کد مطلب: 172210
هفت چشمه گزارش مي دهد
صداي طبل هاي عزاي محرم در کوچه هاي اردل به گوش مي رسد
تاریخ انتشار : 1396/06/30
نمایش : 3071
با نزديک شدن محرم بيرق هاي سيد و سالار شهيدان در شهرستان اردل برافراشته مي شود.
به گزارش هفت چشمه، با فرارسيدن ماه محرم و ايام سوگواري حسين بن علي (ع)، دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان اردل، با نصب بيرق عزا بر سردرب مساجد، تکايا، اماکن مذهبي، منازل، ميادين و معابر به سوگ مي نشينند.
 
در اين ايام ،مساجد و خانه ها از چند روز پيش از ماه محرم سياه پوش مي شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداري آغاز مي شود و مردم در دسته و هيئت هاي زنجير زني و سينه زني به مساجد و تکايا مي روند و کساني که نذر دارند نذورات خود را اعم از آش، خرما، شربت، و غذا .. بين مردم پخش مي کنند.
حرکت دستجات عزاداري که اغلب سينه زني و زنجيرزني است در ۱۰ روز اول ماه محرم شبها از مساجد و هيئت هاي مذهبي شهرستان اردل با شور و حماسه حسيني آغاز شده و در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني اين شور حسيني به اوج مي رسد.

در تاسوعا و عاشورا، آيين هاي عزاداري و سوگواري از صبح آغاز مي شود و اين روز که شهادت امام حسين (ع) و۷۲ تن از ياران با وفاي آن حضرت است حال هواي خاص خود را دارد.
 
جمعيت اين شهرستان وبخصوص شهر اردل در ايام محرم دو تا سه برابر افزايش مي يابد و تمام کساني که از اين شهر و شهرستان مهاجرت کرده اند به عشق امام حسين(ع) و شرکت در عزاداري در اين ايام به شهرستان اردل سفر مي کنند و در اين راستا کمتر خانه اي در اين در ايام ميهمان ندارد.خانواده هاي بسياري نيز در شهرهاي کاج،دشتک،سرخون در ديگ هاي بزرگ براي عزاداران حسيني شام و نهار تهيه كرده و در اختيار عزاداران و سوگواران قرار مي دهند و عده اي ديگر نيز در اين ايام گوسفند قرباني مي كنند.

عزاداري مردم بخصوص درشبهاي تاسوعا وعاشوراي حسيني ازشور حسيني بالايي برخورداراست وازسبک عزاداري و نوحه خواني و سينه زني متفاوت نيزبرخورداراست.

هيئت هاي عزاداري شهرستان اردل در روز عاشورا كه شامل هيات هاي سينه زني،زنجير ، گروه اسراي حسيني،خيمه سوزان،تعزيه خواني هستند نيز به خيابان ها آمده و به سينه زني و زنجير زني مي پردازند.

در روز تاسوعا و عاشوراي حسيني عزاداران امام حسين(ع) در اين شهرستان شب و روز به عزاداري مي پردازند و در نوحه خواني ها که معمولا به زبان فارس و لري مي باشد استفاده مي کنند.

زنان و کودکان شب عاشورا براي گرفتن حاجات خود در مساجدوتكاياهاحضوريافته و نماز و زيارت عاشورا مي خوانند و شمع روشن مي کنند.
 
عزاداري اهالي اين شهرستان در ظهر عاشورا به اوج خود مي رسد و با صداي اذان موذن عزاداران به نماز ظهر عاشورا مي پيوندند و نماز را به جماعت اقامه مي کنند.بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا به جماعت عزاداران آتش زدن نمادين خيمه هاي امام حسين(ع) مي شود و اين آيين ويژه به صورت مجزا در شهر اردل برگزار مي شود.

عزاداري اهالي هنگام آتش زدن خيمه ها با شور حسيني همراه است و عزاداران با نواي حسين حسين تا پايان سوختن خيمه بر سر وصورت خود مي زنند و به ياد غربت امام حسين(ع) عزاداري مي کنند.

در اين هنگام خيابان هاي شهرهاي شهرستان اردل مملو از جمعيت عزاداران حسيني است كه نذري هاي فراواني نيز بين عزاداران پخش مي شود.

انتهاي پيام570ه
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg