کد مطلب: 172814
نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري:
کشاورزي براي ايران مهم و عزت‌بخش است/مسئولان، کشاورزي را در روستاها رونق بخشند
تاریخ انتشار : 1397/03/29
نمایش : 1105
نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري گفت: ما به همان اندازه که موشک‌هاي‌مان و مسائل هسته‌اي‌مان براي‌مان عزت مي‌آفريند، به همان اندازه هم مي‌تواند مسائل کشاورزي براي ما عزت بيافريند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ حجت الاسلام محمدعلي نکونام، نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري در ديدار کارکنان جهاد کشاورزي استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزي، اظهار کرد: اين هفته فرصت مغتنمي است تا کارهاي شما بيشتر مورد توجه قرار گيرد، خروجي کارهايتان ديده شود و تلاش يک ساله‌يتان را در معرض نمايش بگذاريد و مردم شهرها و روستا ببينند که چه کرده‌ايد و نمره بدهند.

امام جمعه شهرکرد افزود: طبعا شاهد واقعي، خداي تبارک و تعالي است و عالِم محض خداست، پاداش را خدا مي‌دهد و همه چيز دست پروردگار متعال است، اما نمره واقعي همان نمره‌اي است که مردم مي‌دهند و رضايت مردم مي‌تواند محکي بر نوع عملکرد ما باشد چراکه وقتي مردم راضي باشند و رضايت خودشان را ابراز کنند انسان مي‌تواند بگويد خداي تبارک و تعالي هم ان‌شاءالله راضي است و عنايت ويژه از ناحيه پروردگار صورت مي‌گيرد، لذا مي‌کوشيد رضايت مردم را مورد توجه قرار دهيد.

نکونام ادامه داد: مجموعه شما واقعا يک مجموعه ممتاز است؛ مجموعه‌اي است که هم روحيه جهادي بايد بر آن حاکم باشد و هم در ارتباط با بخش کشاورزي و تامين مايحتاج روزمره مردم و هم در نهايت در به استقلال کشاندن کشور و قطع وابستگي و عزت بخشيدن به مردم و کشور و همان چيزي که خداي تبارک و تعالي از جامعه اسلامي و ايماني انتظار دارد مسئوليت سنگين بر عهده دارد

نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه عزت فقط از آن خداست و سراغ بيگانه نرويد و دست به سوي بيگانه دراز نکنيد که ذليل مي‌شويد، خاطرنشان کرد: اين رفع ذلت يک قسمت عمده‌اش توسط شما صورت مي‌گيرد و شما هستيد که عوامل عزت‌بخشي به جامعه را فراهم مي‌کنيد و ذلت را از جامعه مي‌زداييد يعني جامعه را به خودکفايي و يک جايگاه بلند مي‌رسانيد و مردم دست‌شان به سوي بيگانه دراز نمي‌شود و عزتشان محفوظ است.

وي تاکيد کرد: ما به همان اندازه که موشک هاي‌مان و مسائل هسته‌اي مان براي‌مان عزت مي‌آفريند، به همان اندازه هم مي‌تواند مسائل کشاورزي براي ما عزت بيافريند.

نماينده ولي فقيه در استان در ادامه گفت: مسئله کشاورزي بسيار مهم است و کشاورزي فقط گندم نيست بلکه يک عرصه وسيع و پهناور توليد مايحتاج مردم از خوراک و پوشاک و چيزهايي که انسان نياز دارد به وسيله کشاورزي تامين مي‌شود و لذا کار در بخش کشاورزي خيلي مهم است و قطعا به همين جهت هم جهاد در اين جا مطرح است.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: به دليل اهميت کشاورزي، حضور روحانيت و نماينده مقام معظم رهبري و تشکيلات نهاد در کنار اين مجموعه قرار مي‌گيرند زيرا اين مجموعه براي کشور بسيار مهم است و جزء ضرورت‌هاي اوليه محسوب مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: البته شما اهميت مجموعه کشاورزي را مي‌دانيد و خوب توجه داريد که نقشتان چقدر مهم است ولي وقتي انسان بيشتر روي اين معنا متمرکز مي‌شود به اهميت کار خودش بيشتر واقف مي‌شود و طبعا تلاش بيشتري به کار مي‌گيرد تا کار را پيش ببرد و موانع کار را برطرف کند.

نکونام ادامه داد: موانع کار زياد است و ما چند روز قبل سفري به دهستان ارمند که يکي از مناطق قابل توجه شهرستان لردگان است، داشتيم و در آنجا جمعيت قابل توجهي از مردم جمع شده بودند و افطاري خدمتشان بوديم و مشکلاتي را بيان کردند که يکي از حرف‌هايشان اين بود که مردهاي روستاي ما به دليل اينکه در روستا براي آن‌ها عرصه اشتغال فراهم نيست و درآمد ندارند به بيرون مي‌روند.

امام جمعه شهرکرد افزود: چه کسي بايد اين درآمد را در روستا فراهم کند؟ درآمدزايي و اشتغال‌زايي در عرصه کشاورزي در روستاها و ايجاد زمينه براي درآمدزايي از دام و زمين و کشت و زرع و باغات مسئوليتش بر عهده شما است شما خيلي در اين زمينه مسئوليت داريد.

وي اضافه کرد: مسئله ديگر مردم آنجا منابع طبيعي بود که به شدت گله‌مند بودند از اين که مي‌خواهيم کشت کنيم اما اجازه نمي‌دهند که البته ما نمي‌گويم همه اين کارها را آزاد بذاريد و قطعا قوانين بايد رعايت شود ولي بايد در بدنه و دل کار رفت و موانع را برطرف و مشکل را حل کرد که اگر کشاورزي مي‌خواهد با شور و اشتياق کار و توليد کند نه تنها ما مانع او نشويم بلکه اگر مانعي بر سر راه او وجو دارد مانع را برداريم و کمک کنيم که او بيشتر دلگرم و تشويق شود.

نماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: مسئله آب از مسائل مهم امروز است و تلاش شما در اين جهت ستودني است که به سمت مسئله آبياري صنعتي برويد و به هر شکل ممکن بتوانيد با کمترين آب بيشترين خروجي و بازده را داشته باشيد زيرا امروز نياز است.

نکونام ادامه داد: چنان که گفته شد شما نسبت به سه سال قبل يک سوم آب در اختيار دارد و معلوم نيست در آينده چه مي شود؛ اميدها به فضل و عنايت الهي است اما طبعا اين روندي است که ما بايد به سمت آن برويم زيرا حتي اگر ترسالي هم باشد و آب فراوان هم داشته باشيم باز نيازمند آبياري صنعتي هستيم و اين نيست که ما بگوييم چون آب فراوان است بدون مديريت مصرف کنيم.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: امروز کشاورزي بايد به سمت زندگي مدرن برود، مدرن به معناي روان سازي تسهيلات و توليد راحت و آسان سازي کارها است و ما چه خشک سالي باشد و چه ترسالي بايد به سمت اين مسائل صنعتي کردن امور برويم و اين از کارهاي مهم است و برطرف کردن موانع بسيار مهم است.

نکونام اضافه کرد: پيگيري خيلي جدي از مسائل مهم ديگر است زيرا ما گاهي دلمان مي خواهد مسئله اي انجام شود و جلسه هم مي گذاريم و دور هم مي نشينيم و به هم ديگر هم تاکيد مي کنيم و در آن جلسه هم با حرارت از يکديگر هم مطالبه مي کنيم اما بعد از جلسه يادمان مي رود و بعد از جلسه که مي شود مي گويند تا يک ساعت و دو ساعت ديگر و تا فردا و پس فردا و تا يک ماه ديگر و تا دوماه ديگر و مي بينيم که يک سال گذشت و آن کاري که يک سال قبل براي آن جلسه گذاشته بوديم هنوز نتيجه نداده است لذا اين مسائل پيگري مي خواهد و نبايد به صرف اين که در جلسه نشسته ايم و دور هم حرف زديم اکتفا کرد.

نماينده ولي فقيه در استان تاکيد کرد: ما بايد ذهنمان آنقدر مشغول باشد و مدام و مستمر به آن چيزي که در جلسه درباره آن صحبت کرده ايم درگير باشد و مطالبه کنيم و پيگير بشويم و کار را دنبال کنيم و قطعا به نتيجه خواهيم رسيد.

نکونام ادامه داد: با کمال تاسف من بارها اين را گفته ام که نبايد اينگونه باشد اما متاسفانه اينگونه است که کارهاي اين کشور جز با پيگيري مستمر پيش نمي رود و اگر مردم بخواهند گره کارشان باز شود بايد مرتب از اين اداره به آن اداره بروند و دنبال باشند و اگر مسئولين بخواهند مشکلات اداره شان حل شود بايد مرتب پيگير باشند و تقريبا وقت ۲۴ ساعته شان را درگير باشند و ذهنشان و فکرشان و اعضا و جوارحشان مدام و مستمر مشغول باشد بنابراين پيگيري واقعا از ضرورت هاي بسيار مهم کارهاي ما است که حتما بايد باشد تا کار نتيجه بدهد.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: مسئله ديگر انقلابي بودن است؛ اين که کار بايد جهادي پيش برود يک مسئله است اما امروز اين اصطلاح انقلابي بودن در کنار جهادي بودن خيلي مهم است؛ جهاد مقوله اي بود که در انقلاب شکل گرفت و همه شاهد بوديم آن روحيه جديت و تلاش و رفتن در مناطق و در دل روستاها و مناطق محروم و کارهاي آنچناني که ما از نزديم در مناطق محروم و دوردست مشاهده کرديم که آن يک روحيه جهادي بود که امروز حتما لازم است وامروز اضافه بر آن روحيه جهادي، روحيه انقلابي و نگاه انقلابي هم لازم است.

نکونام ادامه داد: نگاه انقلابي غير از نگاه جهادي است؛ نگاه جهادي جَد و جهد است اما در نگاه انقلابي انگيزه و هدف و اين که من نتيجه کار را ببينم و مي خواهم انقلاب را که مرتب با اسلام است زنده نگه دارم و به دنيا نشان بدهم و در دنيا مطرح کنم که اسلام اين ظرفيت و کار آمدي را دارد و مي خواهم به اسلام خدمت کنم مرتب وجود دارد.

نماينده ولي فقيه در استان تاکيد کرد: نگاه انقلابي يعني خدمتي که حضرت اباعبدالله به اسلام کرد و اسلام را زنده کرد و امام در اين مقطع به اسلام کرد و اسلام را مطرح کرد، من نيز در عرصه کشاورزي مي خواهم اسلام را زنده کنم و اين نگاه بايد حاکم باشد که من با عرصه کشاورزي و عرصه آبزيان و عرصه منابع طبيعي و عرصه حليت در مناطق مختلف مي خواهم اسلام را زنده کنم و هر کدام از کارهايمان زنده کننده اسلام است و اين نگاه انقلابي است که بايد مستمر بر ما حاکم باشد و هدف و انگيزه در مجموعه کارهايمان وجود داشته باشد.

بهره‌برداري از ۴۰ پروژه با اعتباري به مبلغ ۵۷۵۳۲۰ ميليون ريال در هفته جهادکشاورزي

در ابتداي اين ديدار نيز ذبيح‌الله غريب مديرکل جهاد کشاورزي استان با اشاره به تاسيس جهادسازندگي به فرمان بنيان گذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني ره .به اهميت نقش اين نهاد انقلابي در جنگ ۸ ساله پرداخت و گفت: اين نهاد ۶۴ شهيد در استان و ۳۳۶۰ شهيد در مجموع کشور تقديم انقلاب کرده است.

وي،بيان کرد: در هفته جهادکشاورزي ۴۰ پروژه با اعتباري به مبلغ ۵۷۵۳۲۰ ميليون ريال و اشتغال زايي ۲۹۳ نفر مستقيم و۴۲۳ غير مستقيم و بهره مندي ۵۵۱ خانوار به بهره برداري مي رسد‌.

غريب با اشاره به برنامه هاي مديريت مصرف آب در استان پرداخت و گفت: برداشت آب در حوزه زاينده رود در سال ۹۲ معادل ۱.۲ ميليارد مترمکعب بوده در حالي اين عدد در سال گذشته به ۸۵۰ ميليون مترمکعب رسيده ولي توليد محصول کشاورزي استان ما با مديريت وبهره وري صحيح آب نه تنها کاهش نداشته بلکه افزايش داشته وبه رقم ۱.۴ ميليون تن رسيد و در سال جاري فقط ۴۴۰ مترمکعب در اختيار داريم وپيگيري مي کنيم که به توليدات محصولات هيچ گونه آسيبي وارد نشود.

وي،بيان کرد: کشاورزان ما توانسته اند از آبي که به ازاي هر ۵ متر مکعب يک کيلوگرم محصول برداشت مي کردند به رقم يک کيلوگرم محصول به ازاي هريک متر مکعب مصرف آب برسندو پيش بيني ميکنيم با استفاده از روشهاي نوين از جمله طرح آبياري تيپ وزير سطحي، باز اين رقم اصلاح وبه ازاي هر يک متر مکعب آب مصرفي به توليد ۳کيلو گرم توليد محصول برسيم .

غريب همچنين به اعتبار ۲۰۰ ميليون دلاري اختصاصي در کشور براي اجراي طرح هاي نوين آبياري اشاره کرد، و گفت: ما برنامه ريزي کرده ايم در ۳۰۰۰ هکتار اراضي استان از اين طرح‌ها اجرا شود که از امتيازات اين طرحها نه تنها به کاهش مصرف آب بلکه به کاهش مصرف برق نيز منتج گشته است.

وي خاطرنشان کرد: که با قراردادي که بين کشاورزان و شرکت برق در خصوص رعايت خاموشي پنج ساعته از ساعت ۶ تا۲۳ منعقد شده ۵۰ درصد مصرف برق نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

غريب همچنين به قانون و برنامه رفع تداخلات اراضي کشاورزي با اراضي ملي اشاره کرد و گفت: با اجراي مشکلات چندين ساله کشاورزان با اداره منابع طبيعي رفع خواهد شد که در همين راستا تاکنون بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار از اراضي استان رفع اختلاف شد که به زودي اسناد رسمي مالکيت تقديم کشاورزان خواهد شد.

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg