کد مطلب: 172278
رهبر انقلاب در ديدار نخبگان جوان:
اگر طرف مقابل برجام را پاره کند، ما آن را ريز ريز مي‌کنيم/ هم‌آوازي اروپا با آمريکا در موضوع دفاعي و موشکي را مطلقاً قبول نمي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1396/07/26 15:29:38
نمایش : 1388
حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: رئيس‌جمهور آمريکا بلاهت نشان مي‌دهد اما اين موجب نشود از مکر آمريکا غافل شويم.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، جوانان نخبه ميهن را مايه اميد به آينده درخشان ايران خواندند و با اشاره به ضرورت هوشياري در مقابل مکر و حيله شيطان بزرگ، خطاب به مردم، مسئولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي هفت نکته مهم را درباره قضاياي اخير پيرامون برجام مورد تأکيد قرار دادند.


حضرت آيت الله خامنه اي، وابستگي سياسي را بسيار خطرناک و مايه تو سري‌خوري ملتها دانستند و با اشاره به قطع کامل وابستگي ايران به امريکا خاطرنشان کردند: دشمن با رصد تحولات و فعاليتهاي جمهوري اسلامي ايران، از تبديل ايران از «کشوري عقب افتاده و وابسته» به کشوري «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سياسي، دفاعي و علمي»، کاملاً عصباني و به‌شدت نگران است.


رهبر انقلاب، دشمني رژيم امريکا با ملت ايران را از همان روزهاي اول پيروزي انقلاب يادآور شدند و افزودند: آن روزها نه مسئله انرژي هسته اي مطرح بود و نه موشک و نفوذ منطقه اي، اما امريکايي ها فهميده بودند که با پيروزي انقلاب، ايران را به‌عنوان کشوري «زيردست، مطيع و بسيار پرمنفعت» از دست داده اند.


حضرت آيت الله خامنه اي، الگو شدن ايران در ذهن ملتها را موجب خشم و نا اميدي بيشتر سلطه گران خواندند و افزودند: ملت ايران در چهل سال اخير به جهانيان ثابت کرده است که مي‌توان از ابرقدرتها نترسيد، در مقابل آنها ايستادگي کرد و با وجود تحريم ها و فشارها، به رشد و پيشرفت روزافزون نيز دست يافت.


ايشان، پيشرفتهاي نظامي و موشکي ايران در عين تحريم کامل را موجب حيرت و حتي تحسين برخي دشمنان کينه ورز خواندند و افزودند: مقاله چند سال قبل يک ژنرال صهيونيست در اين خصوص، نمونه اي از اين واقعيت است.


حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينکه «نمي خواهيم وقت جلسه خوب و مفيد با نخبگان جوان را با پاسخگويي به رئيس جمهور امريکا ضايع کنيم»، افزودند: با وجود اين، همه بايد به يک نکته مهم توجه کنيم و آن، ضرورت شناخت دشمن است زيرا هر ملتي دشمنانش را نشناسد و او را دوست يا بي‌طرف بداند، حتماً مورد تهديد و در معرض خطر قرار خواهد گرفت.


ايشان افزودند: اميرمؤمنان در نهج البلاغه مي فرمايند «خواب نمي روم و مي فهمم که در اطرافم چه مي گذرد»، و ملت و مسئولان ايران نيز نبايد دچار خواب گرفتگي و غفلت شوند چرا که در اين صورت به ما شبيخون مي زنند و غارت مي شويم.


رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به پاسخ هاي خوب و درست مسئولان کشور به اباطيل ترامپ، رئيس جمهور و هيأت حاکمه امريکا را به علت درک نکردن تحولات ايران و منطقه، دچار «عقب افتادگي ذهني» خواندند و خاطرنشان کردند: آنها مي خواهند ايرانِ جوان، مؤمن، انقلابي و پيشرفته را به ۵۰ سال قبل برگردانند، البته معلوم است که اين کار، شدني نيست اما آنها به علت عقب‌ماندگي از درک اين واقعيت عاجزند و به همين علت دچار اشتباه محاسباتي و شکست‌هاي پي در پي از ملت ايران شده و مي شوند.


رهبر انقلاب، رژيم بسيار شرور امريکا را به تعبير حقيقتاً درست امام راحل «شيطان بزرگ» و «شيطان اکبر» خواندند و خاطرنشان کردند: نظام امريکا، کارگزار شبکه خطرناک و خبيث صهيونيزم بين الملل، دشمن ملت‌هاي مستقل و عامل اغلب جنگها در منطقه و جهان است و مانند زالو درصدد مکيدن دار و ندار ملت‌هاست.


ايشان با يادآوري سخنان ترامپ در مبارزات انتخاباتي مبني بر بوجود آمدن داعش به‌دست امريکا افزودند: طبيعي است که سردمداران امريکا اکنون عليه سپاه پاسداران که اهداف خطرناک امريکا و داعش را در منطقه سد کرده است، نعره بکشند و سخنراني کنند.


حضرت آيت الله خامنه اي، خنثي شدن نقشه هاي امريکا در منطقه از جمله در سوريه، لبنان و عراق را علت ديگر عصبانيت و خشم مقامات امريکايي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي نقشه هاي شوم امريکا را برهم زده است.


رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين علل عصبانيت و نااميدي امريکايي ها به بيان هفت توصيه مهم به مردم، مسئولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي درباره قضاياي اخير پرداختند.


حضرت آيت الله خامنه اي در اولين نکته تأکيد کردند: همه يقين و مسلم بدانند که امريکا اين بار هم از ملت انقلابي ايران تودهني و شکست خواهد خورد.


توصيه دوم رهبر انقلاب، «پرهيز از غفلت در مقابل مکر و حيله امريکا» بود.


ايشان خاطرنشان کردند: نبايد بلاهت نشان دادن رئيس جمهور امريکا، موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شويم و آن را حقير بشماريم، بلکه بايد همه با تدبير و هوشياري و آمادگي کامل در صحنه باشيم.


حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته جنگ نظامي اتفاق نمي افتد اما مسائلي هست که اهميتش از جنگ کمتر نيست، بنابراين بايد پيش بيني کنيم و مراقب باشيم.


رهبر انقلاب در توصيه سوم، به دشمني امريکا با عناصر قدرت ايران اشاره و تأکيد کردند: برعکسِ دشمن، همه بايد اين عناصر را تقويت کنيم.


ايشان علم و قدرت دفاعي را از جمله عناصر اصلي قدرت ملت ايران خواندند و افزودند: توان موشکي بايد به کوري چشم دشمن هر روز افزايش يابد.


حضرت آيت الله خامنه اي اقتصاد را از ديگر عناصر قدرت ايران برشمردند و تأکيد کردند: بايد به کاهش وابستگي و افزايش قدرت درون زاي اقتصادي اهتمام جدي کرد.


رهبر انقلاب در همين زمينه يادآور شدند: بارها گفته ايم که با سرمايه گذاري خارجي از جمله غربي ها مشکلي نداريم اما نبايد اقتصاد کشور به ستوني متکي باشد که با نعره شخصي مثل ترامپ بلرزد.


ايشان افزودند: اقتصاد ايران بايد به «ستونِ توان و ظرفيت داخلي» تکيه کند و سياستهاي اعلام شده اقتصاد مقاومتي، پيگيري و اجرا شود.


«بي اعتنايي به القائات دشمن»، چهارمين توصيه مهم رهبر انقلاب درباره قضاياي اخير است.


حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: در برجام دشمن القا مي کرد اگر توافق حاصل شود دشمني ها برطرف مي شود، توافق کرديم اما دشمني ها بيشتر هم شد.


ايشان تأکيد کردند: امروز هم نبايد مطالبي مطرح شود که اگر مثلاً در فلان قضيه توافق نکرديم چنين و چنان مي شود، اين از القائات مورد نظر دشمن است و ما بايد بي اعتنا به اين القائات، مصالح خودمان را خودمان بفهميم و آن را از دشمن نشنويم.


پنجمين توصيه رهبر انقلاب اسلامي يعني افزايش قدرت دفاعي بر تجربه دفاع مقدس متکي بود.


ايشان خاطرنشان کردند: در آن سالها تهران زير موشکباران صدام و حاميان غربي اش بي دفاع بود، جوانان کشور براي حل اين معضل از صفر شروع کردند و به تدريج به چنان توانايي دست يافتند که دشمن وقتي توانايي مقابله به مثل ما را ديد، متوقف شد.


حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اکنون نيز بايد توان دفاعي کشورمان را افزايش دهيم تا دشمنان گستاخ و جَري نشوند و به حمله و دست از پا خطا کردن، تشويق نگردند.


رهبر انقلاب در توصيه بعدي به موضوع رفتار اروپايي ها در مسئله اخير پرداختند.


ايشان گفتند: اروپايي ها با درک اينکه برجام به نفع آنها و امريکايي هاست، با سخنان رئيس‌جمهور امريکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که اين موضعگيري خوب است اما کافي نيست.


رهبر انقلاب گفتند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمي‌کنيم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ريز ريز مي کنيم.


حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اروپايي ها بايد مقابل اقدامات دولت امريکا از جمله نقض برجام همچون تحريم هايي که انتظار دارند از کنگره بيرون بيايد بايستند و از هم صدايي با امريکايي‌ها در مسائلي نظير قدرت دفاعي ايران و حضور ايران در منطقه بپرهيزند چرا که ما مطلقاً هم آوازي اروپايي ها با زورگويي هاي امريکا را قبول نمي کنيم.


رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: آنهايي که موشک و سلاح اتمي دارند ملت ايران را از داشتن موشک ۲ يا ۳ هزار کيلومتري نهي مي کنند، اين موضوع و ديگر مسائل مربوط به ايران به شما چه ربطي دارد؟


آخرين توصيه رهبر انقلاب، «جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي و اصول آن» از جمله توليد داخلي، منع واردات غيرضروري، جلوگيري از قاچاق کالا و ايجاد اشتغال بود.


ايشان خاطرنشان کردند: بيش از نيمي از سال، گذشته است و بايد براي تحقق اهداف و جبران عقب‌ماندگي‌هاي ناشي از حرفهاي انتخاباتي، تلاش مضاعف شود تا اقتصاد ايران از اتکاء به نفت، به اقتصادي مبتني بر ارزش افزوده تبديل شود.


رهبر انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان، ديدار با نخبگان جوان را جلسه اي شيرين و مطلوب و سرشار از اميد به آينده و افق هاي پيش رو خواندند و با تأکيد بر اينکه نخبگان، نعمت هاي الهي هستند و بايد شکر اين نعمت را بجا آورد، گفتند: من عميقاً و قوياً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نيز بايد باور کنند که نخبه داريم و اين نخبه ها مي توانند سرنوشت کشور را تغيير دهند.


ايشان، پيشرفت علمي را زمينه ساز اقتدار کشور دانستند و خاطرنشان کردند: کشور ما با وجود سابقه درخشان در زمينه علم، متأسفانه در دوران سلطه بيگانگان از قافله علم عقب افتاد که بايد اين عقب افتادگي جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامي، اصلي ترين راه جلوگيري از غرب زدگي کشور را، از بين بردن وابستگي دانستند و با تأکيد بر اينکه از عناصر اصلي رهايي از وابستگي، پيشرفت علمي است، خاطرنشان کردند: در مسير پيشرفت علمي و فناوري نبايد هيچ مانعي از جانب دستگاههاي مختلف بوجود آيد.


حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به ظرفيت هاي فوق العاده کشور، بستر پيشرفت علمي و فناوري را مهيا دانستند و با ابراز رضايت از اقدامات بنياد نخبگان و معاونت علمي رياست جمهوري افزودند: البته نبايد به اين حد از پيشرفت قانع بود، زيرا تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.


رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود به يک نکته اساسي اشاره کردند و گفتند: در پيشرفت علمي بايد رويه‌سازي و جريان‌سازي شود تا سلائق و روشهاي مديريتي در دولتهاي مختلف، در اين مسير تأثيرگذار نباشد و پيشرفت علمي کشور متوقف نشود.


حضرت آيت الله خامنه اي چند نکته را نيز درخصوص مسائل مرتبط با علم و فناوري بيان کردند.


«افزايش کيفيت ضوابط شرکتهاي دانش بنيان»، «لزوم افزايش بودجه علم و فناوري»، «مديريت صحيح منابع مالي در اين بخش» و «ضرورت ارتقاء کيفيت مقالات علمي»، نکاتي بود که رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره کردند.


ايشان، معاونت علمي رياست جمهوري و بنياد نخبگان را به استفاده بيش از پيش از ظرفيت هاي دستگاهها، توصيه مؤکد کردند.


رهبر انقلاب اسلامي همچنين گفتند: بايد براي صنعت کشور، فکري اساسي شود زيرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاري شده است و تا وقتي که اين آفت وجود دارد، نوآوري مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمي نيز متوقف خواهد شد و در چنين شرايطي، ميان دانشگاه و صنعت، ارتباطي برقرار نخواهد بود.


ايشان به موضوع لزوم اهميت دادن به فعاليتهاي فرهنگي در معاونت علمي رياست جمهوري و بنياد نخبگان نيز اشاره کردند و افزودند: خطرناک تر و تلخ تر از ترور فيزيکي که در سالهاي گذشته انجام شد و تعدادي از دانشمندان ما شهيد شدند، اسير فکري و فرهنگي شدنِ دانشمندان است، بنابراين نخبگان بايد با تقوا از خود مراقبت کنند.


رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود، شرايط امروز و جهت گيري کشور را بهترين فرصت براي جوانان به منظور افزايش ايمان، تلاش علمي در جهت پيشرفت و برطرف کردن اشکالات دانستند و گفتند: مطمئن هستم که شما جوانان، ايراني به مراتب بهتر، پيشرفته تر و منظم تر، پيشِ رو خواهيد داشت.


در ابتداي اين ديدار دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به لزوم تغيير در رويکرد اقتصادي، از اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد مبتني بر نيروي انساني خلاق و مؤمن و خودباور، گفت: طراحي مدل موفق آموزشي، تمرکز بر توانمندسازي نخبگان، جذب ايرانيان خارج از کشور و ايجاد شبکه نخبگاني از مهمترين فعاليت‌ها و رويکردهاي بنياد ملي نخبگان بوده است.


در ابتداي اين مراسم، شش تن از نخبگان در سخناني دغدغه ها و پيشنهادهاي خود را بيان کردند.


آقايان:
-    محمد سالاري نسب – مهندس مکاترونيک و برگزيده جشنواره خوارزمي سال ۹۰
-    محمد امين صادقي – دکتراي کامپيوتر و دارنده نشان برنز المپياد جهاني کامپيوتر
-    محمد حق شناس – دانشجوي دکتراي مديريت و رتبه يک کنکور سراسري
-    سيدرضا کاظمي – کارشناس ارشد فلسفه علم و مديرعامل شرکت دانش بنيان
-    عيسي زارع پور – دکتراي مهندسي کامپيوتر
و خانم فاطمه خوشنويسان – دانشجوي دکتراي مديريت و برگزيده جايزه بنياد ملي نخبگان
بر محورهاي زير تأکيد کردند:
- ضرورت ايجاد فضاي آرام و به دور از تنش در مراکز علمي و آموزشي
- لزوم بکارگيري نخبگان در صنعت و دستگاه‌هاي تصميم‌ساز
- لزوم تغيير رويکرد دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌هاي کاربردي و بومي
- ضرورت مقابله با واردات در فضاي مجازي از طريق توليد محتواي سالم و داخلي
- لزوم اصلاح قوانين شرکت‌هاي دانش‌بنيان و کسب و کارهاي نوين

 

پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg