کد مطلب: 172477
چرا عربستان نمي‌تواند در جنگ يمن پيروز شود؟
تاریخ انتشار : 1396/09/27 12:28:55
نمایش : 1946
عربستان سعودي با وجود آنکه بزرگترين خريدار تسليحات در جهان است، پس از گذشت ۳ سال هنوز نتوانسته است در جنگ با کشور کوچک يمن پيروز شود.

به گزارش هفت چشمه، پايگاه آمريکايي «بيزنس اينسايدر» در گزارشي با بيان اينکه عربستان داراي پيشرفته‌ترين تجهيزاتي است که با پول مي‌توان خريد، به تشريح دلايل ناکامي اين کشور در يمن پرداخت.

چرا عربستان نمي‌تواند در جنگ يمن پيروز شود؟

اين پايگاه آمريکايي در گزارش خود نوشت: عربستان سعودي از سال 2015 وارد جنگ با انقلابيون يمن شده است اما کارشناسان نظامي معتقدند با وجود اينکه اين کشور بزرگترين خريدار تسليحات از ساير کشورهاست، توانمندي ارتش آن – برخلاف ايران - به اندازه‌اي نيست که بتواند جاه‌طلبي‌هاي مقامات رياض را برآورده کند. به اعتقاد اين کارشناسان، ضعف‌ها و کمبودهاي ارتش عربستان به حدي است که هيچ پايان موفقيت‌آميزي در جنگ يمن نمي‌توان براي اين کشور متصور شد.

از نظر اين کارشناسان، يکي از نقاط ضعف عمده ارتش عربستان ناتواني آن در جنگ‌هاي نامتقارن است که ويژگي بارز جنگ‌هاي قرن بيست و يکم به شمار مي‌روند. در واقع، ارتش عربستان شايد با تکيه بر تسليحات خود در جنگ‌هاي متعارف حرفي براي گفتن داشته باشد، اما براي جنگ‌هاي نيابتي و نامتقارن تربيت نشده است.

در ادامه گزارش بيزنس اينسايدر آمده است: ارتش عربستان دو مشکل بزرگ دارد. اول اينکه بيش از حد بزرگ است به حدي که نمي‌توان در آن مسائل کيفي و نظم سازماني را پياده کرد و دوم اينکه زرادخانه تسليحاتي آن به درد جنگ‌هاي نيابتي نمي‌خورد.

عربستان سال گذشته ميلادي به لحاظ هزينه‌کرد نظامي در جايگاه چهارم جهان قرار داشت و طبق گفته برخي منابع، در سال 2014 و 2015 بزرگترين واردکننده تسليحات در جهان بود اما تسليحات خريداري‌شده با وجود کيفيت بالا، کارآيي لازم را براي آن نداشته است.

چرا عربستان نمي‌تواند در جنگ يمن پيروز شود؟

طبق گزارش اين پايگاه آمريکايي، عربستان طي سالهاي اخير هر تسليحاتي که نياز داشته از جنگنده‌هاي‌ اف-15 و يوروفايتر گرفته تا تانک‌هاي آبرامز و بالگردهاي آپاچي و ناوشکن‌هاي پيشرفته را از شرکت‌هاي آمريکايي، انگليسي و فرانسوي خريداري کرده و به يکي از مجهزترين کشورهاي دنيا به لحاظ نظامي تبديل شده است اما هنوز با اين همه تسليحات پيشرفته نتوانسته است ترسي در دل رقباي خود از جمله ايران ايجاد کند.

بيزنس اينسايدر در ادامه گزارش خود آورده است: شواهد مربوط به نقاط ضعف ارتش عربستان را به آساني مي‌توان در مرز جنوبي اين کشور با يمن مشاهده کرد. با وجود گذشت تقريبا 3 سال از تهاجم نظامي عربستان به يمن (که البته ساير کشورهاي عرب نيز آن را در اين تهاجم همراهي کرده‌اند)، انقلابيون يمن همچنان کنترل پايتخت را در دست دارند و بارها نشان داده‌اند که مي‌توانند حملات مهم و موفقيت‌آميزي را حتي در داخل خاک عربستان يا مرزهاي آبي آن انجام دهند. علاوه بر اين، حوثي‌هاي يمن ماه گذشته نشان دادند که حتي رياض را نيز مي‌توانند هدف حملات موشکي خود قرار دهند.

مهمتر از همه اينکه نيويورک تايمز چندي پيش فاش کرد که عربستان علي‌رغم ادعاي اوليه خود نتوانسته است موشکي که به سمت فرودگاه ملک خالد رياض شليک شد را در هوا منهدم کند و اين مي‌تواند براي کشوري که مجهز به انواع سامانه‌هاي دفاع موشکي است نگران‌کننده باشد.

چرا عربستان نمي‌تواند در جنگ يمن پيروز شود؟

در ادامه اين گزارش آمده است: تجربه 3 سال جنگ در يمن نشان داده است که سعودي‌ها کار بسياري دشواري براي پيروزي در اين کشور در پيش دارند. آنها در داخل يمن با نيروهايي مواجهند که بر خلاف نظاميان سعودي، به خوبي با شيوه‌هاي جنگ نامتقارن آشنايي دارند و به همين دليل تاکنون نتوانسته‌اند نيروي زميني زيادي در اين کشور مستقر کنند. اين در حاليست که کارشناسان نظامي معتقدند تا زمانيکه عربستان نتواند به صورت زميني وارد جنگ يمن شود،‌ تنها با تکيه بر حملات هوايي نمي‌تواند در اين جنگ پيروز شود.

به گفته يک کارشناس نظامي آمريکايي، حملات هوايي تاثير زيادي در يک جنگ ندارند؛ بويژه زماني که دشمن شما يک نيروي چريکي متبهر است که به خوبي مي‌داند خود را چگونه و در کجا پنهان کند.

از نظر کارشناسان نظامي، عربستان براي آنکه گشايشي در جنگ يمن ايجاد کند، بايد بتواند 10 تا 20 هزار نيروي زميني کارآزموده را وارد اين کشور کند اما به دليل ضعف‌هاي عمده‌اي که در اين زمينه دارد هنوز نتوانسته است نيروي زميني قابل‌ملاحظه‌اي در يمن مستقر کند.

يکي از اين ضعف‌هاي عمده فقدان تجهيزات لجستيک مورد نياز و عدم بهره‌مندي از سربازاني است که با اينگونه جنگيدن (جنگ نامتقارن شهري) آشنايي داشته باشند. ارتش عربستان فاقد تجربه لازم براي انجام نبردهاي زميني نامتقارن است و در عمليات «طوفان صحرا» عليه عراق که نيروهاي سعودي در آن حضور داشتند نيز اين آمريکايي‌ها بودند که عمليات زميني را پيش بردند.

چرا عربستان نمي‌تواند در جنگ يمن پيروز شود؟

علاوه بر اين، به نوشته بيزنس اينسايدر، ارتش عربستان جدا از نداشتن تجربه عملي، حتي آموزش‌هاي لازم را نيز براي حضور در عمليات‌هاي زميني گسترده نديده است و بنابراين، اين نگراني در بين مقامات سعودي وجود دارد که حضور پياده‌نظام در يمن بيش از آنکه به نفع آنها باشد، ميزان تلفات آنها را افزايش دهد.

به عقيده برخي کارشناسان، در دوره‌اي که جنگ‌هاي نيابتي جايگزين جنگ‌هاي متعارف شده‌اند، عربستان براي آنکه بتواند حرفي براي گفتن داشته باشد بايد به سمت کوچک‌سازي ارتش خود و استخدام و آموزش نيروهاي نظامي حرفه‌اي حرکت کند؛ در غير اينصورت حتي با پيشرفته‌ترين تسليحات نيز نمي‌توان در هيچ جنگي پيروز شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg