کد مطلب: 172045
هافينگتون‌پست: ترامپ در حال نقض برجام است
تاریخ انتشار : 1396/04/24 17:52:38
نمایش : 3403
يک روزنامه آمريکايي گزارش کرد: عليرغم گذشت دو سال موفقيت‌آميز از اجراي برجام، رئيس‌جمهور آمريکا در حال نقض اين توافق هسته‌اي مي‌باشد.













 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، روزنامه آمريکايي «هافينگتون‌پست» در گزارشي نوشت که با گذشت دو سال موفقيت‌آميز از اجراي برجام، واشنگتن مي‌بايست سالگرد توافق تاريخي هسته‌اي با ايران را جشن بگيرد اما «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا در حال نقض اين توافق است و موجبات از بين بردن آن را فراهم مي‌کند.

اين گزارش سپس ادامه داد که با گذشت هر روز، باور اين مسئله سخت است که اقدام ترامپ در نقض برجام از روي اشتباه و نه از روي بدخواهي است.

دولت آمريکا به روزهايي نزديک مي‌شود که مي‌بايست پايبندي ايران به مفاد برجام را تأييد کند اما بنا به گزارش هافينگتون پست، تأييد پايبندي ايران به مفاد برجام به مفهوم آن نيست که آمريکا نيز به اين توافق پايبند است.

اين گزارش اينگونه ادامه داد، در حاليکه برجام دو ساله مي‌شود، تمامي طرفين اين توافق هسته‌اي بايد سه نکته کليدي را درباره برجام درنظر بگيرند.

نکته اول اين است که در حال حاضر روشن و واضح است که دولت ترامپ قصد سرپيچي کردن از تعهدات کامل آمريکا در قبال برجام دارند تا تجارتي که با ايران وعده بودند را محدود کنند. بعنوان مثال، در نشست خبري کاخ سفيد، مشخص شد که ترامپ، وقت خود در نشست گروه 20 در شهر هامبورگ را صرف ترغيب کشورهاي ديگر به توقف تجارت با ايران، کرد.

بر اساس اين گزارش، اين دستورالعمل به رهبران جهان، جديدترين زنجيره از شواهدي است که نشان مي‌دهد آمريکا به تعهداتش در قبال برجام پايبند نيست.

اين تعهدات تنها شامل لغو رسمي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران نمي‌شود بلکه بر تعهداتي مبني بر خودداري از هر سياستي که به صورت مستقيم و ناخوشايند بر عادي‌سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران تأثير بگذارد و هر اقدامي که با روح و مفاد برجام در تناقض باشد و مانع اجراي برجام شود، تأکيد دارد.

نکته دوم اين است، دولت ترامپ تلاش مي‌کند تا رويکردهاي نافرجام گذشته را در پيش بگيرد. دولت بوش به محض آنکه قدرت را به دست گرفت، تعهدات آمريکا در قبال چهارچوب‌هاي مورد توافق در خصوص کره شمالي را ناديده گرفت و موجب شد که کره شمالي از پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي کناره‌گيري کند.

بنا بر اين گزارش، نومحافظه‌کاران هم‌اکنون تلاش مي‌کنند که همان سياست فاجعه‌بار را در قبال ايران در پيش بگيرند و دولت ترامپ در همين راستا، اقدامات عمدي براي نقض برجام و تحريک ايران به واکنش به اين اقدامات در پيش گرفته است.

اين گزارش سپس نوشت، تاکنون، تأثير سياست ترامپ در واقع تنها در راستاي منزوي کردن کردن آمريکا بوده است.

هفته آينده، کميسيونمشترک برجام قرار است در خصوص اجراي برجام با يکديگر ديدار کنند و احتمال مي‌رود که تمرکز اصلي اين نشست، عدم پايبندي آمريکا به مفاد برجام است.

هافينگتون‌پست گزارش کرد که آمريکا ديگر يک عضو سازنده برجام نيست و باقي طرفين برجام اعلام کرده‌اند که صرفنظر از اقدامات ترامپ، همچنان اين توافق را پيش مي‌برند.

نکته نهايي اين است که دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور سابق آمريکا قبل از آنکه بتواند پيشرفت‌هاي بيشتري را در زمينه برجام حاصل آورد،  به پايان کار خود رسيد و دولت ترامپ به دنبال آن است که اختلاف‌نظراتي را که 6 ماه پيش کار بر روي آن آغاز شده بود را بيشتر کند.

هافينگتون‌پست گزارش کرد، زمان آن رسيده است که مسير سياست ترامپ تغيير کند زيرا مسير کنوني آمريکا در قبال برجام بايد زنگ خطري براي آنهايي باشند که معتقدند جنگ بيشتر در خاورميانه يک ايده بسيار بد است.

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg