کد مطلب: 171900
پشت پرده پنهان فلافل‌هايي که نبايد بخوريد/ در اغذيه فروشي‌هاي «سلف سرويس» چه مي‌گذرد؟
تاریخ انتشار : 1396/03/16 12:03:38
نمایش : 1772
رعايت نکردن نکات بهداشتي در تهيه و توزيع مواد غذايي که به صورت سلف سرويس عرضه مي‌شوند، سبب بروز انواع مسموميت و اسهال هاي حاد عفوني در افراد مي‌شود.













 
به گزارش هفت چشمه به نقل از باشگاه خبرنگار جوان؛ امروزه در هر کوي و برزن به اغذيه فروشي‌هايي برخورد مي‌کنيم که مواد غذايي خود را به صورت سلف سرويس به فروش مي‌رسانند. اين مغازه‌ها اغلب طرافداران بسياري داشته و مشتريان زيادي را به سوي خود جلب مي‌کنند. غذاهايي خوشمزه و هوس انگيز که اشتهاي افراد را تحريک کرده و آن‌ها را به سمت خريد اين مواد سوق مي‌دهد. اما بد نيست قبل از رفتن به اين رستوران‌ها کمي هم به بهداشتي و سالم بودن اين محصولات و فرآورده‌هاي غذايي بينديشيم.
 
پشت پرده پنهان فلافل‌هايي که نبايد بخوريد/ در اغذيه فروشي‌هاي «سلف سرويس» چه مي گذرد؟
 
** در اغذيه فروشي‌هاي سلف سرويس چه مي‌گذرد؟
مسعود سامي متخصص کنترل و بهداشت مواد غذايي در خصوص مواد غذايي که به صورت سلف سرويس به مشتريان عرضه مي‌شوند، بيان کرد: ميز سلف سرويس مواد غذايي در معرض انواع مختلف آلودگي‌هاي ميکروبي قرار دارد و مي‌تواند براي سلامتي بدن بسيار خطرناک باشد.
 
وي اظهار کرد: طبق ماده ۱۳ دستور العمل اجرايي مواد خوردني و آشاميدني بايد از بين کارکنان يک نفر ناظر انتخاب شده و به رفتار مشتريان نظارت کند که اصول بهداشتي را رعايت کنند.
 
اين متخصص کنترل و بهداشت مواد غذايي قرارگيري مواد غذايي خام و پخته در کنار هم و روي يک ميز را نادرست دانست و عنوان کرد: غذاهاي خام و پخته بايد روي ۲ ميز جداگانه باشد، زيرا طي فرآيند پخت بار ميکروبي مواد غذايي به شدت کاهش پيدا مي‌کند. نبايد مواد تازه به غذاهاي کهنه و دست خورده اضافه شود. همچنين فردي که مسئول آماده سازي مواد غذايي پخته است نبايد همزمان به تهيه غذاهاي خام نيز مشغول باشد، بلکه بايد فرد ديگري اين کار را انجام دهد.
 
پشت پرده پنهان فلافل‌هايي که نبايد بخوريد/ در اغذيه فروشي‌هاي «سلف سرويس» چه مي گذرد؟
 
سامي افزود: در مورد مواد غذايي که به صورت گرم سرو مي‌شوند بايد به اين نکته توجه داشت که دماي آن‌ها هنگام مصرف بايد بالاي ۶۰ درجه سانتي‌گراد باشد، زيرا اگر دماي اين مواد پايين‌تر از ۶۰ درجه سانتي گراد باشد احتمال بروز مسموميت در افراد را افزايش مي‌دهد، بنابراين بايد مواد غذايي داخل گرمکن يا درون ظرف محتوي آب جوش نگه داري شوند.
 
وي تاکيد کرد: مواد غذايي که به صورت سلف سرويس به فروش مي‌رسد نيز بايد در ظروف درب دار نگه داري شوند تا گرد و غبار و حشرات به درون آن‌ها نفوذ نکند.

اين متخصص کنترل و بهداشت مواد غذايي تصريح کرد: مغازه‌داراني که محصولات خود را به صورت سلف سرويس ارائه مي‌دهند نبايد به خاطر اينکه فعاليت آن‌ها جنبه سودآوري و صرفه اقتصادي داشته باشد، قيمت فرآورده غذايي را افزايش يا کيفيت ماده غذايي را کاهش دهند.

سامي گفت: در فروشگاه‌هايي که مواد غذايي به صورت سلف سرويس عرضه مي‌شود اغلب افراد تمايل دارند که بيش از حد نياز غذا ميل کنند که اين امر مي‌تواند زمينه را براي بروز چاقي فراهم کند.
 
پشت پرده پنهان فلافل‌هايي که نبايد بخوريد/ در اغذيه فروشي‌هاي «سلف سرويس» چه مي گذرد؟

وي در خصوص آسيب هايي که مواد غذايي سلف سرويس آلوده به سلامتي افراد وارد مي‌کند، تصريح کرد: مسموميت‌هاي غذايي شايع‌ترين مشکلي است که با مصرف اين فرآورده‌ها براي اشخاص ايجاد مي‌شود. اگر دماي مواد غذايي پخته که اسپور (ميکرو ارگانيسم هاگ دار) مانند "کلستريديوم بوتولينوم" يا "باسيلوس سرئوس" دارند به زير ۶۰ درجه سانتي‌گراد کاهش پيدا کند اين اسپور‌ها به فرم رويان تبديل شده و تکثير يافته و توليد سم مي‌کنند.

اين متخصص کنترل و بهداشت مواد غذايي عنوان کرد: هاگ نسبت به حرارت مقاوم بوده بنابراين هاگ‌ها طي فرآيند پخت از بين نرفته و اگر دماي ماده غذايي به زير ۶۰ درجه سانتي‌گراد برسد، آن‌ها جوانه زده و تکثير پيدا مي‌کنند.
 
 
 
 
** کبد چرب ارمغاني تلخ از مصرف بي‌رويه فست فود‌ها
ميترا آملي فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص عوارض ناشي از استفاده مداوم و بيش از حد فست فود‌ها بيان کرد: ريفلاکس و کبد چرب از پيامدهاي حاصل از مصرف بي‌رويه فست فود‌ها محسوب مي‌شوند. ريفلاکس علاوه بر اينکه سبب کاهش کيفيت زندگي فرد مي‌شود مي‌تواند در طولاني مدت سبب التهاب شديد انتهاي مري و در نهايت سرطان مري شود.
 
وي اظهار کرد: کبد چرب فرد را مستعد ابتلا به هپاتيت ناشي از چربي مي‌کند که اين هپاتيت پس از گذشت حدود ۱۰ سال و در پنج تا ۱۰ درصد از موارد مي‌تواند منجر به نارسايي کبدي مانند سيروز کبدي شود.
 
اين فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: مواد غذايي سلف سرويس آلوده فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هايي همچون اسهال عفوني مي‌کند. به طور مثال مواد غذايي همچون سالاد الويه در صورتي که به درستي تهيه و نگهداري نشوند مي‌تواند زمينه رشد ميکروبي به نام استافيلوکوک را به خصوص در فصل تابستان فراهم کرده بنابراين اين ميکروب منجر به بروز اسهال حاد عفوني همراه با تب و استفراغ در فرد مي‌شود.
 
آملي افزود: اگر در پخت يا نگهداري برنج اصول بهداشتي رعايت نشود باکتري به نام "باسيلوس سرئوس" در آن رشد کرده که اين باکتري سبب ايجاد اسهال عفوني حاد در اشخاص شده همچنين در صورتي که همبرگر به خوبي پخته نشده باشد باکتري به نام ايکلاي هموراژيک در آن رشد کرده و در نتيجه شخص به اسهال خوني حاد دچار مي‌شود.
 
 
پشت پرده پنهان فلافل‌هايي که نبايد بخوريد/ در اغذيه فروشي‌هاي «سلف سرويس» چه مي گذرد؟
وي تاکيد کرد: هپاتيت‌هاي A و E از طريق دستگاه گوارش و هپاتيت‌هاي B و D از راه خون منتقل مي‌شوند که هپاتيت برق آساي E در زنان باردار بيشتر مشاهده مي‌شود و در ۲۰ درصد از موارد مي‌تواند مرگ اين گروه از افراد را به همراه داشته باشد بنابراين زنان باردار بايد از رفتن به مناطقي که شيوع اين عارضه در آن‌ها زياد است، خودداري کنند.
 
اين فوق تخصص گوارش و کبد با بيان اينکه هپاتيت A از طريق آب و غذاي آلوده يا ماهي رودخانه‌اي که به خوبي پخت نشده باشند، انتقال پيدا مي‌کند، گفت: شيوع هپاتيت ويروسي A طي سال‌هاي اخير در ايران کاهش پيدا کرده است.
 
آملي يادآور شد: مصرف بيش از حد و مداوم مواد غذايي سوخاري مانند مرغ سوخاري در بروز بيماري کبد چرب نقش چشمگيري دارد. از سوي ديگر با استفاده بي رويه از اين غذا‌ها و با گذشت زمان انباشت چربي در بدن اتفاق مي‌افتد. طبق مطالعات صورت گرفته چاقي و انباشت چربي مي‌تواند موجب افزايش مرگ و مير ناشي از سرطان‌هاي مختلف همچون کليه، کلون و کبد شود.
 
گزارش از پگاه آقايي
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg