع توسط واعظي، محمد باقر نوبخت در صفحه توييتر خود نوشت: "همانگونه که پيشتر هم گفته بودم کم اثر کردن فشارهاي اخير دشمنان و شرايط جديد اداره کشور، کار مضاعف همه مديران را مي طلبد. هرچند که تاکنون بر هر دو مسؤوليت رياست سازمان برنامه و بودجه و سخنگويي دولت تمرکز داشته‌ام و اين دو نيز با يکديگر همپوشاني بسياري دارند اما از رييس‌جمهور درخواست نمودم بدليل شرايط جديد، اجازه دهند همه توان خود را صرف کمک به ايشان در حوزه برنامه و بودجه نمايم و مسؤوليت سخنگويي دولت را عزيز ديگري برعهده بگيرند، که خوشبختانه مورد موافقت ايشان نيز قرار گرفت. الحمدلله!"

 

 

 

واکنش اصلاح‌طلبان به استعفاي نوبخت

استعفاي نوبخت از سمت سخنگويي دولت آن هم در شرايط فعلي کشور که اخبار ضد و نقيضي در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي منتشر مي‌شود با واکنش اهالي رسانه و سياستمداران مواجه شد و جمع زيادي از اصلاح‌طلبان که حاميان دولت روحاني هم محسوب مي‌شوند نسبت به اين استعفا بدهنگام واکنش نشان دادند.

روزنامه آفتاب يزد بااشاره به اينکه ۲ ماه است دولت سخنگو ندارد، نوشت: در کنار همه اتفاقات و مشکلات اين روزها در عرصه سياست داخلي و خارجه که همه، علل آن را حسن روحاني مي‌دانند کابينه نيز حال و روز خوشي ندارد. چند هفته‌اي هست که بدون وزير کار و وزير اقتصاداداره مي‌شود. اما در کنار همه اين موارد کابينه دولت سعي دارد تا کمتر از گذشته خود را در مقابل پرسش خبرنگاران قرار دهد.


شايد مصداق بارز اين ادعا را بتوان در استعفاي سخنگوي دولت و معرفي نشدن يک جانشين بعد از او تا به امروز دانست.


محمد باقر نوبخت، عضو به ظاهر آرام کابينه که سال‌ها عنان سازمان برنامه و بودجه و سخنگويي دولت را بر دوش مي‌کشيد بعد از يک بار استعفا و رد شدن آن در نهم مردادماه سال جاري خبر داد که دولت با استعفايش از سخنگويي دولت موافقت کرده است. اين خبر در حالي مطرح شد که بسياري با توجه به شرايط اقتصادي موجود توقع آن را داشتند تا وي از سازمان برنامه و بودجه که برنامه‌ريزي‌هاي ميان مدت و بلندمدت اقتصادي کشور را بر عهده‌دارد کنار رود نه سخنگويي.

 اين روزنامه در بخش ديگري از گزارش خود به نقل از حميد قزويني فعال سياسي اصلاح طلب نوشت: دير کرد دولت در معرفي سخنگو سياست خود دولت است: " استراتژي دولت اين است که تا مي‌تواند از معرفي سخنگو در شرايط فعلي طفره برود. دولت واقعا تمايلي به اين کار ندارد."


علي صوفي وزير دولت اصلاحات نيز با انتقاد از منفعل بودن مسئولان در معرفي سخنگو مي‌گويد: "دولت به نحوي عمل مي‌کند که انگار منتظر است هرچه زودتر سه سال باقي مانده به پايان برسد و از وضعيت کنوني خلاص شود. از همين رو با توجه به اتفاقاتي که امروز در کشور رخ مي‌دهد تلاش مي‌کند خود را از حاشيه دور کند.عدم معرفي سخنگو هم در همين راستاست. اما اين، باعث فاصله گرفتن با مردم مي‌شود."


وي ادامه مي‌دهد: "عجيب و بعيد است که تا اين حد به افکار عمومي بي‌اهميت باشند و پاسخ‌هاي دولت را به پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور در شبکه تلويزيوني يا در مقام پاسخگويي به نمايندگان مجلس در پارلمان محدود کنند.دولت نسبت به مردم هم بي‌اعتنا و هم منفعل شده است."

احتمال انتخاب ربيعي به سخنگويي دولت

روز گذشته برخي رسانه‌ها از احتمال انتخاب علي ربيعي به عنوان سخنگوي دولت خبر دادند اما بلافاصله يک منبع آگاه اعلام کرد که ربيعي با دريافت اين سمت موافقت نکرده است.

قريب به دو ماه از استعفاي سخنگوي دولت مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد دولتي‌ها با شرايط به وجود آمده در کشور ديگر پاسخي براي افکار عمومي ندارند و ترجيح مي‌دهند حتي به وعده "پاسخگويي" خود هم عمل نکنند.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg