کد مطلب: 172900
گزارش دانا از جلسه علني مجلس؛
نمايندگان از پاسخ رئيس جمهور درباره ناکارآمدي اقتصادي دولت قانع نشدند / تنها يک پاسخ رئيس‌جمهوربراي نمايندگان قانع‌کننده بود/ 4 سوال به قوه قضائيه ارسال مي شود
تاریخ انتشار : 1397/06/06 11:06:26
نمایش : 1234
چنانچه اکثريت نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئيس‌جمهور به سؤالي قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و يا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ جلسه علني صبح امروز (سه‌شنبه) نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس و با تلاوت آياتي از کلام‌الله مجيد آغاز شد.

بررسي طرح سؤال از رئيس‌جمهور مهمترين دستور کار نشست علني صبح امروز پارلمان بود.

پاسخ هاي رئيس جمهور به سوال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به راي گذاشته است که نتايج راي گيري به شرح زير است:

نمايندگان مجلس از پاسخ رئيس جمهور در خصوص کنترل قاچاق کالا قانع نشدند.

نمايندگان مجلس از پاسخ رئيس جمهور در خصوص استمرار تحريم هاي بانکي قانع شدند.

نمايندگان مجلس از پاسخ رئيس جمهور در خصوص اقدامات دولت درخصوص کاهش نرخ بيکاري قانع نشدند.

نمايندگان مجلس از پاسخ رئيس جمهور در خصوص رکود اقتصادي شديد چندين ساله قانع نشدند.

نمايندگان مجلس از پاسخ رئيس جمهور در خصوص افزايش شتابان نرخ ارزهاي خارجي و کاهش شديد ارزش پول ملي قانع نشدند.

 طبق ماده 212 آيين‌نامه داخلي پارلمان، بر اساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسي، در صورتي‌ که حداقل يک‌ چهارم کل نمايندگان بخواهند درباره يک يا چند وظيفه رئيس‌جمهور سؤال کنند، بايد سؤال يا سؤالات خود را به طور صريح و روشن و مختصر همگي امضا و به رئيس ‌مجلس تسليم نمايند. رئيس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کميسيون‌هاي تخصصي مربوط، ارجاع مي‌نمايد. هر کميسيون موظف است حداکثر ظرف يک هفته با حضور نماينده معرفي شده رئيس‌جمهور به آن کميسيون و نماينده منتخب سؤال‌کنندگان تشکيل جلسه دهد. در اين جلسه نماينده رئيس‌جمهور پاسخ مقتضي را از طرف رئيس‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمايندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از يک ‌هفته از طرح سؤال در کميسيون يا کميسيون‌ها چنانچه هنوز حداقل يک‌ چهارم کل نمايندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئيس مجلس موظف است در اولين جلسه سؤال يا سؤالات آنان را قرائت و فوراً براي رئيس‌جمهور ارسال کند. اين سؤال يا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثير و در دسترس نمايندگان قرار مي‌گيرد.

طبق تبصره يک اين ماده، تعداد سؤالات نبايد از پنج سؤال بيشتر باشد.

همچنين در تبصره 2 اين ماده تصريح شده است پس از ارسال سؤال يا سؤالات براي رئيس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال يا سؤالات از دستور نمي‌گردد.

بر اساس ماده 213 آيين‌نامه داخلي مجلس، رئيس‌جمهور موظف است ظرف يک ‌ماه از تاريخ دريافت سؤال يا سؤالات، در جلسه علني مجلس حضور يابد و به سؤال يا سؤالات مطروحه نمايندگان پاسخ گويد مگر با عذر موجه با تشخيص مجلس شوراي اسلامي.

مدت طرح سؤال يا سؤالات از طرف نمايندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقيقه و مدت پاسخ رئيس جمهور حداکثر يک ‌ساعت است که طرفين مي‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم نمايند. در اين صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر يک از دوطرف بيان مي‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور مطرح مي‌گردد.

در تبصره اين ماده آمده است پس از اين مرحله، درباره پاسخ رئيس‌جمهور به هر يک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأي‌گيري مي‌شود.

چنانچه اکثريت نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئيس‌جمهور به سؤالي قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و يا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg