کد مطلب: 172690
قطعنامه آتش‌بس سوريه در شوراي امنيت تصويب شد/ القاعده، النصره و داعش مستثني شدند
تاریخ انتشار : 1396/12/06 13:19:35
نمایش : 1570
شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه‌اي براي اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوريه و ايجاد دسترسي بشردوستانه به مناطق تحت محاصره تصويب کرد با فشار روسيه، گروه‌هاي تروريستي از زير چتر حمايتي اين آتش‌بس بيرون رفتند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد با موضوع اعمال آتش‌بس 30 روزه در اين کشور، با رأي مثبت همه اعضاي دائم و غيردائم تصويب شد.

بر اساس توافق بعمل آمده ميان اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، مدت زمان اجراي آتش‌بس، 30 روز خواهد بود و طي آن، دسترسي بشردوستانه به برخي مناطق تحت محاصره در سوريه بخصوص غوطه شرقي ايجاد خواهد شد.

گروه‌هاي تروريستي القاعده، جبهه‌النصره و داعش از شمول اين آتش‌بس مستثني شده‌اند.

غوطه شرقي منطقه‌اي راهبردي در نزديکي دمشق پايتخت سوريه است که ارتش سوريه قصد دارد آن را از وجود تروريست‌ها پاک کند.

پيش‌نويس اوليه اين قطعنامه که توسط کويت و سوئد نوشته شده، روز پنج‌شنبه به شوراي امنيت آورده شد ولي با توجه به اختلاف اعضاء، رأي‌گيري به تعويق افتاد.

جمعه شب (به وقت تهران) هم رأي‌گيري براي بار دوم به تعويق افتاد تا اينکه امروز بالاخره نشست شوراي امنيت با چند ساعت تأخير شروع بکار کرد و رأي‌گيري انجام گرفت.

روس‌ها از ابتدا خواستار معاف شدن گروه تروريستي جبهه‌النصره (شاخه القاعده در سوريه) از شمول آتش‌بس بودند.

پس از رأي‌گيري، «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل گفت که آمريکا اعمال فشار از سوي شوراي امنيت بر «رژيم اسد و متحدانش يعني ايران و سوريه» براي پايبندي آنان به مفاد آتش‌بس را خواستار است.

هيلي گفت: «ما از اين قطعنامه حمايت مي‌کنيم اما شک داريم که رژيم اسد به آن پايبند بماند.»

تروريست‌هاي تحت حمايت آمريکا در غوطه شرقي، يعني همان اعضاي جبهه‌النصره که حالا با فشار چند روزه روسيه، از شمول آتش‌بس معاف شده‌اند، با حمله به مواضع ارتش سوريه و پناه گرفتن در غوطه شرقي که در نزديکي دمشق قرار دارد، امنيت پايتخت سوريه را به خطر انداخته‌اند.

«فاسيلي نيبينزيا» نماينده روسيه در سازمان ملل، پس از نيکي هيلي سخن گفت؛ وي هشدار داد که آمريکا علناً سوريه را به حمله نظامي تهديد مي‌کند و اعلام کرد که روسيه هرگونه تفسير به رأي آمريکايي از متن قطعنامه جديد آتش‌بس را قبول نخواهد کرد.

انتهاي پيام/ع

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg