کد مطلب: 171967
مرداني که طعم شيرين پدر شدن را نمي چشند
تاریخ انتشار : 1396/04/01 09:20:29
نمایش : 3632
چند سالي است که زنگ خطر افزايش ناباروري اين بار در ميان مردان به‌صدا در آمده است، از اين رو متخصصان هشدار‌هايي در زمينه برخي علل ناباروري داده اند که توجه به آنها بسيار حائز اهميت است.














به گزارش هفت چشمه، در کشوري زندگي مي کنيم که هرم جمعيتي آن در سنين جواني سنگيني مي کند، زوج هاي جوان زيادي در سنين ازدواج و باروري قرار دارند با وجود مشکلات بسيار اين زوج‌ها با هزار اميد و آرزو تصميم به ازدواج گرفته و بناي زندگي مشترک را بر عشق گذاشته و سختي آن را با وجود مشکلات اقتصادي فراوان به جان مي خرند، اما در اين ميان پس از گذشت چند سال، پايه هاي اين زندگي گرم و عاشقانه به دليل قصه تلخ ناباروري به لرزه در مي آيد.

فرزند داشتن و نعمت پدر و مادر بودن آرزوي هر فردي قبل و بعد از ازدواج است، اما گاهي زوج هاي جوان با مشکل يا کابوس ناباروري روبه‌رو مي شوند و اغلب خانم ها اولين کساني هستند که به متخصص مراجعه مي کنند در مواردي که مشکل از خانم ها باشد روند درمان طي مي شود اما اين موضوع زماني بغرنج مي شود که متخصص مشکل را مربوط به آقايان معرفي مي کند و مرد خانواده مشکل خودرا انکار مي کند، علاوه بر اين توجه به حفظ باروري در پسران نيز کمتر مورد توجه والدين قرار دارد.

بسياري از زوجين هر دو سراغ درمان مي روند اما در ميانه راه به دليل هزينه هاي کمرشکن ناباروري قيد بچه دارشدن را مي زنند و گزينه طلاق را روي ميز مذاکره دو نفره خود قرار مي دهند.

بر اساس گفته هاي رئيس انجمن جنين شناسي نيمي از ناباروري ها مربوط به مردان است از اين رو توجه به اين موضوع بيش از پيش حس مي شود علاوه بر اين آگاهي رساني و رعايت برخي موارد و توصيه ها موجب مي شود که حداقل تا حد امکان از ناباروري در آقايان پيشگيري شود و زندگي عاشقانه زوجين به اين دليل از هم نپاشيده و آمار طلاق به اين علت افزايش پيدا نکند.

 

علل کابوس تلخ ناباروري در مردان

ناصر اميرجنتي متخصص کليه و مجاري ادراري و مسئول کلينيک ناباروري مردان مرکز ناباروري ابن سينا با اشاره به عوامل موثر در باروري مردان گفت: سبک زندگي، عوامل محيطي و شغلي بر باروري مردان تاثير گذار است و رعايت نکردن سبک زندگي سالم خطر ناباروري را به دنبال دارد.

وي ادامه داد: استعمال دخانيات، مشروبات الکلي، استفاده بيش از حد از موبايل، لپ تاپ و وايرلس، صرف بي رويه و بدون تجويز دارو‌ها به خصوص آنتي بيوتيک ها، آلوده کننده‌هاي محيطي، تماس‌هاي شغلي و حرارتي، مصرف دارو‌ها در باشگاه‌هاي بدنسازي که همه سبک زندگي فرد را تشکيل مي‌دهند موجب ناباروي در آقايان مي‌شود.

اين متخصص کليه و مجاري ادراري عنوان کرد: بايد توجه داشت که مواجهه با اين عوامل به معناي ناباروري در مردان نيست بلکه بعضي از افراد بسته به سابقه ژنتيکي بيشتر مستعد به ناباروري هستند زودتر دچار آسيب مي‌شوند.

 

فرزندآوري و ازدواج را به تاخير نيندازيد

وي اظهار کرد: آقاياني که در معرض عوامل تهديدکننده ناباروري ذکر شده هستند اگر مجرد بوده به متخصص مراجعه و چکاپ شوند و اگر ازدواج کرده اند زودتر براي فرزندآوري تصميم بگيرند تا گرفتار ناباروري و مشکلات بعد از آن نشوند.

جنتي به آقايان توصيه کرد: مردان به جهت آنکه از طعم شيرين پدر شدن در زندگي محروم نشوند فارغ از مشکلات موجود در جامعه زودتر ازدواج کنند و تصميم به فرزندآوري بگيرند، زيرا افزايش سن ازدواج در آقايان مانند خانم‌ها خطر ناباروري و حتي ناهنجاري‌هاي مادرزادي در فرزندان را به دنبال دارد.

 

وحشت شديدترين شکل ناباروري در مردان

مسئول کلينيک ناباروري مردان مرکز درمان ناباروري ابن سينا با اشاره به شديدترين مشکل ناباروري در مردان گفت: شديدترين شکلل ناباروري در مردان فقدان نطفه است که ۲۰ درصد مردان نابارور دچار اين مشکل هستند که اغلب آن‌ها با شنيدن اين عارضه نا اميد شده و از ادامه درمان سرباز مي‌زنند.

جنتي افزود: مردان که دجار اين عارضه هستند نبايد نااميد شوند وبه اين مشکل مانند بيماري‌هاي قلبي و ديابت نگاه کنند، زيرا با توجه به پيشرفت‌هاي که در سال‌هاي اخير در حوزه ناباروري صورت گرفته درمان و نتايج آن بسيار اميدوار کننده است.

وي به يکي از روش‌هاي درمان شديدترين شکل ناباروري مردان اشاره کرد و ادامه داد: در صورت نبود نطفه در مردان با عمل ميکروسکوپي روي بيضه‌ها سلول‌هاي جنسي مردان برداشته شده و براي لقاح مصنوعي استفاده مي‌شود.

مسئول کلينيک ناباروري مردان مرکز درمان ناباروري ابن سينا اظهار کرد: ميزان موفقيت روش‌هاي درماني ناباروري به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد است، اما ما تلاش مي‌کنيم با انتقال سه جنين فريز در روش لقاح مصنوعي اين شانس رابه ۷۰ درصد برسانيم، اما به هر حال قانون احتمالات در درمان مطرح است و ممکن است تا به اين ميزان نباشد و اين به شرايط مختلف در زوجين بستگي دارد.

 

توصيه هايي براي حفظ باروري در پسران

اين متخصص کليه و مجاري ادراري تاکيد کرد: روند درماني ناباروري مردان هرچه سريعتر صورت گيرد درمان موفقيت آميزتر است، براي کاهش ناباروري بايد نوزادان پسر پس از تولد توسط متخصص اطفال مورد معاينه قرار بگيرند.

وي با اشاره به خطر ناباروري در پسران در هنگام بلوغ گفت: در سنين بلوغ به دليل آنکه تغييرات هورموني اتفاق مي‌افتد والدين در صورت مشاهده بلوغ زودرس فرزندان خود را نزد متخصص براي چکاپ ببرند.

دردهايي که زنگ خطر ناباروري در نوجوانان پسر است

جنتي توجه به والدين نوجوانان توصيه کرد: والدين بايد به در سنين دبيرستان فرزندان پسر خود براي پيشگيري از ناباروري به برخي نکات و علائم توجه کنند يکي از موضوعات مورد توجه اين است که اغلب پسران دبيرستاني که دچار درد ناگهاني در ناحيه بيضه‌ها مي‌شوند به دليل خجالت درد خود را مخفي مي‌کنند درحالي که بي توجهي به اين درد‌ها خطر ناباروري در آينده را به دنبال دارد.

مسئول کلينيک ناباروري مردان مرکز درمان ناباروري ابن سينا عنوان کرد: عفونت ادراري، ضربه به بيضه‌ها نيز خطر ناباروري در مردان را به دنبال دارد و سبک زندگي درست و سالم، ورزش منظم به افزايش باروري کمک مي‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg