کد مطلب: 172073
فواد ايزدي در گفتگو با دانا:
تحريم هاي جديد بسيار گسترده تر از قبلي هاست/ مجلس قانون جاري کشور براي توقف اجراي تعهدات ايران را اجرا نکرد/ بايد پرسيد تحريم هاي جديد آمريکا شامل چه چيزي نمي‌شود؟
تاریخ انتشار : 1396/05/04 10:58:14
نمایش : 1293
يک کارشناس مسائل هسته‌اي با انتقاد از ضعف قوه مجريه در برخورد با آمريکا تصريح کرد: دليل ديگري که آمريکا در چند سال اخير تحريم هاي خود را شدت بخشيده است، ضعف دولت ما در مقابله با تحريم هاست به طوري که بي جهت امتياز هاي گسترده اي به آمريکا داده و به آنها اعتماد کردند و عملاً کشور را در معرض تحريم هاي جديدي قرار دادند

به گزارش هفت چشمه؛ فواد ايزدي، کارشناس مسائل هسته‌اي در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص وضع تحريم هاي جديد عليه ايران با حداکثر آرا در آمريکا اظهار داشت: طي دو سال گذشته آمريکا به هر بهانه‌اي ابران را تحريم کرده است اما تحريم هاي جديد دور جديدي است که بسيار گسترده و پيچيده تر از تحريم‌هاي قبلي است.

وي با بيان اينکه تحريم هاي جديد دو دليل اصلي دارد خاطر نشان کرد: خباثت آمريکايي ها دليل اصلي وضع تحريم هاي جديد عليه ايران است تا جايي که به صراحت اعلام مي کند به دنبال براندازي حکومت ايران است و از اين رو با اعمال تحريم ها به دنبال فشار آوردن بر نظام و مردم است.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي با انتقاد از ضعف قوه مجريه در برخورد با آمريکا تصريح کرد: دليل ديگري که آمريکا در چند سال اخير تحريم هاي خود را شدت بخشيده است، ضعف دولت ما در مقابله با تحريم هاست به طوري که بي جهت امتياز هاي گسترده اي به آمريکا داده و به آنها اعتماد کردند و عملاً کشور را در معرض تحريم هاي جديدي قرار دادند که تحريم هاي جديد ناشي از عملکرد دولت يازدهم است.

ايزدي ضمن انتقاد از مجلس شوراي اسلامي در تصويب ۲۰ دقيقه اي برجام عنوان کرد: بسياري از نمايندگان مجلس هنوز هم برجام را يک بار نخوانده اند تا بدانند در آن چه تعهداتي براي دو طرف قيد شده است اما در مجلس قبل با اين شرايط به برجام راي مثبت دادند.

وي افزود: طي دو سال گذشته بارها آمريکا اقدام به وضع تحريم هاي جديد عليه ايران کرد اما دولت ايران در مقابل دست به توجيه اين اقدامات آمريکا زد؛ مجلس هم قانون جاري کشور در خصوص متوقف کردن تعهدات ايران در برجام در پي نقض هاي مکرر برجام اجرا نکرد.

اين کارشناس مسائل هسته اي همچنين گفت: توجيه دولت در مقابل تحريم هاي آمريکا و بي توجهي مجلس به اجراي قانون و به طور کلي عدم اقدام متقابل از سوي ايران باعث تشويق آمريکايي ها به وضع تحريم هاي جديد عليه ايران شد.

 

 بايد پرسيد تحريم هاي جديد آمريکا شامل چه چيزي نمي‌شود؟

ايزدي با اشاره به گسترده بودن تحريم هاي جديدي که شب گذشته عليه ايران در کنگره تصويب شد گفت: دليل اينکه تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران را مادر تحريم ها مي نامند اين است که تحريم هاي جديد حد و حدودي ندارد؛ نسل اول تحريم‌ها به صورت تحريم افراد و برخي از سازمان ها و شرکت ها بود. اما در حال حاضر بايد اين سوال پرسيده شود که تحريم هاي جديد آمريکا شامل چه چيزي نمي‌شود؟

وي ضمن بيان اينکه با دور جديد تحريم ها هر فرد و هر نهادي قابليت تحريم دارد بيان داشت: دو کشور روسيه و کره شمالي هم در کنار ايران تحريم شده اند اما ائتلاف با اين کشورها اگرچه نيازمند تصميم سياسي است اما حضور مسئولين به شدت غرب گرا در کشور مانع از اين ائتلاف مي شود.

اين کارشناس مسائل هسته اي افزود: برخي از مسئولان کشور اساساً علاقه اي به ايجاد رابطه دوستانه با روسيه نيستند چرا که گرايشات شديدي به غرب داشته و راه حل مشکلات کشور را در ارتباط با کشورهاي غربي به ويژه اروپا و آمريکا مي دانند.

 

روسيه مي‌داند اگر آمريکا آغوش خود را باز کند برخي از مسئولان ايراني خود را در آغوش آمريکا مي اندازند

ايزدي خاطرنشان کرد: روسيه علاقه اي به ايجاد روابط با دوستانه آمريکا نداشته و از طرف ديگر اعتمادي هم به برخي از مسئولان کشور ما ندارد؛ چرا که ميداند اگر آمريکا آغوش خود را باز کند برخي از مسئولان ما با عجله خود را در آغوش آمريکا مي اندازند.

وي در ادامه بيان داشت: غرب زدگي که در سيستم و قوه مجريه کشور وجود دارد مانع بزرگي بر سر ائتلاف با ساير کشورهاي تحريم شده از سوي آمريکاست؛ هرچند اين کشورها به لحاظ اقتصادي و سياسي قدرتمند باشند.

 

برجام را بر اساس اعتماد به آمريکا امضا کردند و ضمانت اجرايي نداشت

اين کارشناس مسائل هسته اي با تاکيد بر اينکه برجام هيچگاه ضمانت اجرايي نداشت عنوان کرد: اگر برجام ضمانت اجرايي داشت هيچگاه به اين گستردگي شامل نقض برجام نبوديم اساسا برجام بر اساس اعتماد کامل ايران به آمريکا نوشته شد.

ايزدي افزود: به طور معمول قراردادها يا بر اساس اعتماد هستند که اين نوع قرارداد در روابط دوستانه نوشته مي‌شود اما اگر توافق بر اساس عدم اعتماد باشد تکيه قراردادها بر روي متن توافق خواهد بود؛ اگر به متن برجام توجه شود مي توان دريافت که متن برجام قوي نيست.

وي همچنين تصريح کرد: بايد مسئولان وزارت خارجه و تيم مذاکره کننده بايد پاسخ گو باشند که چرا قرارداد را بر اساس اعتماد به آمريکا پذيرفته اند به طوري که هر روز شاهد تحريم هاي جديد عليه ايران هستيم اما همچنان يک اقدام متقابل در خور از سوي ايران ديده نمي شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg