کد مطلب: 172499
در نامه‌اي به دولت ترامپ
24 نماينده جمهوري‌خواه آمريکا ايران را به نقض برجام متهم کردند
تاریخ انتشار : 1396/10/03 07:43:38
نمایش : 1634
بيست و چهار نماينده جمهوري‌خواه آمريکا درنامه‌اي به مقام‌هاي ارشد اين کشور، ايران را به دست‌کم هشت مورد نقض بر‌جام متهم کردند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «لي زلدين» عضو جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا به همراه 23 نماينده ديگر کنگره در نامه‌اي خطاب به «رکس تيلرسون» وزير خارجه، «جيمز متيس» وزير دفاع و «مايک پومپئو» رئيس سازمان سيا مدعي دست‌کم هشت تخلف ايران در برنامه جامع اقدام (برجام) شده و از اين سه مقام خواستند نظر خود را درباره اين موارد اعلام کنند.

 در بخشي از اين نامه آمده است: «به دنبال اجراي برجام از تاريخ 16 ژانويه 2106، رژيم ايران نه تنها "روح" توافق بلکه "متن" آن‌ را در موارد متعددي نقض کرده است. به طوري‌که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در فوريه و نوامبر 2016 به دو مورد از تخلف‌هاي ايران اذعان کرده است.»

اين نمايندگان ايران را به توليد بيش از حد مجاز سانتريفيوژهاي پيشرفته، تلاش براي خريد فيبر کربن متهم کرده و ضمنا مدعي شده‌اند تأکيد ايران بر مخالفت با بازرسي از مراکز نظامي، نقض توافق هسته‌اي است. 

در خاتمه اين نامه آمده است: «اين نامه را نوشته‌ايم تا ببينيم که آيا سازمان‌ها و ادارات زيرمجموعه شما اطلاعاتي در اختيار دارند که اين نقض‌ها را تائيد کند، يا نه. از شما مي‌خواهيم هرگونه اطلاعات مشابه يا هر طرحي که دولت براي پاسخ به موارد نقض دارد، به ما ارائه کنيد.»

اين ادعاي جديد در حالي بيان شده که آژانس بين المللي انرژي اتمي تا اين لحظه ۹ بار پايبندي ايران به برجام را به صراحت تاييد کرده است. «جفري فلتمن» معاون آمريکايي دبير کل سازمان ملل هفته گذشته در ابتداي جلسه شوراي امنيت سازمان ملل درباره توافق هسته‌اي، با اشاره به گزارش‌هاي آژانس بار ديگر پايبندي ايران به برجام را تائيد کرد و گفت آژانس تنها مرجع تشخيص پايبندي ايران به اين توافق است.

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg