کد مطلب: 172851
اوقات فراغت فرصت يا تهديد؟/ برنامه‌ريزي يکپارچه، حلقه مفقوده کلاس‌هاي اوقات فراغت
تاریخ انتشار : 1397/04/11 12:06:45
نمایش : 1380
اوقـات فراغت به عنوان نمايي از سـبک زندگـي، مقولـه اي اسـت کـه افـراد در طـي آن ميتوانند علايـق و تمايلات خود را بـه کار گيرند تـا ارزشها و نگرش‌هاي پنهان خود را تعين بخشيده، قـدرت و مقاومـت در عرصـه زندگي را به نمايش بگذارنـد
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، هر ساله با نزديك شدن به ايام فراغت دانش‌آموزان از تحصيل، دستگاه‌هاي مختلف برنامه‌هاي خود را تحت عنوان «غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان» اعلام مي‌كنند.

آنچه که همه متوليان مرتبط با اوقات فراغت و پژوهشگران مسائل تربيتي و اجتماعي بر آن اتفاق نظر دارند موازي‌کاري، کليشه‌اي بودن و ناهماهنگي برنامه‌هايي است که در اين زمينه در پيش گرفته مي‌شود درحالي که با استفاده از ظرفيت مراکز استعداديابي مي‌توان کودکان و نوجوانان را بنابر ظرفيت‌هايي که دارند در تعيين مسير زندگي آينده و ايجاد خلاقيت در آنها هدايت کرد.
 

موضوع ديگري که کارشناسان مرتبط با اوقات فراغت بر آن تاکيد مي‌کنند محدوديت اثربخشي کلاس‌هاي آموزشي مختلف و مقطعي بودن آنها در زمان‌هاي محدود تابستان است درصورتي که مي‌توان با تداوم و استمرار برنامه‌هاي در پيش گرفته به ايجاد مهارت در کودکان و نوجوانان کمک کرد.

برگزاري کارگاه‌هاي تابستانه در کانون چهارمحال و بختياري

فرزاد رحيمي مديرکل کانون پرورش فکري کودکان چهارمحال وبختياري در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: با توجه به غني‌سازي اوقات فراغت دانش آموزان و اعضاي مراکز فرهنگي-هنري کانون در سراسر استان برنامه‌ها و فعاليت‌هاي متنوعي طي تابستان سال جاري در مراکز کانون برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه تنوع فعاليت‌هاي فرهنگي-هنري ازجمله مواردي است که در پيش‌بيني برنامه‌ها صورت گرفته است افزود: اين کارگاه‌ها علاوه‌بر تابستان در طول سال نيز تداوم خواهد داشت.
 

وي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي-هنري کانون پرورش فکري کودکان گفت: فعاليت‌هاي تابستانه کانون در ۲۱ مرکز ثابت در ۹ شهرستان استان از ۲۷ خردادماه ۹۷ آغاز به کار کرده و فعاليت‌هايي چون قرآن، رباتيک، نگارگري و تذهيب، معرق و منبت، موسيقي کودک، مهندسي خلاق، روخواني کتاب، گلايدر، نوشتن خلاق، عکاسي، شاهنامه‌خواني، نجوم، کاردستي، نقاشي و طراحي، خوشنويسي، سفالگري، پويانمايي و ساخت عروسک‌هاي نمايشي و ويتراي و چرتکه ازجمله کارگاه‌هاي پيش‌بيني شده در اين دوره از کلاس‌هاي دوره‌اي کانون است.

مديرکل کانون پرورش فکري کودکان چهارمحال و بختياري بهره‌مندي از مربيان خلاق و توانمند در برپايي اين کارگاه‌ها و ويژه‌برنامه‌هاي اوقات فراغت را ازجمله مواردي برشمرد که به صورت ويژه در اين دوره از کلاس‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه‌هاي ورزشي تمامي رده‌هاي سني را در استان تحت پوشش قرار مي‌دهند

عليرضا تيشنيزي معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال وبختياري در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار داشت: اداره کل ورزش و جوانان با زيرمجموعه‌ها و بازوهاي اصلي که هيئت‌هاي ورزش هستند و پراکندگي و توزيع مناسبي که درسطح استان دارند، مي‌توانند تمام رده‌هاي سني را تحت پوشش قرار دهند.
 

وي با بيان اينکه ۵۰ هيئت در رشته‌هاي مختلف ورزشي در سطح استان فعاليت مي کنند افزود: با شروع فصل تابستان موضوع اوقات فراغت جوانان مطرح مي‌شود، در حال حاضر ثبت‌نام حدود ۱۰ هزار نفر در هيئت‌هاي مختلف ورزشي جهت تابستان صورت گرفته است.

خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام از داشتن مجوز باشگاه‌هاي روزشي مطمئن شوند

تيشنيزي به نگراني خانواده‌ها درخصوص اوقات فراغت فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد: تعدادي از برنامه‌هاي ورزشي زير نظر اداره کل ورزش و جوانان و هيئت‌هاي ورزشي در شهرستان‌هاي نه‌گانه استان تشکل مي‌شود که سازماندهي‌شده هستند و بر عملکرد آنها نظارت صورت مي‌گيرد، کميته ارزيابي، تحت نظارت واحد ارزيابي و نظارت و بازرسي اداره کل ورزش و جوانان استان تشکيل و مسئوليت نظارت بر نحوه عملکرد هيئت‌ها درخصوص اجراي برنامه‌ها را برعهده دارد.

وي در ادامه بيان داشت: تعدادي ديگر از برنامه‌ها درقالب باشگاه‌هاي ورزشي وکانون‌هاي مساجد، داراي مجوز هستند و با هماهنگي اداره کل ورزش و جوانان فعاليت مي‌کنند.

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري با بيان اينکه متاسفانه باشگاه‌هايي هستند که بدون مجوز فعاليت مي‌کنند گفت: خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام حتما از مجوز داشتن باشگاه مطمئن باشند، باشگاه‌ها و مراکز فرهنگي، طبق آئين‌نامه موظف هستند مجوز فعاليت را در معرض ديد قرار دهند.

لزوم اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت در راستاي وظايف تخصصي هر دستگاه و به دوري از موازي‌کاري

رئيس گروه ستاد ساماندهي امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: برنامه‌هاي مرتبط با اوقات فراغت تابستان بايد در راستاي وظايف تخصصي هر دستگاه و دوري از موازي‌کاري برگزار شود، دستگاه‌هاي دولتي براي بهره‌مندي بهتر جوانان از امکانات اوقات فراغت بايد با متوليان اين امر همکاري کنند.

رئيس گروه ستاد ساماندهي امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بيان اينکه هر ساله برنامه‌هاي خوبي براي پر کردن اوقات فراغت جوانان توسط اين ستاد پيش‌بيني مي‌شود، تصريح کرد: لازم است براي جذب جوانان به برنامه‌هاي اوقات فراغت از برنامه‌هاي جذاب استفاده شود.

اوقات فراغت آيينه تمام‌نماي فرهنگ يک جامعه است

مرضيه عالي پور کارشناس امور فرهنگي در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: اوقـات فراغت به‌عنوان نمايي از سـبک زندگـي، مقولـه‌اي اسـت کـه افـراد در طـي آن بـا آرامـش مي‌توانند علايـق و تمايلات خود را بـه کار گيرند و فرصتـي اسـت تـا ارزش‌ها و نگرش‌هاي پنهان خود را تعيين کرده، قـدرت و مقاومـت در عرصـه زندگي را به نمايش بگذارنـد.

وي تصريح کرد: از آنجا که در چنين اوقاتي، افراد نگراني جدي درخصوص طـرد يا ايجـاد تنـش در هنـگام نمايش رفتارهـاي خود ندارنـد، مي‌تواند زمينه را بـراي درک تحـولات آرام و پنهـان جامعـه فراهم کرده، ابـزار تجربي دقيق براي درک، فهم و اسـتنباط واقعيت‌هاي فرهنگـي در لايه‌هـاي مختلـف اجتماعي باشـد.

عالي پور ادامه داد: اوقات فراغت به اين منظور است که فرد با رضايت خاطر به استراحت يا تفريح پرداخته و يا به‌منظور توسعه آگاهي بعد از اينکه از شغل اصلي خود آزاد مي‌شود آن را برمي‌گزيند، که هر فرد بنا به سليقه و علاقه خود آن را انتخاب مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه اوقات فراغت در همگان يکسان نيست و بنابر اهميت آن در افراد مختلف جامعه متفاوت است بيان داشت: اوقات فراغت مي‌توانـد عاملـي در ايجـاد آرامـش و لـذت در زندگي به‌شـمار آيد و از طرفـي زمينـه رشـد و بالندگـي در افـراد را نيـز فراهـم آورد.

عالي پور با بيان اينکه گروهـي معتقدند عامل تفـاوت در ميزان و نحوه گذران اوقات فراغت جنسيت اسـت اذعان داشت: زنان معمولا در محيط خانه و خانواده به مراقبت‌هاي عاطفي و انجام امور خانگي مشغول هستند و مردان تحت حمايت اين حوزه خصوصي قرار مي‌گيرند و بهره مي‌برند.

وي با اذعان بر اينکه زمينه‌ها و فعاليت‌هاي اوقات فراغت بســتگي بــه عوامــل گوناگوني دارد بيان داشت: تغييــرات گوناگــون اجتماعــي در جوامــع، ماهيت فراغت و نحوه گذران آن را دگرگون کرده اســت.

عالي پور اهم فعاليت‌ها و زمينه‌هاي گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را يازده مورد عنوان کرد و گفت: ورزش، هنر، برنامه کانون‌هاي فرهنگي، برنامه‌هاي کانون‌هاي پايگاه مقاومت بسيج، سينما، کتاب‌خواني، برنامه‌هاي راديويي برنامه‌هاي تلويزيوني، مطالعه روزنامه و مجلات، پارک‌هاي شهري و گذران اوقات فراغت، اينترنت و رايانه از فعاليت‌ها و زمينه‌هاي گذران اوقات فراغت محسوب مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به جوان بودن جامعه ما و رشــد روزافزون انواع انحرافات بخصوص در بين دانش آ موزان، لازم است که به مسئله مهم اوقات فراغت توجه ويژه نمود تا بتوان با پرکردن اوقات فراغت در جهت مطلوب و رشــد ارزش‌هاي اجتماعي و اسلامي، از انحرافاتي که نسل جوان را تهديد مي‌کند به نحو مطلوبــي جلوگيري به عمل آورد.

انتهاي پيام/1027ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg