کد مطلب: 172791
دانا گزارش مي دهد؛
برجامي که 4 سال اقتصاد مقاومتي را معطل کرد/ بعد از ايرباس، توتال و بوئينگ؛ پژو هم زير قول و قرارش زد/ اقتصاد ايران باز هم منهاي برجام شد
تاریخ انتشار : 1397/03/15 11:44:49
نمایش : 1195
مي توان گفت که اقتصاد کشور در شرايط فعلي منهاي برجام و تنها با وجود پياده سازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مي تواند مسير درستي را بپيمايد و از پس مشکلات تحريمي برآيد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ طي يک ماه گذشته ترامپ با برگزاري يک نشست خبري اعلام کرد که از برجام خارج شده و بيشتر از اين کشورش نمي تواند به تعهدات خود در قبال ايران پايبند باشد هرچند که به اعتقاد بسياري از کارشناسان، آمريکا هيچ گاه به تعهدات خود در برجام پايبند نبود.

اگرچه کشورهاي اروپايي اعلام کرده‌اند که از تداوم برجام در هر صورت دفاع خواهند کرد اما در سايه تحريم‌هاي آمريکا شرکت‌هاي بين‌المللي هيچ تضميني براي ادامه همکاري يا آغاز همکاري براي ايران نخواهند داشت و به نظر مي رسد مقامات اقتصادي برنامه ريزي اقتصادي کشور را بدون برجام انجام دهند.

سال 92 و بعد از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور، يکي از وعده هاي روحاني به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي و گشايش هاي اقتصادي در کشور بود؛ در شرايطي که کشور وضعيت تحريمي سختي را بعد از 4 سال پشت سر گذاشته بود، مذاکرات هسته‌اي به عنوان راهکاري براي خروج از تورم اعلام شد.

 

2 سال انتظار براي برجام و رکود بازار

دولت در 2 سال ابتدايي توانست با فشار زياد تورم را مهار کند و حتي اعلام شد که تورم تک رقمي شده است اما اين مهار تورم به دنبال افزايش رکود در اقتصاد کشور بود؛ بازار به انتظار به نتيجه رسيدن برجام به رکودي عميق منجر شد که در نهايت نتيجه اين رکود تعطيلي کارخانه ها و بنگاه هاي توليدي زيادي بود.

در اين سال ها هر اتفاقي که براي اقتصاد کشور افتاد خارج از برجام بود؛ انتظار براي رسيدن به مذاکرات هسته اي نه تنها نتوانست بازار را نجات دهد بلکه اقتصاد ايران را که ديگر به تحريم ها عادت کرده بود وارد مرحله جديدي کرد؛ انتظار براي به نتيجه رسيدن مذاکرت در نهايت اقتصاد را به رکودي بي سابقه فرو برد.

در شرايطي که اقتصاد مقاومتي به عنوان تنها راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادي عنوان مي شد، گره زدن مشکلات اقتصادي به برجام نه تنها مشکلات اقتصادي را حل نکرد بلکه اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي را به حاشيه راند.

 

برجام و عوايد نسيه آن به ايران

بعد از به نتيجه رسيدن برجام در تيرماه سال 94 و اجرايي شدن  آن در بهمن همان سال گفته مي شد که فشار هاي اقتصادي بر ايران به پايان رسيده و فرصتي براي بازگشت اقتصاد ايران فراهم شده است اما اين خيال خوش زمان زيادي دوام نداشت.

ادامه روند تحريم هاي آمريکا در زمينه مبادلات تجاري با ايران، شرکت هاي بين المللي را نگران تجارت با ايران کرد؛ اگرچه برخي از شرکت هاي خارجي نفتي و ساخت و ساز و همچنين توليد کنندگان خودرو و هواپيما نظير پژو سيتروئن و ايرباس قراردادهايي با ايران به امضا رسانده اند، اما اين قراردادها آنگونه که پيش از برجام انتظار مي رفت نبود.

شرکت هاي اروپايي و تيم هاي اقتصادي زيادي از کشورهاي مختلف به ايران رهسپار شده تا بازار جديدي براي محصولات خود پيدا کنند اما همه منتظر نتايج انتخابات پيش روي آمريکا بودند که با روي کار آمدن ترامپ اين شرکت ها ديگر پايشان را به ايران هم نگذاشتند.

هرچند تحريم ها عليه ايران از زمان اوباما آغاز شده بود اما ترامپ آب پاکي را روي دست ايران ريخت و اعلام کرد که امکان ندارد برجام را با ايران ادامه دهد؛ کشورهاي اروپايي هم براي نگاه داشتن ايران در برجام اعلام کردند که بدون آمريکا هم مي توانند برجام را ادامه دهند.

 

اقتصاد ايران باز هم منهاي برجام شد

بعد از اين اتفاق بود که شرکت هاي اروپايي که قصد سرمايه گذاري در ايران را داشتند، يکي بعد از ديگري پاي خود را از از کشور و عقد قرارداد با ايران عقب کشيدند تا مهر تاييدي بر سخنان کارشناسان اقتصادي باشد که اعلام مي کردند برجام نمي تواند براي ايران آينده اقتصادي به همراه بياورد.

حقيقت اين است که کارشناسان اقتصادي در کشور از ابتدا اعلام کردند که سرنوشت اقتصاد کشور را نبايد به برجام گره زد. برجام از ابتدا نمي‌توانست اختلافات بين ايران و آمريکا را حل کند و اين اختلافات هم تنها بر سر مسائل موشکي کشور ما نيست.

اکنون ديگر قاطعانه مي توان گفت که اقتصاد کشور در شرايط فعلي منهاي برجام و تنها با وجود پياده سازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مي تواند مسير درستي را بپيمايد و از پس مشکلات تحريمي برآيد.

 

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg