کد مطلب: 172379
عبدالباري عطوان مطرح کرد
ايران، روسيه و ترکيه، امروز نقشه جديد منطقه را ترسيم مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1396/09/01 09:23:42
نمایش : 2085
روزنامه‌نگار سرشناس عرب، نشست سه‌جانبه سران ايران، روسيه و ترکيه در سوچي را فراتر از صرفا جشن شادي پايان داعش خواند و نوشت اين سه پس از سايکس‌پيکو، نقشه جديد منطقه را ترسيم مي‌کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «عبدالباري عطوان»، نويسنده سرشناس جهان عرب و سردبير روزنامه فرامنطقه‌اي «راي اليوم» در مقاله‌اي با عنوان «نام رمزي که همه معادلات را عوض کرد چيست؟»، تاکيد کرد که روسيه، ايران و سوريه به جاي آمريکاي شکست خورده، نقشه منطقه را ترسيم مي‌کنند.

در اين يادداشت آمده است: لبخند بزرگي که بر صورت «بشار اسد»، رئيس جمهور سوريه در حين ديدار سه روز پيش وي با ولادمير پوتين رئيس جمهور روسيه در شهر ساحلي سوچي در جنوب غرب روسيه نشسته بود به طور دقيق خلاصه‌اي از حال و آينده سوريه را نشان مي‌دهد و ثابت مي‌کند که رئيس جمهور سوريه در قدرت باقي است و چه بسا در وضعيتي قوي‌تر و قانوني‌تر از قبل هم باشد.

راي اليوم آورده است: انتخاب زمان برگزاري نشست سران سوريه و روسيه پس از تسلط ارتش سوريه بر شهر بوکمال آخرين پايگاه داعش معاني زيادي دارد و نشانه مناسبت جشني به منظور پايان يک مرحله و آغاز بازسازي سوريه است.

نويسنده،«ولادمير پوتين» را مردي باهوش توصيف کرد که کشتي بحران سوريه را به سرانجام سرنوشت‌سازي براي او و براي اسد متحد وي، هدايت کرده است و افزود: قدرت رهبري و چشم اندازي راهبردي او  ثابت کرد که دشمنانش بخصوص در جبهه آمريکا هيچند.

در ادامه آمده است: پوتين بحران سوريه را بسيار موثر مديريت کرد و سياست بردباري پيشه کرده و ائتلاف‌هاي منطقه‌اي و بين المللي را با مهارت عالي تشکيل داد و هرگز  هم در برابر بزرگ‌ها کوتاه نيامده و اهميتي هم به بازي‌هاي کوچک‌ها نداد و براي اظهارات پوچ و تو خالي آنها ارزشي قائل نشد.

نويسنده تاکيد کرد: اتفاقا تصادفي نبوده که دومين نشست سران محور سه گانه پيروز بحران سوريه در سوچي برگزار مي‌شود نشستي که اردوغان، روحاني و پوتين را گرد هم مي‌آورد.

عطوان افزود: اين نشست که امروز چهارشنبه برگزار مي‌شود مطمئنا يک جشن شادي صرف نخواهد بود بلکه با هدف ساماندهي  و بازسازي همه منطقه از منظر خودشان (روسيه، ترکيه و ايران) به دور از هر گونه ايفاي نقش آمريکا و اروپا برگزار مي‌شود که البته اولين بار از زمان توافق يک صد سال پيش سايکس پيکو محسوب مي‌شود.

نويسنده تاکيد کرد: معارضان سوريه که روزي گمان مي‌کردند تنها چند قدم تا رسيدن به کاخ مهاجرين دمشق فاصله دارند امروز چهارشنبه آنها نيز در رياض دور هم جمع مي‌شوند آن هم با حضور تريبون‌هاي معارضان قاهره و مسکو که به آنها معترض بوده و مزدور نظام اسد شمرده مي‌شدند و البته در کنار هيأت عالي مذاکره‌کننده معارضان سوريه اما بدون «رياض حجاب» رئيس آن و بسياري از رهبران آن، چون که اصلا از وي براي حضور در اين نشست دعوتي نشده و ديگران هم که شرط حضور خود را موافقت با بازگشت به سوريه زير چتر بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور اعلام کرده بودند.

نويسنده افزود: ما قصد ورود به جزئيات يا بررسي برخي مواضع را نداريم نه اينکه اين کار را از ابتداي بحران سوريه نکرديم بلکه به اين دليل که ما خوب درک مي‌کنيم که يک نقشه راه واحد و مطمئني براي بحران سوريه وجود دارد که پوتين و تيم وي با موافقت سه جانبه ايران، سوريه و ترکيه تدارک ديده‌اند؛ بنابراين نقش ديگران بسيار ثانويه است و آنها را بايد رها گذاشت هر چه مي‌خواهند بگويند.

راي اليوم آورده است: سوريه جديد از ميان خرابي‌هاي جنگ برخاسته است تا نقش منطقه‌اي و پيشگامانه‌اي را که برخي خواهان نابودي و به حاشيه کشاندن آن بودند بازيابد چرا که با صلابت و مردانگي در برابر نقشه‌هاي آمريکا و اسرائيل ايستاد و پس از جانفشاني‌هاي بزرگ بر آن پيروز شد. سوريه انتخاب کننده جنگ نبود بلکه طي توطئه‌اي که در اتاق‌هايي سياه تحت مديريت آمريکا و اسرائيل طراحي شده بود در معرض جنگ تحميلي قرار گرفت همچون توطئه‌هاي مشابهي که براي عراق، ليبي و يمن تدارک ديده شد.

عطوان نوشت: آنها مي خواستند مراکز قدرت عربي و بخصوص عراق و سوريه را از بين ببرند تا امت عربي پابرجا نباشد و به محافظان اسرائيل مبدل شوند که امور آنها از تل آويو اداره شود اما اراده مردم اين کشورها و رهبران هوشيار آنها توانست اين محاسبات را بر سر توطئه‌گران آن خراب کند و گام‌هاي پرشتابي در مسير بهبود بردارند و به مرکز فرماندهي در چارچوب ائتلاف‌ها و نه ماجراجويي‌هايي بازگردد که قطب نماي آن به سمت فلسطين و طرح صهيونيست‌ها تنظيم شده است.

نويسنده افزود: ما تفسير و تحليل‌ها را براي ديگران مي‌گذاريم و به اين سخن اکتفا مي‌کنيم که دستاورد بزرگ پوتين که عراق و سوريه را به ساحل امنيت و هويت جديدي رساند که از لوث وجود آمريکايي‌ها پاک است؛ همچنين جذب ترکيه و رئيس آن اردوغان به محور روسيه و دور کردن آن از اروپا و آمريکا و پيمان ناتو است و تاکيد بر اينکه منافع آن با ايران، سوريه، روسيه، عراق و در آينده با قاهره گره خورده است نه با واشنگتن، لندن ، پاريس و بروکسل.

وي تاکيد کرد: پوتين پس از اينکه مشکلات زيادي را از جانب اردوغان تحمل کرد توانست او را قانع کند که اولا رفتن اسد هرگز صورت نمي‌گيرد، دوما رفتن اسد نتايج معکوسي بر ترکيه و يکپارچگي جغرافيايي و انساني آن خواهد داشت و سوم اينکه حفظ نقش کارآمد ترکيه در سياست‌هاي آتي منطقه مهم‌تر و کارآمدتر از سرنگوني نظام دمشق و تبديل سوريه به پايگاه هرج و مرج و افراط گرايي است و چهارم اينکه برگه کُردها برگه خطرناک‌تري عليه ترکيه در مرحله آتي است.

راي اليوم آورده است: اجلاس سه جانبه سوچي با حضور روساي جمهور سه کشور روسيه ترکيه و ايران که امروز چهارشنبه به رياست پوتين کار خود را آغاز مي‌کند مي‌تواند تکرار نمونه‎اي از آن باشد که بعد از جنگ جهاني دوم در يالتا برگزار شد و نقشه منطقه را از نو ترسيم کرد؛ درست است که اسد هرگز در آن حضور نخواهد داشت اما کرسي او آنجا خواهد بود و با قدرت در همه مناقشات و طرح‌ها حضور خواهد داشت چون او شريک اصلي است.

اين روزنامه در پايان افزود: اجلاس امروز سوچي در مرحله آتي چهارجانبه خواهد بود و در پايان مي‌گوييم اين حق بشار اسد، رئيس جمهور سوريه است که لبخند بزند و پس از هفت سال غم و ناراحتي امروز خنده‌رو ديده شود، چه کسي حتي براي لحظه‌اي تصور مي‌کرد که او در کاخ خود باقي بماند يا حتي زنده بماند در حالي که آمريکا ائتلاف قدرتمندي براي سرنگوني او تشکيل داده بود؟.

انتهاي پيام/ص

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg