کد مطلب: 172483
با مصرف روزانه سير 100 سال عمر کنيد + اينفوگرافي
تاریخ انتشار : 1396/09/28 16:30:28
نمایش : 2651
محققان در تحقيقات خود ثابت کردند که سير خواص فوق العادهاي در درمان سرماخوردگي، کاهش عوارض ناشي از آلودگي هوا و پيشگيري از روند پيري دارد.

به گزارش هفت چشمه؛ سير گياهي از تيره‌ آليوم (پياز) محسوب ميشود و از راسته مارچوبه‌سانان از تيره نرگسيان و زير تيره پيازيان و سرده والک است.

اين گياه مفيد و مغذي،  علفي و دائمي است که ساقه آن گاهي تا ارتفاع ۴۰ سانتيمتر نيز رشد مي کند، قسمت زير زميني سير متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ تکه است که در غشاهاي نازک و ظريفي به رنگ خاکستري مايل به سفيد محبوس هستند.

برگ‌هاي سير باريک و نواري شکل بوده و به رنگ سبز تيره و گل هاي آن کوچک و صورتي رنگ است که به شکل يک چتر در انتهاي ساقه رشد مي کنند،  سير گياهي غني از انواع ويتامين ها و موادمغذي چون فوليک اسيد، ويتامين C، کلسيم، آهن، منيزيم، پتاسيم و مقدار کمي روي و ويتامين‌هاي B2 ، B1 و B3 است.

اين گياه با پياز، موسير، و تره‌فرنگي شباهت هاي بسياري دارد، سير در بسياري از مناطق دنيا رشد مي‌کند و به دليل بوي مطبوع و  قوي و طعم منحصر به فرد به  عنوان يک چاشني در آشپزي استفاده مي شود و محبوبيت زيادي دارد، با وجود اين‌، از قديم کاربرد اصلي اين گياه در مصارف دارويي و خواص آن بوده است، بر اساس شواهد و اسناد تاريخي مصري‌ها، بابلي‌ها، يوناني‌ها، رومي‌ها و چيني‌ها  از سير به عنوان يک دارو استفاده مي کردند.

به هر قطعه‌کوچک سير، حبه گفته مي‌شود. در هر بوته‌ به طور تقريبي حدود ۱۰ تا ۲۰ حبه وجود دارد. بر اساس يافته هاي محققان، خواص سير براي سلامت بدن به منظور وجود ترکيبات گوگردي است که با خردشدن، له يا جويدن سير به‌وجود مي‌آيند، سير داراي ترکيبي به نام آليسين است که بوي سير نيز به دليل وجود اين ماده است؛ آليسين در دستگاه گوارش جذب و وارد بدن مي‌شود  و تاثيرات مثبت بسياري بر سلامت بدن مي گذارد.

سير بسيار مفيد، مغذي و کم کالري است و با مصرف ان ۴۲ کالري، ۸/۱ گرم پروتئين و ۹ گرم کربوهيدرات وارد بدن مي شود، اين گياه مفيد سرشار از ويتامين C ،  B6 و منگنز بوده و مقادير زيادي از مواد معدني و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن را تامين مي‌کند.

سرماخوردگي را با سير از پاي درآوريد

بر اساس مطالعه‌اي که محققان در طول ۱۲ هفته‌ بر روي جامعه آماري بزرگي انجام دادند دريافتند که مصرف روزانه‌ سير به‌ عنوان يک مکمل خوراکي، در درمان سرماخوردگي بسيار موثر است و کساني که از اين ماده غذايي استفاده کرده بودند  ۶۳‌درصد در کنترل سرماخوردگي موفق بودند، همچنين مدت زماني که علائم سرماخوردگي به‌طور متوسط در بدن طول مي کشد در تحقيقات  ۵ روز در نظر گرفته شده بود که نشان داده شد مبتلايان به سرماخوردگي که از سير استفاده کرده بودند، مدت زمان بروز  علائم به ۱.۵ روز  تقليل يافته بود و کاهشي ۷۰‌درصدي به دنبال داشت.

سير، قرص فشار طبيعي

امروزه بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي به خصوص حمله و سکته قلبي به عنوان نخستين علت مرگ و مير در دنيا و ايران شناخته مي شوند و در واقع بزرگ‌ترين قاتل‌هاي دنيا هستند، فشارخون بالا يکي از علل بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي و قلبي است،  محققان در مطالعات خود دريافتند که سير به‌عنوان يک مکمل خوراکي مي تواند در درمان فشارخون بالا بسيار موثر باشد.

 با سير به جنگ آلزايمر برويد

راديکال‌هاي آزاد در تسريع روند پيري و بروز برخي بيماري‌ها چون آلزايمر نقش دارند، سير حاوي آنتي‌اکسيدان‌هايي است که از بدن در برابر آسيب اکسيداتيو ناشي از راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند، بر اساس تحقيقات دانشمندان، دوز بالاي سير به‌عنوان مکمل غذايي، موجب افزايش آنزيم‌هاي آنتي‌اکسيدان در بدن مي‌شود افزون بر اين در افراد مبتلا به فشارخون بالا نيز با مصرف سير، استرس اکسيداتيو (غلبه‌ راديکال‌هاي آزاد بر دفاع آنتي‌اکسيداني) کاهش چشمگيري دارد.

سير بخوريد، عمر طولاني داشته باشيد

شايد امکان اثبات تاثير خواص سير بر روي افزايش طول عمرممکن نباشد اما به دليل اينکه اين ماده غذايي مفيد در کاهش عوامل خطر چون فشارخون و کندي روند پيري تاثير دارد،  پس مي تواند در افزايش طول عمر بشر نقش داشته‌ باشد افزون بر اين  سير مانند يک آنتي بيوتيک قوي در مبارزه با بيماري‌هاي عفوني عمل مي کند.

مضرات آلودگي هوا را با سير از خود دور کنيد

بر اساس مطالعات، ترکيبات گوگردي که در سير وجود دارند در دوزهاي بالا مي توانند اعضاي بدن را از آسيب هاي ناشي از فلزات سنگين سمي محافظت کنند؛ در واقع اين ترکيبات سير در سم زدايي بدن از فلزات سنگين بسيار تاثيرگذار هستند، مطالعه اي بر روي کارکنان کارخانه‌ باتري ماشين (اين افراد در معرض سرب بالا قرار دارند) در طول ۴ هفته‌ انجام شد، در اين مطالعه به کارکنان به طور روزانه سير داده شد و محققان دريافتند که سير سرب خون را تا ۱۹‌درصد کاهش مي‌دهد افزون بر اين بسياري علائم  از ناشي از آلودگي هوا مانند سردرد و فشارخون که در اثر مسموميت با سرب اتفاق مي افتد، با مصرف سير از بين مي رود.

 سير + اينفوگرافي

منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg