کد مطلب: 172442
شپش سراغ چه کساني مي‌رود؟
تاریخ انتشار : 1396/09/19 13:07:17
نمایش : 4050
يک عضو انجمن متخصصين پوست ايران گفت: شپش سر در همه جوامع بشري شيوع دارد اما بر اساس تحقيقات انجام شده ابتلا به اين عارضه در ميان برخي افراد بيشتر است.
به گزارش هفت چشمه، داريوش دائر عضو انجمن متخصصين پوست ايران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شپش سر مطرح کرد: شپش سر در همه جوامع بشري شيوع دارد و مربوط به قشر خاصي نيست، بنابراين اين تصور که شپش تنها در جوامع فقير و با سطح بهداشت پايين مشاهده مي‌شود باوري اشتباه است، زيرا ما در جوامع بهداشت بالا هم اين عارضه را مشاهده مي‌کنيم.

وي با اشاره شيوع شپش سر در فصول سرد سال بيان کرد: در مکان‌هايي که افراد در يک محيط قرار و تماس نزديکي باهم دارند مانند مدارس شپش سر بيشتر ديده مي‌شود.

اين عضو انجمن متخصصين پوست ايران افزود: شپش سر يک انگل اجباري است که به ريشه موها‌ مي‌چسبد، پس از لقاحي که شپش نر با ماده انجام مي‌دهند، شپش ماده تخم‌هاي زيادي از خودش آزاد مي‌کند که اين تخم‌ها به وسيله يک ماده صمغي به سايه مو‌ها مي‌چسبند به اين تخم‌ها رشک يا تخم نارس شپش مي‌گويند.

دائر تاکيد کرد: افراد براي درمان شپش سر بايد نخست به بهداشت فردي و محيطي توجه ويژه‌اي داشته باشند همچنين مربيان بهداشت  مدارس نيز بايد بررسي‌هاي دوره‌اي را انجام دهند تا در صورت وجود شپش يا تخم شپش بر سر دانش‌‌آموزان، آنها را به پزشک ارجاع دهند. مبتلايان به شپش سر بايد از خود درماني پرهيز کنند، زيرا خود درماني سبب ايجاد مقاومت به درمان و داروهاي اصلي مي‌شود. افراد دچار شپش سر بايد به متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا پزشک با توجه به سن و شدت بيماري‌ آنها داروي مناسب را برايشان تجويز کنند.

وي تصريح کرد: اغلب با يک بار استفاده از درمان همه شپش‌ها از بين مي‌روند ولي تخم‌هاي شپش ممکن است تا چند روز يا چند هفته باقي بماند که با شستن مرتب سر و شانه زدن موها با شانه‌اي با سرکه‌ آغشته شود نيز اين تخم‌ها با تدريج جدا مي‌شوند. در موارد نادري که پس از يک‌بار استفاده از داروهاي ضد شپش هنوز اين حشره باقي مانده است افراد بايد پس از يک هفته درمان مجدد را انجام دهند و ميزان موفقيت در اغلب موارد بالاي 90 درصد است.

اين عضو انجمن متخصصين پوست ايران گفت: دانش‌آموزان بايد از تماس سر با سر خودداري کنند، دختران نيز نبايد روسري و مقنعه‌هاي يکديگر را بپوشند، در صورتيکه يکي از دانش‌آموزان علائم باليني شپش را داشت بايد بلافاصله به پزشک مراجعه کنند ولي لازم نيست که کلاس درس تعطيل شود.

دائر اظهار کرد: حشره شپش نمي‌تواند بيش از 10 متر در طول عمرش حرکت کند، شپش سر از حرارت و خوني که در شبکه عروقي سر وجود دارد، تغذيه مي‌کند، بنابراين اگر از سر جدا شود منبع غذايي‌‌اش را از دست مي‌دهد و از بين مي‌رود.

وي بيان کرد: مبتلايان به شپش سر بايد بالش‌ها، روبالشي، ملحفه، مقنعه، روسري و کلاه‌هايشان را در آب‌جوش 100 درجه سانتيگراد حداقل به مدت 20 دقيقه قرار دهند همچنين آنها مي‌توانند لباس‌هايي که با سرشان تماس داشته است که در زير آفتاب بگذارند يا مرتب اتو بکشند تا حشره شپش کشته شود.

اين عضو انجمن متخصصين پوست ايران تاکيد کرد: تخم‌ها بيش از يک هفته تا 10 روز زنده نمي‌مانند البته توجه به اين نکته ضروري است که همه رشک‌ها يا تخم‌هايي که به سر چسبيدند حاوي موجود زنده نيستند.

دائر يادآور شد: مبتلايان به شپش سر بايد از درمان بيش از حد، خودسرانه و افرادي پرهيز کنند و در صورت مشاهده علائم باليني اين عارضه هرچه سريع‌تر به پزشک مراجعه کنند. در مواقعي مشاهده مي‌شود که برخي افراد آنقدر درمان را ادامه مي‌دهند که سر فرد دچار اگزما يا خارش مي‌شود؛ استفاده از سرکه در از بين بردن حشره موثر نيست ولي مي‌تواند در جدا کردن تخم حشره مفيد باشد ولي نحوه استفاده را بايد پزشک به بيمار آموزش بدهد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg