کد مطلب: 172694
در جلسه شوراي امنيت
روسيه پيش‌نويس قطعنامه ضد ايراني درخصوص يمن را وتو کرد
تاریخ انتشار : 1396/12/08 08:41:52
نمایش : 1746
قطعنامه ضد ايراني پيشنهادي انگليس براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه يمن توسط روسيه وتو شد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  فارس، شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه دوشنبه براي بررسي پيش‌نويس‌هاي 2 قطعنامه عليه يمن، تشکيل جلسه داد.

پيش‌نويس قطعنامه اول به پيشنهاد انگليس و با هدف اعمال فشار عليه ايران درپي ادعاهاي ارسال سلاح براي انصارالله، بود که توسط روسيه وتو شد.

پيش‌نويس قطعنامه دوم به پيشنهاد روسيه اما صرفا براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي يمن تا فوريه 2019 بود که با 15 راي تصويب شد.

در ابتداي اين جلسه معاون نماينده انگليس در سازمان ملل با متهم کردن ايران به ارسال تسليحات به يمن، مدعي شد ايران برخي بندهاي قطعنامه 2216 شوراي امنيت را نقض کرده است.

وي با اشاره به ادعاهاي نقض تحريم‌هاي تسليحاتي يمن از سوي ايران، گفت انگليس با پيشنهاد اين قطعنامه مي‌خواهد اقدامات بيشتري عليه ايران انجام شود.

اين مقام انگليسي با ابراز نگراني از ارسال سلاح به يمن، شليک موشک‌هاي بالستيک توسط ارتش و انصارالله يمن را به شدت محکوم کرد.

بعد از انگليس، نوبت به «واسيلي نبنزيا» نماينده روسيه در سازمان ملل رسيد تا وضعيت در يمن را بسيار پيچيده‌تر از تصورات همه اعضاي شوراي امنيت توصيف کند.

 

نبنزيا تاکيد کرد که روسيه نمي‌تواند از اين قطعنامه براي تحريم يمن که انگليس پيش‌نويس آن را تهيه کرده، حمايت کند.

وي دليل اين عدم حمايت را اينگونه توضيح داد که راي‌گيري درباره قطعنامه‌اي که حمايت تمام اعضاي شوراي امنيت را ندارد، مي‌تواند باعث شکاف در اين شورا شود.

اين مقام روسي اما با بيان اينکه حامي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي يمن هستند، افزود: «به همين دليل روسيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي را پيشنهاد داد که تحريم‌هاي يمن را تا فوريه 2019 تمديد مي‌کند اما در آن هيچ حرفي از ايران به ميان آورده نشده است.»

معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدي به تکرار ادعاهاي بي‌اساس درباره ارسال سلاح از سوي ايران به يمن پرداخته و گفت که وتوي قطعنامه پيشنهادي انگليس توسط روسيه فقط به نفع ايران است.

وي با ادعاي اينکه ايران با نقض قطعنامه 2216 به ارسال تسليحات براي يمن ادامه مي‌دهد، افزود که يمني‌ها از سلاح‌هاي ايراني براي تهديد همسايه‌هاي خود استفاده مي‌کنند.

اين مقام آمريکا با اشاره به شليک موشک‌هاي بالستيک از سوي يمن به عربستان گفت که استفاده يمني‌ها از موشک‌هاي بالستيک عليه عربستان مي‌تواند درگيري‌هاي گسترده‌تري در منطقه ايجاد کند.

وي مدعي شد که ايران به بي‌ثبات کردن منطقه ادامه مي‌دهد و روسيه نيز از آنها براي گسترش آشوب در منطقه حمايت مي‌کند اما آمريکا هر دو را پاسخگوي اقداماتشان خواهد کرد.

نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز با محکوم کردن تلاش ادعايي ايران براي ارسال سلاح به يمن، مدعي شد که  ايران از تحريم‌هاي تسليحاتي عليه يمن تحت قطعنامه 2216 تبعيت نمي‌کند.

 

انتهاي پيام/


 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg