کد مطلب: 172287
عراقچي در نشست عدم اشاعه:
هيچ امکاني براي مذاکره دوباره برجام يا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد/ آمريکا ناقض برجام است
تاریخ انتشار : 1396/07/29 21:45:29
نمایش : 1415
معاون وزير خارجه ايران با اشاره به موارد نقض برجام توسط آمريکا تصريح کرد: هيچ امکاني براي مذاکره مجدد برجام و يا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

به گزارش گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در پنل تخصصي برجام در کنفرانس عدم اشاعه در مسکو سخنراني کرد.

اين نشست از روز گذشته آغاز شده و مباحث متعدد مربوط به عدم اشاعه، خلع سلاح هسته‌اي و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را در بر مي‌گيرد.

عراقچي در سخنان خود در اين کنفرانس تاکيد کرد که برجام نه تنها دستاوردي براي ديپلماسي در راستاي حل و فصل مسالمت آميز اختلافات به شمار مي‌رود، بلکه فصل جديدي نيز در نظام عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي گشوده است.

وي گفت: يکي از مشخصه‌هاي مهم برجام ايجاد تعادل و توازن بين دو رکن اصلي معاهده NPT يعني «عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي» و «استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي» است. اين توافق از يک سو نسبت به ابعاد صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران اطمينان سازي مي‌کند و از سوي ديگر به حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي احترام گذاشته و اعمال اين حق را تضمين مي‌‌کند.

معاون وزير امور خارجه کشورمان در ادامه به تشريح وضعيت موجود در پي تحولات اخير پرداخت و افزود: در حالي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مستمرا پايبندي ايران به توافق برجام را مورد تاييد قرار داده است، ايالات متحده آمريکا به تعهدات برجاي خود پايبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددي مورد نقض قرار داده است.

عراقچي با ذکر نمونه‌هايي از موارد نقض و بدعهدي آمريکا تاکيد کرد: بزرگترين مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پايبندي آن کشور به بندهاي 26، 28 و 29 برجام است. بر اساس اين بندها آمريکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نيت و در فضايي سازنده اجرا کرده و از هر عملي که باعث خدشه دار شدن منافع ايران از رفع تحريم‌ها مي‌شود خودداري کند. به ويژه آن کشور مکلف به رعايت اين اصول در سخنان عمومي مقامات خود است که تاکنون بدان عمل نکرده است.

وي اضافه کرد: در حقيقت تمامي سخنراني‌هاي آقاي ترامپ عليه برجام، از جمله سخنراني ايشان در مجمع عمومي و در مقابل صدها نفر از رهبران و مقامات کشورهاي عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار مي‌رود. اين تخلفات باعث ايجاد فضاي ابهام و عدم اطمينان در خصوص برجام شده و جوامع اقتصادي جهاني را براي همکاري با ايران دچار ترديد مي‌سازد.

وي تاکيد کرد: به طور مسلم استمرار چنين فضاي مخربي پيرامون ايران و برجام، که منجر به کاهش منافع ايران از اين توافق شده است غيرقابل قبول بوده و بلاشک تبعات خود را خواهد داشت.

عراقچي گفت: آمريکا در حالي که خود ناقض برجام است، ادعاي نقض برجام توسط سايرين را دارد و خود را در جايگاه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داده و زياده خواهي هم مي‌کند. اين روال مسلما نمي‌تواند ادامه پيدا کند و آمريکا مي‌بايست مسئوليت هرگونه تبعات اين اقدام خود را بپذيرد.

عراقچي در پايان سخنان خود تاکيد کرد: روشن و صريح مي‌گويم هيچ امکاني براي مذاکره مجدد برجام و يا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

به گزارش فارس، در اين نشست هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، «وندي شرمن» معاون سابق وزير خارجه آمريکا و مسئول پيشين تيم مذاکره کننده آمريکا در گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي و سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه 1+5 نيز حضور داشتند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg