کد مطلب: 172136
دانا گزارش مي‌دهد/
جنجال آقازاده هاي اصلاح طلب به دهه هفتادي‌ها رسيد/ توليد و تکثير"مهدي هاشمي هاي" جديد در سکوت خبري
تاریخ انتشار : 1396/05/30 08:54:46
نمایش : 1037
در ايامي که بسياري از جوانان تحصيل‌کرده کشورمان با معضل بيکاري دست و پنجه نرم مي‌کنند، آقازاده‌هاي اصلاح‌طلب با استفاده از رانت پدران خود به سِمَت‌هاي بالا، ثروت‌هاي هنگفت و زندگي‌هاي اشرافي دست پيدا مي‌کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ " آقازاده" يکي از اصطلاحاتي است که در سال‌هاي اخير به کرات شنيده شده و تقريبا همه مردم مي‌دانند که منظور از "آقازاده" فرزندان مسئولان کشور هستند که با استفاده از رابطه پدر و فرزندي به رانت‌هاي مختلف اطلاعاتي و اقتصادي دست پيدا کرده‌اند و مشغول فعاليت اقتصادي شده‌اند، فعاليت‌هاي اقتصادي که بعضا برخي از آن‌ها را راهي دادگاه و زندان کرده و همواره براي پدران اين آقازاده‌ها حاشيه‌ساز بوده است.

جنجالي‌ترين آقازاده ايران

به جرات مي‌توان فرزندان مرحوم هاشمي رفسنجاني را معروفترين آقازاده‌هاي ايران و مهدي هاشمي رفسنجاني را جنجالي‌ترين آقازاده ايران خطاب کرد؛ نام فرزندان مرحوم هاشمي رفسنجاني همواره در مسائل مختلف سياسي و اقتصادي مطرح بوده و سابقه زندان و بازداشت فرزندان آيت الله، در سال‌هاي اخير خبرساز و البته براي مرحوم هاشمي رفسنجاني حاشيه‌ساز بوده است.

اما در سالهاي اخير مردم با آقازادههاي جديدي غير از اعضاي خانواده هاشمي رفسنجاني آشنا شدهاند، آقازادههايي که در سکوت کامل و به دور از هرگونه هياهو مشغول فعاليتهاي کلان اقتصادي خود با استفاده از "رانت پدري" بودند و دست هر کدام از آنها در برههاي از زمان به نحوي رو شده است.

از جمله اين آقازاده‌ها مي‌توان به فرزند وزير راه اشاره کرد که پاي فعاليت‌هاي اقتصادي او حتي به صحن علني مجلس هم باز شد و نمايندگان وزير راه را مجبور کردند در خصوص فعاليت‌هاي فرزندش و ارتباطش با وزارت راه و شهرسازي توضيح دهد.

محمد هادي آخوندي با 28 سال سن، عضويت در هيات مديره 4 شرکت را تجربه مي کند، تجربياتي که حضور پدر در مسند وزارت مسکن و راه شهرسازي، مسير تبديل شدن به ثروت را آسان نموده است. وي در ساليان اخير شرکت هايي در حوزه عمراني، سرمايه گذاري، بازرسي، بازارهاي مالي و گردشگري تاسيس کرده است.

در ادامه گوشه اي از فعاليت ها و جولان اقتصادي فرزندان آخوندي، آقايان محمد مهدي و محمد هادي احمد آخوندي در قالب نمودار قابل مشاهده است.

آنچه در اين نمودار مشخص است، فرزندان آخوندي به همراه حسين عبده تبريزي (مشاور وزير راه و شهرسازي) و اصغر فخريه کاشان (قائم مقام وزير راه و شهرسازي) عضو و رئيس هيات مديره شرکت هاي بسيار زيادي هستند. شرکت هايي که هر کدام داراي سرمايه بسيار زياد بوده و بعضا دولتي (سهامي عام) محسوب مي گردند. بايد پرسيد فرزندان عباس احمدي آخوندي که هر کدام زير سي سال سن دارند، چگونه به اين ثروت رسيده اند؟ ثروتي که هر روز با رانتي که از سوي پدرشان در وزارت راه و شهرسازي بوجود آمده، سير صعودي گرفته و از بيت المال به حساب هاي شخصي سرازير شده است.

آقازاده‌اي که نماينده مجلس شد

فاطمه حسيني نماينده مردم تهران در مجلس و فرزند صفدر حسيني رئيس سابق صندوق توسعه ملي هم از ديگر آقازاده‌هايي است که نامش در سال‌هاي اخير مطرح شده؛ صرافي سيده فاطمه حسيني و همسرش (هاني ميرمحمدعلي) موسوم به "شرکت تضامني سيدهاني ميرمحمدعلي و شرکا" در اوج بحران ارزي سال 90 تأسيس شد و سيده فاطمه حسيني رئيس هيئت مديره اين صرافي بوده است.

در سال 90 همزمان با تشديد زمزمه‌ها مبني بر محدود شدن درآمدهاي نفتي، افزايش نرخ ارز حالتي شتابان به خود گرفت. نرخ غيررسمي ارز در پايان سال 89 معادل 10337 ريال بود، اما در پايان اسفند سال 90، بهاي ارز در بازار آزاد ايران به‌ميزان 18926 ريال تعيين شد. شوک ارزي سال 90 در سال‌ 91 نيز ادامه يافت و در تابستان 91 نرخ ارز از حدود 18000 ريال در تيرماه، به حوالي 23000 ريال در پايان شهريور 91 رسيد. افزايش ناگهاني بعدي در نرخ ارز، در مهرماه سال 91 رخ داد. در اين ماه نرخ ارز با تقريباً 9000 ريال افزايش، به رقم 31820 ريال رسيد، اين افزايش همچنان در سال 91 ادامه داشت و نرخ دلار تا مرز 3500 تومان هم افزايش يافت.

همچنين در مورد فاطمه حسيني مطرح ميشود که نام وي به دليل حمايت مالي پدرش از ليست اميد در اين ليست قرار گرفته و موفق شده با حمايت اصلاحطلبان وارد مجلس شوراي اسلامي شود.

آقازادهِ مظلومِ 200 ميليوني

دختر فخرالدين دانش آشتياني وزير پيشين آموزش و پرورش از ديگر آقازدههايي است که نام او در روزهاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري مطرح شد و پاي او هم به مناظرههاي انتخاباتي باز شد.

حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره جزئيات کشف يک محموله مظنون به قاچاق از منزل يکي از وزراي دولت فعلي در منطقه لواسانات اظهار داشت: چندي پيش نيروي انتظامي گزارش مفصلي درباره ورود محموله‌هاي متعدد مظنون به قاچاق به مرجع قضايي لواسانات ارائه داد که براساس اين گزارش قاضي مربوطه دستور به بازرسي از ويلاي مذکور را صادر کرد.

وي افزود: در بازرسي از ويلاي مطرح شده در منطقه لواسانات ماموران با يک محموله بزرگ پوشاک مواجه شدند که البته دو نفر از افراد حاضر در محل مدعي شدند که اين محموله براي دختر وزير است و وي مديرعامل نمايندگي يک شرکت خارجي را داراست و اين محموله با مجوزهاي مربوطه به کشور وارد شده است

سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينکه دارا بودن مجوزهاي قانوني ادعاي اين افراد است، گفت: با توجه به موضوع پرونده که مشمول قاچاق کالا مي‌شود پرونده به تعزيرات حکومتي ارسال شده و در حال بررسي است.

 شنيده‌ها حاکي از اين بود که وزيري که از آن نام برده مي‌شود فخرالدين دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش است که اظهارات اسحاق جهانگيري کانديدا دوازدهمين دوره رياست جمهوري در دومين مناظره نامزدهاي رياست جمهوري مهر تاييدي بر اين ادعا زد.

جهانگيري در دومين مناظره کانديداها گفت: علاقه نداشتم اين موضوع مطرح شود من تا روز چهارشنبه فکر مي‌کردم وزير ديگري اين مسئله برايش اتفاق افتاده، در چهارشنبه مشخص شد وزير آموزش و پرورش است.

وي افزود: يک دختري اين وزير دارد فوق ليسانس داشته، بيکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط 200 ميليون تومان کل ارزش اين لباس‌هاي بوده که وارد کرده است.

 

ژن خوب

اظهارات حميدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي هم چندي پيش حاشيه‌ساز شد و برخي اصلاح‌طلبان اين اظهارات را آغازي بر مرگ سياسي عارف قلمداد کردند.

وي در گفت‌وگويي پيشرفت‌هاي خود را حاصل "ژن خوب" دانست و مدعي شده که از رانت‌هاي پدر در فعاليت‌هاي اقتصادي خود استفاده نکرده است.

حميدرضا عارف در گفتگو با سايت خبرآنلاين به سوابق فعاليت‌هاي اقتصادي خود اينگونه اشاره ميکند: «من از سال ۸۰ تا به امروز حداقل ۴ شرکت اقتصادي راه اندازي کرده ام که فعال هستند. افتخار و ادعا مي کنم که براي مثال در سال۲۰۰۴  شرکت ام.تي.ان MTN آفريقاي جنوبي را که در ايران توانست اولين اپراتورخصوصي تلفن همراه کشور (ايرانسل) را راه اندازي کند وشايد مهمترين و بزرگترين پروژه خصوصي سازي در کشور بوده، را به کشور آوردهام. به اين افتخار ميکنم که در سن کم توانستم يک شرکت بزرگ و قوي خارجي را با تواناييهاي شخصي به ايران بياورم که هرچند متاسفانه با دخالت دولت نهم اين شرکت خارجي با برخي شرکتهاي زير مجموعه وزارت دفاع و بنياد مستضعفان شريک شد و کليه حقوق مادي و معنوي من و شرکايم غير مشروعانه ناديده گرفته شد.»

پسر عارف از نقش خود در آوردن شرکت بزرگ بين‌المللي ام.تي.ان به ايران در سال 1384 گفته است و حال آنکه حميدرضا عارف متولد سال ۵۷ است، يعني او الان جواني ۳۶ ساله است و در سال 1384 که شرکت ام.تي.ان را به ايران آورده، 27 سال داشته است.

پسر معاون اول دولت اصلاحات با توجه به سن و سالش، احتمالا در اوايل دهه 1380 مدرک فوق ليسانس را گرفته، فورا وارد فعاليت‌هاي اقتصادي شده و در همين مدت کوتاه، مورد اعتماد شرکت بين‌المللي ام.تي.ان قرار گرفته و توانسته اين شرکت را به انجام يک سرمايه‌گذاري بزرگ در ايران قانع سازد!

آقازادهي وکيلي

مدير عاملي فرزند دهه هفتادي محمد علي وکيلي در يکي از شرکتهاي زير مجموعه وزارت کار هم آخرين حاشيهاي است که دامنگير اعضاي فراکسيون اميد شده و مهر تاييدي است بر وجود رانت و رانتخواري در بين اعضاي اين فراکسيون.

مهدي وکيلي فرزند محمد علي وکيلي نماينده اصلاح طلب و عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي چندي پيش به عنوان مديرعامل شرکت معدني و صنعتي کاوشگران آتيه صبا منصوب شده است.


اين انتصاب در حالي صورت مي گيرد که مهدي وکيلي متولد ۱۳۷۰ (۲۶ سال) بوده و داشتن تجربه لازم براي اداره يک شرکت بزرگ صنعتي و اقتصادي از سوي وي، داراي ترديدهاي فراواني است.


اما در اين ميان نکات قابل توجه ديگري نيز وجود دارد؛ تيرماه سال گذشته موضوع استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با محوريت محمد علي وکيلي در مجلس کليد خورد.


عضو فراکسيون اميد طرح استيضاح ربيعي را به شدت در مجلس پيگيري و حتي در نامه سرگشاده به تشريح دلايل اصرار خود بر استيضاح وزير پرداخت.


در بخشي از اين نامه آمده است: « حقيراصل اين حرکت را به هدف تقويت دولت و بالابردن ضريب موفقيت روحاني در٩٦ شروع کرده ام ولي ترجيح اين است که توسط خود دولت انجام پذيرد و حتي الإمکان ما درمجلس شروع کننده نباشيم ضمن اينکه با مردم عهد بسته ايم که برسرحقوقشان با هيچکس عهد اخوت نبنديم، اگر احقاق حقوق مردم درگرو حمايت از وزير خاصي باشد باکمال ميل اين کار را خواهيم کرد و اگر مشروط به تغييرش، سر بالا ميگيرم وبدون ترس ازجنجال ها وغوغاسالاري هاي فرصت طلبان وظيفه خو در انطباق سوگند انجام مي دهيم


اين آتش تند براي استيضاح ربيعي اما چند روز بيشتر تداوم نداشت و ناگهان نماينده اي که شديدا براي عملي شدن استيضاح عجله داشت، از ادامه پيگيري طرح، منصرف شد.

رها کردن طرح استيضاح وزير با وجود چندين هفته و جنجال هاي رسانه اي از سوي وکيلي، در کنار انتصاب فرزند دهه هفتادي وي به عنوان مديرعامل يکي از شرکت هاي مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، شبهه هاي فراواني را ايجاد مي کند.

فرزند دهه هفتادي موسوي لاري

طي روزهاي اخير اخباري در خصوص رياست مصطفي موسوي لاري فرزند دهه هفتادي وزير کشور دولت اصلاحات در هيئت مديره شرکت سوليران بزرگترين کارخانه سازنده ساختمان‌هاي فولادي صنعتي سبک و سنگين، منتشر شد.

اين شرکت هم از زير مجموعه‌هاي شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) است.

 

در ايامي که بسياري از جوانان تحصيل‌کرده کشورمان با معضل بيکاري دست و پنجه نرم مي‌کنند، آقازاده‌هاي اصلاح‌طلب با استفاده از رانت پدران خود به سِمَت‌هاي بالا، ثروت‌هاي هنگفت و زندگي‌هاي اشرافي دست پيدا مي‌کنند و همين مسئله موجب افزايش روز افزون فاصله طبقاتي در سطح جامعه شده است.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg