کد مطلب: 172746
نوروز در چهارمحال و بختياري:
از خانه تکاني تا 13 بدر
تاریخ انتشار : 1396/12/23
نمایش : 2856
استان چهارمحال و بختياري همانند ديگر نقاط ايران اسلامي در آستانه سال نو اقدام به خانه تکاني مي کنند و تا پايان روز 13 که همان روز طبيعت است در تکاپو هستند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  بام ايران خبر ؛ آداب و سنن مردم در اعياد، فرهنگ و تمدن ملل مختلف را نشان مي‌دهد، البته آداب و سنن در ملل گوناگون مختلف است، اسلام به عيد نوروز ۱۱آداب و سنن زيبا و غني را تزريق کرده است، يکي از آنها پيراستگي نظافت و بهداشت است که در ميان ايرانيان به خانه تکاني معروف شده است، بدون شک اسلام دين بهداشت و نظافت و پيراستگي است

يکي از سنت هاي عيد نوروز ديد و بازديد است که اين کار از سنت هاي بسيار ارزشمند فرهنگ اسلامي است وکسي که مومني را زيارت کند،گويا خدا را در عرش زيارت کرده و کسي که در راه ديدن مومن به مشکلي برخورد کند خدا هفتاد مشکل از او را برطرف مي کند.

از آداب و سنن ديگر عيد نوروز صلح و آشتي دادن است که ميان ايرانيان رسم است، دل هاي کينه ورز را به هم نزديک مي کردند و صلح مي دادند و اين از پيام هاي بسيار ارزشمند قرآن است که بين مومنين صلح ايجاد کنيد تا روابط اصلاح شود.



نو پوشي، تميز پوشي، مصافحه و معانقه

از ديگر آداب اسلامي تزريق شده در عيد نوروز نو پوشي و تميز پوشي است که از ارزش هاي بزرگ اسلام است و همچنين بوسيدن از آداب ديگر آن است، البته دين اسلام جامع است و براي همه کلان رفتارهاي انساني و ريزه کاري هاي انسان برنامه دارد، لذا براي بوسيدن نيز برنامه دارد و اين نکته گفتني است و بايد توجه کرد که دين اسلام مي فرمايد بوسيدن پدر و مادر عبادت است و بوسيدن فرزندان درجات بهشت را بالاتر مي برد و در معارف اسلامي، بين اجر و درجه مثل نظاميان تفاوت است، گاهي کسي کاري مي کند که براي يک بار ارج مي‌نهند و گاهي کاري مي‌کند که درجه مي‌دهند و تا آخر عمر از آن درجه بهره‌مند است، لذا در اسلام بوسيدن سفارش شده و در معارف اسلامي گفته شده که بوسيدن، عقده زدايي مي‌کند و بوسيدن پيام ساکت محبت است.

ثواب دارد چون پيشاني جاي سجده خدا و عبادتگاه خدا است که بوسيده مي‌شود، همچنين مصاحفه و دست دادن از آداب ديگر عيد است و در روايات آمده تا دستان مومنين در دست يک ديگر است همچون برگ پاييز گناهانشان مي ريزد.

پخت غذاي محلي در شب عيد

در برخي از نقاط استان چهارمحال و بختياري در شب عيد رسم بر اين است که همه کوچکترها به منزل بزرگ ترين فرد فاميل جمع شوند و با پختن سبزي پلو با ماهي و يا کوفته آخرين شب سال را جشن مي گيرند.

سفر کردن

سفر کردن از آداب ديگر عيد نوروز و از لازمه هاي زندگي بشر مي‌باشد و همواره هجرت ها در طول تاريخ تمدن ساز و تمدن پرور بوده است و سفر ها در ايام عيد با هدف صله رحم، تفريح و يا زيارت انجام مي شود که بسيار نيکو است.



زيارت اهل قبور در عيد نوروز

يکي از چيزهايي که اسلام به نوروز تزريق کرده صله قبور است و اين که مردم از اموات و گذشتگان ياد مي کند اين سنت از اديان الهي است و مختص به اسلام نيست . زيارت قبور سنت بسيار شايسته و بايسته است در اين مراسم براي آن هايي که تازه فوت کرده اند عيد گرفته و با بردن سبزه بر روي قبر آن سفر کرده از خاطراتش ياد مي کنند.

دعاي هنگام تحويل سال

يکي از زيباترين چيزهايي که اسلام به عيد نوروز تزريق کرده، قرين شدن تحويل سال با دعا است و پيوند تحويل با دعا از افتخارات اسلام است که اين سنت باستاني را بازسازي کرده است و يکي از لحاظات نوراني وشکوه‌مند لحظه تحويل سال در زيارتگاه هاي معصومين‌(ع) است، لحظات خاص نيايش و کرنش در برابر خدا که اسلام به عيد نوروز تزريق کرده است که هزاران هزار نفر لحظات تحويل سال را در جوار حرم اهل بيت‌(ع) با حالات دعا و نيايش آغاز مي کنند.

هديه دادن به ديگران در عيد نوروز

يکي از آداب ديگري که همواره در عيد نوروز وجود داشته، هديه دادن است که به شکلي شايسته است البته در نوروز باستان فرودستان هديه مي دادند و اسلام آن را دگرگون کرده است و بزرگان به بينوايان و مسکينان هديه مي دهند که با ساز و کار اسلام همساني عميقي دارد.
استان چهارمحال و بختياري نيز به مانند ديگر ايرانيان با رسم ها و آيين هاي مختلف به استقبال از سال نو مي روند که يکي از شايع ترين اقدامات آن ها کاشتن سبزه است ، آن ها بر اين عقيده هستند که با کاشتن سبزه مي توان بهترين روزي ها را در سال نو از آن خود و خانواده اش بکند

عشاير بختياري همزمان با تحويل سال به مکان سبزتري رفته و سياه چادر خود را در آنجا برپا مي‌کنند، در هنگام تحويل سال بزرگ خانواده قرآن مي‌خواند و همه براي شروع نيک يا قرآن مي‌خوانند يا روي آيات قرآن نگاه مي‌کنند.

پدر خانواده بين صفحات قرآن پول گذاشته و بعد از تحويل سال آن پول را بين اعضاي خانواده تقسيم مي‌کند اين پول نشانه برکت و رزق و روزي است.

مردم منطقه بختياري به طور معمول به قدم اولين کسي که روز عيد پايش را در خانه مي‌گذارد معتقدند. اگر کسي قدمش براي اهالي خانه خوب بوده باشد از او دعوت مي‌کنند تا اولين کسي باشد که به خانه آنها وارد مي‌شود.



شنبه گردش

اولين شنبه سال نو را زنان و کودکان از خانه بيرون مي‌روند و با چيدن گياهان خوراکي که تازه سر از خاک در آورده‌اند در مزارع و باغات نحسي، بدي، پليدياين روز را دور مي‌کنند و به آن «شنبه گردي _ شنبه گردش» مي‌گويند.

شنبه گردي به صورت خانواري نيست و غذاي روز به خارج از منزل برده نمي شود و بيش تر خاص زنان و کودکان است. دختران به اميد باز شدن «بخت» در اين روز هم چون سيزده بدر سبزه گره مي زنند.‏



سيزده بدر

روز سيزده بدر اگر هوا مساعدت نمايد، کمتر خانواده اي است که در استان چها محال و بختياري آن روز را در طبيعت نگذراند.


نهار سيزده بدر را در منزل پخته و همراه ميوه، چاي و آجيل با خود مي برند. سبزه عيد را به آب مي‌اندازند، جوانان مشغول بازي‌هاي محلي مي‌شوند، زنان و کودکان اوقاتي را به آب بازي مي‌پردازند و آتش در جاي جاي بيابان افروخته مي‌شود.

دختران سبزه گره مي‌زنند و بزرگترها سال نو را برنامه‌ريزي مي کنند. اگر روز سيزده بدر هوا ابري، طوفاني يا باراني بود، روز چهاردهم نوروز را با نام « چارده بدر» همانند سيزده بدر به جا مي‌آورند. اگر در اين روز هم هوا مساعدت نداشت سيزده بدر به سال بعد موکول مي‌گردد.

در بختياري با خانه تکاني که به طور معمول دو هفته قبل از عيد شروع مي‌شود به استقبال سال نو مي‌روند. فرش‌هاي آويخته از در و ديوار بيشتر از هر چيز ديگر به انسان يادآوري مي‌کند که عيد نزديک است، آب ريختن دانه‌هايي مانند گندم، عدس و ماش براي تهيه سبزه سفره هفت سين نيز از حدود ده روز قبل از عيد آغاز مي‌شود.

در بختياري به خاطر موقعيت طبيعي و اقليم کشاورزي به سبزه عيد اهميت زيادي داده مي‌شود و سبزه‌ها اغلب يک يا سه است چرا که سبزه نشانه شروع سالي سبز و پر برکت به خصوص در زمينه زراعي است.

انتهاي پيام/530ب
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg