کد مطلب: 171922
يادداشت سجاد رئيسي اردلي
ناتوي عربي و نقش آن در روابط منطقه خاورميانه
تاریخ انتشار : 1396/03/22
نمایش : 2707
قرائن و شواهد نشان مي دهد دولت ترامپ در حال مذاکره با متحدان منطقه است تا ائتلافي با محوريت «نظامي و امنيتي» عليه ايران به راه اندازد، ائتلافي که براي مقابله با ايران، با اسرائيل تبادل اطلاعات خواهد داشت.















به گزارش هفت چشمه، سجاد رئيسي اردلي کارشناس ارشد علوم سياسي در يادداشتي در خصوص طرح ناتوي عربي نوشت: چندي است کشورهاي عربي منطقه از جمله عربستان سعودي، مصر، اردن، امارات متحده عربي و... با حمايت آمريکا و اسرائيل در صدد ايجاد ناتوي عربي در منطقه خاورميانه مي باشند.
 
بدون شک سفر اخير دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به عربستان  نيز بي ربط با موضوع مطرح شده نمي باشد.
 
قرائن و شواهد نشان مي دهد دولت ترامپ در حال مذاکره با متحدان منطقه است تا ائتلافي با محوريت «نظامي و امنيتي» عليه ايران به راه اندازد. ائتلافي که براي مقابله با ايران، با اسرائيل تبادل اطلاعات خواهد داشت.
 
مقامات کشورهاي عربي نيز تاکيد دارند که ائتلاف جديد(ناتوي عربي) مي تواند همانند ناتوي غربي يک مؤلفه واحد داشته باشد و آن مؤلفه مي تواند اين باشد که «حمله به يک کشور عضو، به مثابه حمله به همه اعضاء تلقي خواهد شد.»
 
همچنين تاکيد شده است که در ازاي موافقت با تشکيل اين ائتلاف ضدايراني، کشورهاي عربي بخصوص عربستان و امارات خواستار لغو قانون «جاستا» هستند. قانوني که شکايت خانواده هاي قربانيان حملات 11 سپتامبر 2001 را ممکن کرده است.
 
به نظر مي رسد ديپلمات هاي کشورهاي عربي معتقدند کشور يمن، مي تواند اولين آزمون ائتلاف جديد باشد و در مقابل آمريکا نيز بر اين باور است که مي تواند کمک نظامي به کارزار عليه يمن را تشديد و درياي سرخ را امن تر گرداند.
 
بدون شک، با توجه به موضوعات مطروحه و احتمال تشکيل چنين ائتلافي، نياز مبرم به برنامه اي منسجم براي مقابله با آن احساس مي شود تا کشورهاي غربي و عربي براي هميشه از رسيدن به اهداف پليد خود مأيوس گردند و هيچگاه خيال تعرض به کشورمان را در سر نپرورانند.
 
انتهاي پيام/570ه
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg