کد مطلب: 172132
دانا گزارش مي دهد/
سهم ناچيز سپاه از واگذاري پروژه ها به شرکت ها و موسسات/ مشکلات مرتبط با بازپرداخت سود اوراق مشارکت هم مانع حضور سپاه در عرصه سازندگي نشد
تاریخ انتشار : 1396/05/29 09:14:29
نمایش : 1250
در اوايل دوره رياست جمهوري آيت الله هاشمي رفسنجاني و بعد از اتمام جنگ دستور ورود سپاه به عرصه سازندگي کشور از سوي رئيس جمهور وقت يعني هاشمي رفسنجاني صادر شد؛ وي اعتقاد داشت که سپاه پاسداران مي‌تواند بخش مهمي از امور اقتصادي کشور را برعهده گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در اوايل دوره رياست جمهوري آيت الله هاشمي رفسنجاني و بعد از اتمام جنگ دستور ورود سپاه به عرصه سازندگي کشور از سوي رئيس جمهور وقت يعني هاشمي رفسنجاني صادر شد؛ وي اعتقاد داشت که سپاه پاسداران مي‌تواند بخش مهمي از امور اقتصادي کشور را برعهده گيرد.

 

حال وقت آن رسيده بود که تجربيات موفقي را که فرماندهان سپاه در طول هشت سال دفاع مقدس به دست آورده بودند در زمينه سازندگي کشور بکارگيرند بنابراين به همين جهت ورود سپاه به عرصه اقتصادي و سازندگي کشور از همان اوايل دولت هاشمي رفسنجاني و با درخواست وي کليد خورد و سپاه رسما با ايجاد قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) وارد عرصه سازندگي کشور شد.

 

به دليل ظرفيت ها و توانايي هايي که در سپاه وجود داشت و براساس اوامر رهبر معظم انقلاب و همچنين اصل 148 قانون اساسي قرارگاه سازندگي خاتم تشکيل شد.

 

فاز اوليه تاسيس قرارگاه سازندگي خاتم انبيا(ص) در دوره سازندگي و رياست جمهوري هاشمي شروع شد، اولين پروژه ها در عرصه عمراني و ساخت وساز صورت گرفت؛ جنگ چهره شهرها و کشور را به کلي تغيير داده بود و مي بايست گرد و غبار جنگ هر چه زودتر از کشور زدوده مي شد، بيشترين نقاطي که در کشور تخريب شده بودند شهرهاي مرزي و جنگ زده بودند که اولويت اصلي هم با اين شهر ها براي سازندگي بود.

 

در دوران دفاع مقدس مجموعه مهندسي قرارگاه خاتم الانبيا(ص) يکي از مجموعه هاي بزرگ و قدرتمند در جبهه و جنگ بود، قرارگاه در آن زمان بستري را فراهم کرد تا رزمندگان اسلام را ساماندهي کند و فضايي را به وجود آورد که بتوانند در برابر دشمن ايستادگي کنند و از کشورشان دفاع نمايند. اين مجموعه تحت عنوان قرارگاه مهندسي رزمي خاتم الانبياء پس از دوران جنگ و پذيرفتن قطعنامه به دنبال آباداني شهرهاي مرزي و استان هاي بمب باران شده رفت و در آن زمان وجود چنين تشکيلاتي براي بازسازي تحت عنوان قرارگاه خاتم بوجود آمده بود.

 

در بسياري از کشور هاي جهان نيز نهاد هاي نظامي علاوه بر وظيفه اي که براي تامين امنيت ملي کشور دارند همچنين وظيفه سازندگي ،عمران و آباداني کشور را دارند؛ اگر تاريخ را ببينيم متوجه مي شويم که بسياري از کشورهاي اروپايي پس از پايان جنگ جهاني دوم براي آباداني سرزمين هاي خودشان از نيروهاي نظامي استفاده کردند و در کشور ما نيز اين ظرفيت در سپاه وجود داشت و بايد از اين ظرفيت در کشور استفاده مي شد.

 

امروز در جهان بسياري از شرکت هاي عظيمي که در عرصه عمران، صنعت و معدن ، پتروشيمي و پالايشگاه در حال فعاليت هستند وابسته به نهادهاي نظامي آن کشور هستند؛ در اين ميان آمريکا، کره ، چين و آلمان در صدر کشور هايي هستند که کمپاني بزرگ خود را نهاد هاي نظامي تشکيل مي دهند و وابسته به نهادهاي نظامي هستند. شرکت هيوندا، دوو ، دايلم، ساينوپک، بوئينگ، اينوکس، CNPC، CREC از جمله بزرگترين کمپاني هاي بزرگ جهان هستند که تمامي آنها وابسته به نهادهاي نظامي کشورهاي نام برده شده هستند.

 

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) ، مسئولان و نمايندگان سپاه هيچگاه پيش قدم براي ورود به پروژه اي در هيچ کدام از دولت ها نشده است و تنها براساس خواست دولت ها بوده که سپاه وارد پروژه ها شده است؛ جهانگيري معاون اول رئيس جمهور نيز در جلساتي که مرتبا با سپاه داشته است، از قرارگاه خاتم درخواست کرده است که براي کمک وارد کار شود؛ در حال حاضر نيز 23هزار ميليارد تومان قرارگاه خاتم از دولت طلبکار است اما چون مانند ساير طلبکاران و پيمانکاران نيست و پشت در نمي‌ايستد تا طلبش را بگيرد، دولت بيشتر مايل است تا پروژه‌هاي خود را به قرارگاه خاتم بدهد.

 

فولادگر رئيس کميسيون اصل ۴۴ مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفته است که شايسته نيست در جاهايي که به سپاه نياز داريم، برويم خواهش و التماس کنيم که کمک کنند، در برخي موارد نيز بخواهيم فرافکني و مقصرتراشي کرده و اجازه فعاليت به سپاه ندهيم. ما هم اعتقاد داريم که سپاه يک نهاد نظامي ـ امنيتي بوده و بنگاه اقتصادي نيست، اما واقعيت قضيه اين است که سپاه طبق مصوبات شوراي عالي امنيت ملي و نظر سران قوا، از توان خود براي اداره مسائل اقتصادي به مديران کشور کمک کرده است.

 

وي خاطرنشان کرد: صحيح نيست وقتي که به سپاه نياز داريم، سر کج کنيم و در جاي ديگر عليه سپاه حرف بزنيم. دشمنان ما بيرون از کشور جور ديگري از اين صحبت‌ها، برداشت و بر روي دوقطبي‌سازي سرمايه‌گذاري مي‌کنند.

 

موضوعي ديگري که در اين ميان مطرح مي شود اين است که سپاه بيشترين پروژه هاي عمراني کشور را بر عهده گرفته است و عرصه را بر شرکت هاي خصوصي تنگ کرده است؛ اما بر اساس آمار و ارقامي که از سوي نمايندگان و مسئولان منتشر شده است سهم سپاه از کل واگذاري ها بر اساس اصل 44 قانون اساسي کمتر از 10 درصد بوده و مابقي سهم ساير شرکتهاي دولتي و خصوصي بوده است.

 

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) در آيين افتتاح خط 8 متروي تهران با بيان اينکه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء مجموعه عظيمي است که از دوران دفاع مقدس به يادگار مانده، گفت: گاهي اين نکته مطرح مي‌شود که قرارگاه عرصه را بر پيمانکاران داخلي تنگ کرده، اما ما تنها عرصه را بر خارجي‌ها تنگ کرده‌ايم.

 

نکته ديگري که در اين ميان بسيار حائز اهميت است مشکلات انتشار اوراق مشارکت است؛ در پروژه هاي عمراني بزرگ به دليل کمبود بودجه براي تامين مبالغ مورد نياز اين پروژه ها اوراق مشارکت صادر مي شود که اين اوراق مشکلات زيادي را براي شرکت هاي پيمانکار بوجود آورده است.

 

تاخير در پرداخت سود؛ سود کم سرمايه گذاري از مهم ترين مشکلات اين بخش است، در سال هاي گذشته سود اوراق مشارکت دولتي 21 درصد با بازپرداخت3 ماهه بود يعني اگر شرکت پيمانکاري براي عقد قرارداد وارد پروژه مي شد مبلغ سرمايه گذاري را با سود بالا و مدت بازپرداخت بسيار کوتاه يعني 3ماه دريافت مي کرد اما امروز قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) در حالي وارد پروژه هاي عمراني کشور مي شود که سود اين اوراق به 15 درصد کاهش يافته و مدت بازپرداخت سود نيز به از 3 ماه به 6 ماه افزايش پيدا کرده است اما با اين حال باز سپاه عرصه سازندگي کشور را با وجود مشکلات مالي فراوان رها نکرده است و هر روز حضور پررنگ تري در اين بخش داشته است.

 

فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا (ص) موضوع مشکلات سود اوراق مشارکت را طي نامه اي به رئيس جمهور بيان کرده است و رو نوشت اين نامه را به رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز ارائه کردند تا ئدر مجلس اقدامي در جهت رفع اين مشکلات و بازپرداخت سود به موقع و با کيفيت گذشته صورت پذيرد ولي هيچ اقدامي در اين مورد تا کنون صورت نگرفته است.

 

بنابراين لازم است براي حضور پيمانکاران داخلي و بکارگيري نيروي انساني داخلي در جهت عمران و آباداني کشور هرچه زود تر به اين موضوع در هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي رسيدگي شود تا پيمانکاران بخش خصوصي حضور پررنگتري را در عرصه اقتصادي کشور داشته باشند و نيروهاي داخلي بجاي نيروهاي خارجي بکارگرفته شود.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg