کد مطلب: 172919
اردل رنگ و بوي محرم گرفت
تاریخ انتشار : 1397/06/22 12:18:04
نمایش : 1603
شور حسيني اردل را فراگرفته و در همه نقاط شهر و روستاهاي اين شهرستان علم ها و بيرق هاي سياه رنگ برافراشته شده است که نشان از فرارسيدن ماه عزا و ماتم حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايشان دارد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، همزمان با مراسمات عزاداري اباعبدالله الحسين سالار شهيدان در شهرستان اردل هم مثل ساير جاي جاي نقاط کشور اسلامي برپاست و اين روزها مساجد و حسينيه‌ها ميزبان عزاداري حسيني مي شوند .
 
کليه تکايا مساجد و حسينيه ها از چند روز پيش از ماه محرم سياه پوش مي‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداري آغاز مي‌شود مردم در دسته و هيات‌هاي زنجير زني و سينه زني به مساجد و تکايا مي‌روند و کساني که نذر دارند نذورات خود را بين مردم پخش مي‌کنند.
 

عزاداري ها در اين شهرستان معمولا از شب چهارم محرم ، شکل رسمي به خود مي گيرد و هيات‌هاي مذهبي با راه اندازي دستجات سينه زني و زنجير زني در عزاي شاه خوبان اشک ماتم مي ريزند.
برپائي سفره هاي نذري حسيني از ديگر موارد قابل ذکر در مراسم عزاداري هاي مردمان اين خطه در ماه محرم است ، در اين مراسم همه مردم در پختن نذري و پخش آن حضور فعال دارند . و کمک کردن را سعادتي ميداند که ابا عبدالله الحسين نصيب آنان کرده است .

سياه پوشي در محرم
 
با پوشيدن لباس سياه ونصب پرچم، يا ابا عبد الله الحسين وپرچم يا ابوالفضل العباس (ع)، نصب پارچه نوشته هايي از سخنان امام حسين (ع) بر سردر مساجد، حسينيه ها، تکايا،منازل، ادارات و نهادها يکبار ديگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم يادآور مي شوند واز اول محرم، محافل و مجالسي را سياهپوش کرده، به ياد آن امام شهيد به عزاداري مي پردازند.

اداي احترام به ماه محرم

در اين ماه مردها از اصلاح کردن و پوشيدن لباس نو اجتناب و همگي با پوشيدن لباس مشکي با صاحب عزا امام زمان (عج) هم ناله ميشوند.
در اين ماه چيزي که بسيار به چشم ميخورد پايين بودن امار جرم و جنايت در کل کشوربخصوص در شهرستان اردل ، زيرا عاشقان ابا عبدالله در اين ماه از بسياري از مسائل حرام چشم پوشي مي کنند.

مجالس در ماه محرم
مجالس سخنراني، روضه‌خواني، سينه‌زني، زنجيرزني، تعزيه خواني از جمله مراسم ايام محرم درشهرستان است.
در ۱۰ روز اول ماه محرم در اردل هر يک به نام خاصي نامگذاري شده و نوحه‌خوانان و تعزيه خواني هرشب بخشي از مصائب امام حسين (ع) را براي سوگواران بيان مي‌کنند.
به جز روضه و عزاداري در مساجد، تکيه و حسينيه ها، سينه زدن نيز جزو دسته هايي براي نمايش است . از جمله سينه زني به سبک سنگين که يکي از آداب مردم اردل در عزاداري سيد الشهداست .

روز تاسوعاي حسيني
مراسم تاسوعا همه ساله با تجمع خيل عظيمي از عزاداران حسيني در امام زاده عزيز (ع) شهر اردل برگزار مي شود.
 
در اين روزي خيل عظيمي از عزاداران حسيني و هيئت ها با برنامه اي که از قبل تدارک ديده شده است همراه با دسته هاي سينه زني، زنجير زني و نوحه خواني به آستان مقدس امامزاده عزيز(ع) شهر اردل مي آيند و به صورت يک هيئت واحد به عزاداري مي پردازند.
روز عاشوراي حسيني
عزاداري‌هاي ماه محرم هر ساله با شورو شکوه خاصي و با حضور گسترده مسلمانان شيعيان حسيني در خيابان‌هاي اين شهرستان برگزار مي شود .
در ايام محرم در روز عاشورا همه هئيت ها از محل برگزاري هيئت هاي خود تا گلزار شهدا با سينه زني و زنجير زني و نوحه خواني به عزاداري ابا عبدالحسين (ع) مي پردازند.
همه هئيت ها در گلزار شهدا جمع ودر قالب يک هيئت بزرگ شروع به عزاداري مي کنند .
بعد از عزاداري نوبت به اجراي تعزيه مي شود.
اجراي برنامه تعزيه با همان شيوه و سبک قديمي در نقاط مختلف شهرستان از ديگر آداب و رسوم مردم اردل درايام محرم است که با استقبال خوب مردم اين خطه مخصوصا جوانان و نوجوانان همراه است.
 
بعد از تعزيه همه عزاداران امام حسين (ع) براي اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا آماده و همگي در صفوف منظم شروع به خواندن نماز مي کنند.
انتهاي پيام/۵۷۰ه
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg