کد مطلب: 172730
گزارش رويترز از رويکرد دوگانه پاريس در زمينه جنگ يمن
نگراني فرانسه از شرايط انساني در يمن، و همزمان فروش تسليحات کُشنده به عربستان
تاریخ انتشار : 1396/12/16 11:29:49
نمایش : 2470
خبرگزاري انگليسي در گزارشي نوشت: فرانسه از يک طرف درباره اوضاع انساني در يمن ابراز نگراني مي‌کند و از سوي ديگر حاضر نيست فروش تسليحات به عربستان و امارات را متوقف کند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره رويکرد دوگانه فرانسه نسبت به جنگ يمن نوشت؛ وزير خارجه فرانسه روز سه شنبه از پاسخ به سوالات نمايندگان اين کشور درباره لزوم پايان دادن به فروش تسليحات به عربستان و امارات طفره رفت اما در عوض تاکيد کرد که ايران نيز سلاحهاي زيادي در يمن انبار کرده است.

امارات و عربستان از سال 2015 با تشکيل ائتلاف عربي جنگ مخربي را عليه يمن آغاز کرده‌اند که تا کنون بيش از 10 هزار غيرنظامي کشته و بيش از 3 ميليون آواره شده‌اند.

رويترز در ادامه افزود؛ دولت امانوئل ماکرون از طرف گروههاي دست راستي به خاطر فروس سلاح به عربستان که از آنها در جنگ يمن استفاده مي‌شود و همچنين حمايت از اقدامات آل سعود در يمن تحت فشار شديدي قرار دارد. 

براساس اين گزارش، وقتي از ژان ايو لودريان پرسيده شد که چرا با شرايط فعلي و آنچه که در يمن شاهدش هستيم، پاريس به فروش سلاح به عربستان و امارات ادامه مي‌دهد، وي از پاسخ دادن طفره رفت و گفت که اولويت در يمن پيدا کردن يک راه حل سياسي است!

لودريان به اعضاي کميته روابط خارجي پارلمان فرانسه گفت: من واقعا نگران شرايط در يمن هستم. اين يک جنگ آزاردهنده است. درست است که سلاحهاي سعودي مساله هستند اما سلاحهاي ايراني زيادي نيز در آنجا وجود دارد.

رويترز نوشت؛ اين درحاليست که مقامات ايراني بارها ادعاي تامين تسليحاتي حوثيها در يمن را رده کرده اند.

عربستان و امارات از مشتريهاي پروپا قرص تانکها، خودروهاي زرهي، مهمات، جنگنده و خمپاره اندازهاي فرانسه هستند.

يک منبع آگاه در اين زمينه به رويترز گفته؛ برخلاف اغلب کشورهاي اروپايي، فرانسه تمايل زيادي به کاهش و يا تعليق فروش تسليحات به ائتلاف سعودي ندارد.

با اين حال فرانسه هر روز در زمينه اوضاع انساني در يمن ابراز نگراني ميکند تا جايي که ماکرون در ماه دسامبر از عربستان خواسته بود که به محاصره يمن پايان دهد.

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg