کد مطلب: 172054
در دو مصاحبه جداگانه
ظريف: هدف تحريم‌هاي آمريکا، مسموم کردن فضا است/برجام توافقي مبتني بر بي‌اعتمادي است/آمريکا تلاش مي‌کند مانع بهره‌برداري ايران از برجام شود
تاریخ انتشار : 1396/04/28
نمایش : 1353
وزير امور خارجه با انتقاد از تحريم‌هاي تازه آمريکا عليه ايران، گفت هدف از اين اقدام واشنگتن مسموم کردن فضا عليه ايران است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران روز سه‌شنبه با انتقاد از تحريم‌هاي جديد آمريکا، آن‌ها را موجب افزايش تنش ميان دو کشور دانست.

آقاي ظريف که با شبکه «سي‌بي‌اس» گفت‌وگو مي‌کرد، گفت هدف از تحريم‌هاي تازه اعلام‌شده از سوي آمريکا «مسموم کردن فضا» در ارتباط با ايران بوده و ناقض «روح توافق» هستند.

وزير امور خارجه گفت: «تحريم‌هاي جديد آمريکا روح برجام را نقض مي‌کند. آن‌ها را بررسي مي‌کنيم تا ببينيم آيا متن برجام را هم نقض کرده‌اند يا نه و اقدام متناسب انجام مي‌دهيم.»

وي در پاسخ به مجري که گفت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا توافق هسته‌اي را به ضرر واشنگتن مي‌داند، گفت: «اينطور نيست. هيچ توافقي به طور کامل براي همه قابل پذيرش نيست.»

وزير امور خارجه تأکيد کرد که برجام توافقي چندجانبه است و يک طرف نمي‌تواند آن را لغو کرده يا مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

وي گفت: «اين يک توافق چندجانبه است که مورد تائيد شوراي امنيت قرار گرفته، نمي‌توان به صورت دوجانبه از آن خارج شد يا آن را مورد مذاکره مجدد قرار داد.»

آقاي ظريف در واکنش به اينکه ترامپ ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرده و نام ايران را بين کشورهايي قرار داده که صدور رواديد براي اتباع آن‌ها متوقف شده، گفت: «تروريست‌هايي را که به خاک ايالات متحده حمله کرده‌اند را بشمريد و ببيند که چند نفر آن‌ها اهل ايران بوده‌اند يا تحت تأثير طرز فکر يا ايدئولوژي ايراني بوده‌اند.»

وي افزود: «اگر نه همه آن‌ها، دستکم اغلب آن‌ها از مناطقي آمده‌اند که متحد ايالات متحده هستند و تحت تأثير ايدئولوژي‌اي قرار دارند که توسط متحدان ايالات متحده ترويج مي‌شود و ايالات متحده در مواردي بر آن چشم بسته است.»

ظريف ادامه داد: «اين‌ها کشورهايي هستند که براي شما تروريسم ايجاد مي‌کنند و بعد ايالات متحده عليه ايران اقدام مي‌کند. نمي‌دانم چرا.»

وي در مورد عدم صدور رواديد ورود به آمريکا براي اتباع ايران، گفت: «آنچه ايالات متحده ظرف چند ماه گذشته عليه مردم ايران انجام داده، واقعا غيرقابل قبول بوده است.»

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا اين ترامپ است که بايد از خود حسن نيت نشان دهد، گفت: «قطعا فکر مي‌کنم که اين ايالات متحده است که بايد فرستادن اين پيام‌هاي خصمانه را متوقف کند.»

ظريف: آمريکا تلاش مي‌کند مانع بهره‌برداري ايران از برجام شود

آقاي ظريف در گفت‌وگويي ديگر که به نوشته پايگاه «المانيتور» در جمع گروهي از خبرنگاران آمريکايي در اقامتگاه سفير ايران در سازمان ملل در نيويورک انجام شده، گفت واشنگتن قصد دارد مانع بهره‌برداري ايران از برجام شود.

وي در مورد تصميم دولت ترامپ در مورد برجام، گفت: «هنوز نمي‌دانيم آن‌ها مي‌خواهند چه کار کنند. آن‌ها از لغو توافق صحبت مي‌کردند.»

وزير امور خارجه ادامه داد: «اما به نظر مي‌رسد که فهميده‌اند که لغو توافق مورد استقبال جهان قرار نخواهد گرفت... [بنابراين] اکنون تلاش مي‌کنند تا بهره‌برداري ايران از منافع توافق را براي ايران ناممکن کنند.»

آقاي ظريف در مورد تحريم‌هاي تازه آمريکا که همزمان با تائيد پايبندي ايران به برجام وضع شده، گفت: «اين مسئله دارد به يک امر روتين ملال‌آور بدل مي‌شود. هربار که مي‌خواهند [پايبندي ايران به برجام] را تائيد کنند، بايد يک اقدام منفي هم انجام دهند. روشن است که اين نشانه‌اي از سوءنيت است.»

برجام مبتني بر بي‌اعتمادي است

وي در مورد انتقادات ترامپ از برجام، گفت اين توافق براي هيچ‌يک از طرف‌ها توافق ايده‌آلي نيست.

آقاي ظريف گفت: «برجام توافقي نيست که کسي عاشقش باشد. اين تنها توافق ممکن بود.»

وي با اشاره به انتقادات داخلي از برجامف افزود: «باور کنيد که اگر نه هر روز، دستکم هر چند روز يک وضعيت جهنمي براي من ايجاد مي‌شد.»

او گفت اين وضعيت براي معاونينش، «عباس عراقچي» و «مجيد تخت روانچي» هر ساعت اتفاق مي‌افتاد.

وزير امور خارجه ادامه داد: «ما نمي‌توانستيم به توافق بهتري برسيم. ايالات متحده نمي‌توانست به توافق بهتري برسد. به شما اطمينان مي‌دهم که ايالات متحده نمي‌توانست به توافق بهتري دست يابد.»

وي گفت برجام «بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوين شد. اين توافق مبتني بر اعتماد نيست. عدم اعتماد را مي‌توان در جمله جمله و بند به بند اين توافق مشاهده کرد. اين مسئله‌اي متقابل است.»

آقاي ظريف افزود: «به همين دليل هم ساز و کارهايي در توافق هست تا بتوان به نقض جزئي، نقض عمده، عدم پايبندي عمده و عدم انطباق عمده پاسخ داد. براي آن‌ها راه‌هايي در نظر گرفته شده است.»

وي ادامه داد: «اگر عدم انطباق عمده رخ دهد... آن‌ وقت ما گزينه خروج را داريم. فکر نمي‌کنم فعلا در آن مرحله باشيم.»

ظريف همچنين گفت برنامه‌اي براي ديدار با «رکس تيلرسون» همتاي آمريکايي‌اش ندارد.

 

* براي دريافت فوري اخبار جهان، مي‌توانيد کانال اختصاصي «بين‌الملل فارس» را از «اينجـــــا» دنبال کنيد.

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg