کد مطلب: 172624
چُرت‌هاي روزانه، هشدار مغز که بايد آن را جدي گرفت
تاریخ انتشار : 1396/11/15 00:54:35
نمایش : 1854
اگر بعد از بيدارشدن از خواب و در مسير رسيدن به محل کار در تاکسي واتوبوس چُرت مي‌زنيد در معرض ابتلا به بيماري خطرناکي قرار داريد.
به گزارش هفت چشمه؛  کارشناسان دانشگاه واشنگتن در جديدترين پژوهش‌هاي خود دريافتند کم‌خوابي و بي‌خوابي در شب و در عوض چرت زدن و کاهش سطح هوشياري در روز مي‌تواند از جمله علائم اوليه بيماري آلزايمر باشد.
احساس تمايل به چرت زدن روزانه حتي اگر شب‌ها خواب کافي داريد مي‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بيماري آلزايمر باشد.


علائم اصلي بيماري آلزايمر معمولاً در سنين بالاي ۶۵ سال خود را نشان مي‌دهد، اما کم خوابي شبانه و چرت زدن مي‌تواند از سال‌ها قبل فرد را متوجه درصد ريسک بالاي ابتلا به اين بيماري کند.
امروزه بسياري از افراد با وجود آنکه خواب کافي شبانه دارند، در طي روز و در محل کار يا حتي در تاکسي و اتوبوس و هر بازه زماني آزادي که پيدا کنند چرت مي‌زنند با وجود آنکه يک چرت کوتاه 10 دقيقه‌اي در عصر براي افزايش انرژي مفيد است، اما چرت زدن بيش از آن به ويژه وقتي فرد تازه از خواب بيدار شده است مي‌تواند نشان دهنده وجود اختلال در عملکرد سلول‌هاي عصبي مغز باشد.


کارشناسان با بررسي و انجام اسکن مغزي افراد مبتلا به آلزايمر دريافتند عده زيادي از اين افراد در طول سال‌ها عادت به چرت زدن درمحل کار و در طي روز داشته‌اند.
بيماري آلزايمر اکنون ششمين علت مرگ و مير در ميان بزرگسالان در آمريکا و تشخيص آن در مراحل اوليه دشوار است.


اسکن‌هاي مغزي از داوطلبان نشان داده است تشکيل پروتئين سمي بتا آميلوئيد که يکي از عامل‌هاي اصلي ابتلا به آلزايمر است در افرادي که درطول روز چرت مي‌زنند بيشتر از افرادي است که يک خواب شبانه کامل و بدون قطع شدن دارند و در طول روز از هوشياري کاملي برخوردار هستند.

کارشناسان رابطه مستقيمي بين کيفيت خواب و ابتلا به آلزايمر مي‌دانند و اعلام کرده‌اند که حتي يک شب بي خوابي مي‌تواند فرد را درمعرض ابتلا به آلزايمر قراردهد، از جمله ديگر عامل‌هاي ايجاد بيماري آلزايمر آپنه خواب يا قطع و وصل شدن تنفس در زمان خواب است که سبب کاهش دريافت اکسيژن به وسيله سلول‌هاي مغزي و بالارفتن ابتلا به آلزايمر مي‌شود.


کارشناسان به افراد توصيه مي‌کنند زمان مناسبي براي خواب شبانه داشته باشند و هرشب به طور متوسط ۸ ساعت بخوابند، اما اگر در طول روز تمايل به چرت زدن دارند با مصرف نوشيدني، مواد مغذي، انجام ورزش، شستشوي صورت با آب، داشتن فعاليت‌هاي ورزشي با اين خواسته مقابله کنند و در صورتي که چندين بار در روز چرت مي‌زنند براي بررسي‌هاي دقيق‌تر به پزشک مراجعه کنند.

چپژوهش درباره اثر خواب آلودگي و چرت زدن بيش از حد در روز و ابتلا به آلزايمر در مجله جراحي مغز و اعصاب (JAMA Neurology) به چاپ رسيده است.

منبع:Dailymail
انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg