کد مطلب: 172623
در واکنش به سفر احتمالي بن سلمان به لندن
گاردين: ما هم در جنگ يمن شريک هستيم/نبايد جان کودکان يمني را به پول بفروشيم
تاریخ انتشار : 1396/11/15 00:46:35
نمایش : 1882
گاردين در آستانه سفر وليعهد عربستان به انگليس، ضمن اعتراف به ارزشمندتر بودن دلارهاي نفتي عربستان نسبت به جان کودکان يمني براي هيئت حاکمه کشور ميزبان، از نخست‌وزير انگليس خواسته که حداقل در ديدار با بن‌سلمان، به عملکرد حقوق بشري وي اعتراض کند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، نشريه انگليسي «گاردين» در آستانه سفر «محمد بن سلمان» ولي‌عهد سعودي به اين کشور، در سرمقاله‌اش ضمن برشمردن موارد نقض فاحش حقوق‌بشر توسط عربستان، از «ترزا مِي» نخست‌وزير انگليس خواسته که اعتراض خود را به گوش ميهمانش برساند.

اين البته تنها صداي مخالف بن سلمان نيست که از درون انگليس شنيده مي‌شود؛  19 نماينده پارلمان انگليس هم بيانيه‌اي امضاء کرده و از دولت متبوعشان خواستند که بخاطر جنايات يمن، از ورود وليعهد سعودي به جزيره جلوگيري شود. (خبر مرتبط)

اين سرمقاله براي شناساندن ميهمان لندن به مقامات انگليسي گفته: «اين جوان ۳۲ ساله، کنترل شاه‌نشيني را به دست دارد که شلاق زدن، شکنجه و غيرمنتخب بودن حکومت مرکزي، اجزاي تشکيل‌دهنده جامعه‌اش را تشکيل مي‌دهد. خيلي جاي تعجب نيست که از همين حالا، کمپيني براي مخالفت با ورود بن سلمان به انگليس تشکيل شده است.»

در جايي از اين مقاله البته، نويسنده که نظام ارزشي حاکم بر کشورش را بهتر از ديگران مي‌شناسد، پيش‌بيني کرده که نخست‌وزير انگليس، به خاطر ارزآور بودن جنگ‌طلبي‌هاي بن سلمان براي کارخانه‌هاي تسليحاتي انگليسي، در برابر وليعهد سعودي سکوت پيشه کند.

گاردين به اصل ترجيح منافع خود به جان ديگران، به عنوان اصل اساسي مدنظر ميزبانان انگليسي محمد بن سلمان پرداخته و با بررسي زواياي جنگ يمن به عنوان «نتيجه تفکرات وليعهد سعودي و بدترين بحران انساني ساخته دست بشر» نوشته: «در اين بحران، با کمال شرمساري، تسليحات و نظاميان بريتانيايي به برافروخته ماندن آتش جنگ و ادامه رنج و عذاب غيرنظاميان کمک مي‌کنند. فروش تسليحات بريتانيايي به عربستان سعودي، ماهانه ۲۰ ميليون پوند به کشور سرازير مي‌کند و به نظر مي‌رسد که اين پول‌ها، براي خانم مِي از مرگ کودکان در جايي دوردست، مهم‌تر است.»

گاردين به مقامات انگليسي گوشزد مي‌کند که «بريتانيا نبايد اصول و ارزش‌هاي خود را بخاطر تجارت، به باد بدهد.» نويسنده که منظورش از ارزش‌هاي انگليسي، احترام به حقوق بشر است، به گزارش‌هاي منابع غربي از «موج ناپديد شدن فعالان حقوق‌بشر، مخالفان سياسي و روحانيون» اشاره کرده و از ترزا مِي خواسته شده که صداي نويسندگان اين مقاله‌ها را به گوش بن سلمان برسانند.

پيشنهاد روشني که در انتهاي اين مقاله آمده، استفاده از نام شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل است؛  جايي که هم انگليس و هم عربستان کرسي دارند. گاردين گفته که بناست امسال عملکرد حقوق بشري عربستان در اين شورا بررسي شود و «ترزا مِي بايد در خلال همان ديدار (در دفتر نخست‌وزيري)، مسئله آزادي بيان را با ولي‌عهد سعودي مطرح کند.»

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg