کد مطلب: 172201
4 ميليون بيکار منتظر ايجاد شغل/
آمار اشتغال دولتي ها روز به روز آب مي رود/روحاني: سالانه يک ميليون شغل ايجاد مي کنيم/ ربيعي:در بهترين حالت رشد اقتصادي مي‌تواند 400 هزار شغل ايجاد کند
تاریخ انتشار : 1396/06/27
نمایش : 1836
حسن روحاني، رئيس جمهوري در شهريور ماه جاري در ديدار اعضاي هيات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامي در گزارشي از اقدامات دولت يازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بيکاري است و تلاش مي‌کنيم سالانه بيش از 900 هزار شغل ايجاد شود.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حسن روجاني، رئيس جمهوري در شهريور ماه جاري  در ديدار اعضاي هيات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامي در گزارشي از اقدامات دولت يازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بيکاري است و تلاش مي‌کنيم سالانه بيش از 900 هزار شغل ايجاد شود.

 

اين در حالي است که روحاني پيش از اين در اظهارات انتخاباتي خود قول ايجاد 4 ميليون شغل را تنها از طريق توسعه گردشگري و توريست در کشور به مردم داده و گفته بود که «يک نکته بسيار ساده بگويم در خصوص ايجاد اشتغال در کشور اينکه در «سال» ۱۰ ميليون توريست مي‌آوريم و ۴ ميليون شغل ايجاد ميکنم.

 

ربيعي: در بهترين حالت رشد اقتصادي مي‌تواند 400 هزار شغل ايجاد کند

اما اين آمار رفته رفته از سوي دولت هاي يازدهم و دوازدهم آب رفت و امروز در تاريخ 26 شهريور ماه وزير کار طي اظهاراتي در مراسم آغاز اجراي دو برنامه ايجاد اشتغال برنامه فراگير اشتغال 96 و همچنين ايجاد اشتغال روستايي و عشايري که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: در بهترين حالت رشد اقتصادي مي‌تواند 400 هزار شغل ايجاد کند و بنابراين 600 هزار شغل در سال کسري داريم ؛با پيگيري‌هاي دکتر روحاني برنامه رشد فراگير با برنامه اشتغال خصلت ضدفقر در دولت ارائه شده است.

ربيعي افزود: بايد روي رسته‌شغل‌هايي که پرکشش هستند سرمايه‌گذاري کنيم تا کيفيت اشتغالزايي را افزايش دهيم.

 

بايد توجه داشت که اشتغال؛ همان کليدواژه اي است که دولت يازدهم و دوازدهم پيش از انتخابات رياست جمهوري تاکيد ويژه اي بر‌ آن داشت و بخش اعظمي از مانورهاي تبليغاتي خود را بر محور اشتغالزايي و چرخش سانتريفيوژها همزمان با چرخيدن چرخ اقتصاد و معيشت مردم متمرکز کرده بود و نگاه ويژه اي در زمان انتخابات به آن داشته است.

دولت يازدهم بر سر کار آمد، روزها از پي هم گذشت و دريچه هاي اميد به روزنه هايي مبدل شد که مي رفت ياس و سرخوردگي را براي مردم به ارمغان آورد. اکنون نزديک به چهارسال و اندي از عمر دولت تدبير و اميد مي گذرد، اما وعده هايي که همگان منتظر تحقق آن بوده اند گويي به صفحات تاريخ پيوسته اند.

آمار بالاي بيکاران بيانگر اين موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌ زايي ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقيق دولت به آمارهاي بازار کار تا جايي است که  حسن روحاني اوايل امسال دستور تک‌ رقمي شدن نرخ بيکاري تا پايان اين دولت را داده بود که به‌ تازگي با انتشار آمار جديد از انبوه جوانان جوياي کار و درک صحيح بحران بيکاري، توان دولت براي اشتغال ‌زايي براي سيل بيکاران مورد سؤال و ترديد رئيس جمهور واقع شده است.

 

ربيعي وزير کار دولت در گذشته نيز آمارهايي را در خصوص ايجاد اشتغال در دولت ارائه کرده بود که بعد از اين آمار ها ، آمارهاي متناقض ديگري نيز از سوي ساير مسئولين و وزاري دولت در کشور اعلام شد.

ربيعي با بيان اينکه "2ميليون و 400 هزار شغل در دولت يازدهم ايجاد کرده‌ايم" گفت: در اين راستا و براساس تمهيدات انديشيده شده ايجاد اشتغال و رفع معضل بيکاري مي‌تواند به‌عنوان يکي از مهمترين اقدامات اين وزارتخانه باشد.

در حالي دولت يازدهم مدعي ايجاد 2.4 ميليون شغل تا سال 94 است که بررسي آمار رسمي مرکز آمار ايران از کارنامه اشتغالزايي دولت در سالهاي 92، 93 و 94 بيانگر ارقام ديگري است که تناقض آشکار با مدعاي دولت روحاني دارد.

در حالي دولت آقاي روحاني مدعي ايجاد ۲ميليون و ۴۰۰هزار شغل در دولت تدبير شده است که گزارش رسمي مرکز آمار ايران بيانگر ايجاد ۸۱۱هزار شغل خالص در سالهاي ۹۲ تا ۹۴ است.

اينکه دولت به اشتغال زايي نگاه ويژه اي دارد و راهبردهايي در اين مسير تعريف کرده، شايد بيشتر به يک شوخي شبيه باشد. علي اکبر کريمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس پيشتر گفته بود که دولت در برنامه ششم توسعه هيچ نگاهي نسبت به مقوله اشتغال نداشته و مجلس نسبت به اين موضوع ورود کرده است.

همچنين برخي آمارها حاکي از آن است که با نشستن روحاني بر کرسي رياست جمهوري، مشخصا فرصت شغلي بيش از 330 هزار نفر از دست رفت. به اعتقاد برخي کارشناسان، ماحصل عملکرد دولت قبل در حفظ تعداد جمعيت شاغل به طور خالص صفر بود اما دولت يازدهم حتي قادر به حفظ آن وضعيت نبود و خصوصا در دو سال نخست حيات خود، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاست.

 

ارائه آمار متناقض از سوي دولتي ها در تريبون هاي مختلف هنوز که هنوز است ادامه دارد، ارائه آمار هايي متناقض در خصوص نرخ رشد اقتصادي ، نرخ تورم، بيکاري، اشتغال و... همگان را دچار سردرگمي کرده است و هيچ نهاد نظارت کننده‌اي بر اينگونه تناقض گويي هاي مسئولين نظارت ندارد.

 

**روحاني: يک ميليون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده است

رئيس جمهور در اسفند ماه سال 94 طي سخناني در جمع مردم استان يزد به ارائه آماري در خصوص  اشتغال پرداخت و گفت: با وجود کاهش قيمت نفت، روند کاهنده تورم و ارزش پول کشور حفظ شده است و اين در حالي است که در گذشته با اينکه درآمد نفت 120 ميليارد دلار بود، هيچگونه اشتغالي براي جوانان کشور ايجاد نشد اما امروز مقايسه آمار ايجاد شغل در پاييز 94 با پاييز 92، عملکرد دولت يازدهم را مشخص مي‌کند.

 

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: يک ميليون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نياز به رونق اقتصادي و اشتغال بيشتر داريم و من به شما قول مي‌دهم که سال 95، سال رونق اقتصادي ايران خواهد بود.

 

**روحاني در مراسم افطاري با فعالان اقتصادي: سالانه 450هزار اشتغال در کشور ايجاد شده است

 همچنين آقاي روحاني در سخناني ديگر در ضيافت افطاري با فعالان اقتصادي آمار ديگري از اشتغالزايي در کشور ارائه داد و اظهارداشت: بيکاري سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طي يک دوره هفت ساله 85 تا پايان 91 فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ايجاد شد و ميزان اشتغال ما طي آن دوره زماني از  20  ميليون و 619 هزار به 20 ميليون و 628 هزار رسيد و اين درحالي است که طي سه سال اخير ، سالانه حدود 450 هزار اشتغال خالص در کشور ايجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم.

 

**معاون اجرايي رئيس‌جمهور: وضعيت بيکاري در کشور بسيار بد است/ در کوتاه‌مدت کاري نکنيم، مردم تحمل نخواهند کرد

معاون اجرايي رئيس‌جمهور در سخناني در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي خراسان رضوي آمار ارائه شده از سوي رئيس جمهور را تا حدودي رد کرد و وضعيت اشتغال موجود در کشور را بسيار بد دانت و گفت: وضعيت بيکاري در کشور بسيار بد است، باوجود اشتغال ايجاد‌شده در سال‌هاي اخير به دليل انباشت بيکاري در دولت‌هاي گذشته، چندان اثرگذار نبوده است و اگر با طرح‌هاي کوتاه‌مدت براي رفع معضل بيکاري اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت در طرح‌هاي اشتغال‌زايي را نخواهند داشت.

اين اظهارات معاون اجرايي آقاي روحاني در حالي است که رئيس جمهور وضعيت اشتغال در کشور را بسيار خوب ارزيابي مي کند و از آمارهاي اشتغال با ارقام بالايي صحبت به ميان مي آورد که مي توان گفت اين آمار و ارقام با توجه به تعطيلي پي در پي کارخانه جات و واحدهاي صنعتي اندکي با مفروضات اقتصادي کارشناسان تناقض دارد.

 

**وزير کار: دو ميليون و 400 هزار شغل ايجاد کرديم

در ادامه تناقض گويي ها وزيرتعاون،کار و رفاه اجتماعي نيز خود را به قافله تناقض گويان دولت تدبير و اميد رساند و در سخناني با حضور در مراسم افتتاحيه هفدهمين دوره مسابقات ملي مهارت با بيان اينکه توسعه اشتغال و حل معضل بيکاري يکي از اقدامات اساسي در کشور است اظهار کرد: دو ميليون و 4000 هزار شغل در دولت تدبير و اميد ايجاد شده است و آموزش هاي مهارتي مرتبط با شغل در دستور کار اين وزارتخانه قرار گرفته است.

 

**وزير اقتصاد: ايجاد يک ميليون و ٤٤٥ هزار شغل توسط دولت يازدهم در نيمسال 95 در کشور بي‌سابقه است

 

اما باز هم تناقض گويي دولتي ها ادامه داشت و اين بار از جانب وزير اقتصاد وامور دارايي آمار جديد از اشتغال کشور شد؛ علي طيب نيا در نشست ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان سمنان آمار جديدي از اشتغال کشور ارائه داد و گفت:  در بهار ٩٥ براي ٧٤٥٥ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان براي بيش از ٧٠٠ هزار نفر از سوي دولت تدبير و اميد شغل ايجاد شده است.

وي اضافه کرد: اين تعداد شغل با تلاش دولت يازدهم در شرايط ناشي از تحريم‌هاي پيش از آن به وجود آمده است و اين عملکرد دولت تدبير و اميد بي‌نظير بوده است.

وزير اقتصاد ادامه داد: در فاصله سال هاي ٨٤ تا ٩٢ و طي اين هشت سال، سالانه متوسط ١٤ هزار شغل در کشور ايجاد شد و اين در حالي است که در دولت يازدهم طي ٦ ماه، يک ميليون و ٤٥٥ هزار شغل اضافه شده است.

**روحاني: 700 هزار شغل در طول يکسال ايجاد کرده‌ايم

آقاي روحاني در نهمين نشست خبري با خبرنگاران براي حسن ختام آمار جديدي از اشتغال  در کشور ارائه کرد و گفت: گرچه تا رسيدن به مقصد نهايي و مطلوب هنوز فاصله زيادي داريم اما اينکه در طول يک سال بيش از 700 هزار شغل خالص در کشور ما ايجاد شود نظاير زيادي ندارد و در خود دنيا نيز نظير زيادي ندارد.

روحاني ادامه داد : من در گفتگوي تلويزيوني گفتم  شش کشور هستند که به طور متوسط  بالاي 600 هزار شغل در سال هاي اخير  به وجود آورده اند.

 رئيس جمهور با بيان اينکه ايجاد 700 هزار شغل بسيار  بزرگ است اظهار داشت :البته در کشور به خاطر انباشت مسائلي که در سال هاي گذاشته داشته ايم هنوز نياز به کار زيادي وجود دارد.

 

اين دست از اظهارات متناقض در خصوص ارائه آمار در بسياري از زمينه ها توسط دولت به وفور ديده مي شود؛ ارائه آمارهايي در خصوص اشتغال، نرخ بيکاري، تورم، رشد اقتصادي و ...، در مقايسه آماري که توسط مسولين ارائه مي شود متوجه اين قبيل از تناقض گويي ها مي شويم.

 

البته اشتغالزايي تنها بخشي از کارنامه غيرقابل اتکاي دولت به حساب مي آيد. عدم توجه به عزت ملي و اشتباهات محاسباتي در تعيين راهبرد سياست خارجي به علاوه مشکلات عديده فرهنگي و اجتماعي زمينه را به سوي انفعال دولتي ها در روزهاي پاياني عمرشان کشانده است. همين عوامل دست به دست هم داده که حتي رسانه هاي حامي دولت و همچنين، بخشي از اردوگاه اصلاح طلب انديشه دور زدن روحاني را در سر بپرورانند و به فکر ارائه آلترناتيو در انتخابات 96 باشند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg