کد مطلب: 171760
متقاضيان مسکن مهر تاوان ناکارآمدي تعاوني‌ها را مي‌دهند
تاریخ انتشار : 1396/01/30
نمایش : 1557
افرادي که به کمک راه و شهرسازي اقدام به تاسيس تعاوني کرده و به ساخت واحدهاي مسکن مهر پرداخته‌اند بعضا داراي حداقل سواد ممکن و توانايي‌هاي لازم در امر ساخت و ساز هم نبوده و بخاطر سود قابل توجهي که از اين امر عايد آنان مي‌شد اقدام به تاسيس تعاوني و دريافت پول از مردم کرده‌اند ولي عملا کاري براي خانه‌دار شدن آن‌ها صورت نگرفته است.
















به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ بدون شک طرح مسکن مهر را مي‌توان يکي از طرح‌هايي دانست که باعث شد بسياري از افراد به‌خصوص افراد کم‌درآمد جامعه صاحبخانه شوند. هرچند که اين طرح نيز از دايره نقد خارج نيست و به حتم مشکلات و ضعف‌هايي داشته اما اهميت اجراي آن بر هيچ کس پوشيده نيست. اهميت مسکن مهر آنجا تجلي مي‌يابد که رهبر معظم انقلاب اسلامي در يکي از ديدارهاي خود با رئيس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت، پانزده توصيه به دولت داشتند که آخرين توصيه ايشان توجه جدي براي تکميل مسکن مهر بود.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار فرمودند: "اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و يا نحوه تزريق اعتبارهاي بانکي به آن مخالفتي وجود دارد، اما اين را هم بدانيم که اکنون چند ميليون نفر چشم انتظار تکميل مسکن مهر هستند و بايد اين کار به طور جدي پيگيري شود و به اتمام برسد".

هرچند که دولت يازدهم با آغاز به کار خود تمايل چنداني براي ادامه اين طرح نداشت به طوري که تصميم گرفت نام اين طرح را از مسکن مهر به مسکن اجتماعي تغيير دهد تا حداقل در ظاهر نشان دهد که علاقه‌اي به ادامه طرح دولت قبلي ندارد. به هر حال به نظر مي‌رسيد که دولتمردان يازدهم به خصوص وزير و معاونان وزارت مسکن و شهرسازي پس از توصيه‌هاي مقام معظم رهبري نگاه ويژه‌اي به مسکن مهر داشته باشند به طوري که با تکميل زيرساخت‌ها اين واحدها را براي اسکان متقاضيان آماده کنند.

تکميل پروژه مسکن مهر نيازمند اراده مسئولان است

اما در عمل آنچه در استان‌ها به وضوح قابل مشاهده است، نبود اراده کافي براي تکميل اين طرح است چراکه طرح مسکن مهر مانند فرزند يتيمي است که اکنون زير دست ناپدري‌اي افتاده که وجود چنين فرزندي را به لحاظ سياسي چندان سودمند نمي‌داند.

يکي از معضلاتي که اکنون مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند تعاوني‌هايي هستند که به نمايندگي از مردم اقدام به ساخت و تحويل مسکن به مردم مي‌کنند تعاوني‌هايي که عمدتا به دليل ناآگاهي و نداشتن علم و توان اين کار موجب برهم زدن آرامش و نگراني بسياري در اقشار مختلف جامعه شده‌اند.

ناکارآمدي تعاوني‌هاي مسکن مهر و استفاده از مصالح نامناسب مشکل اساسي متقاضيان

افرادي که به کمک راه و شهرسازي اقدام به تاسيس تعاوني کرده و به ساخت واحدهاي مسکن مهر پرداخته‌اند بعضا داراي حداقل سواد ممکن و توانايي‌هاي لازم در امر ساخت و ساز هم نبوده و بخاطر سود قابل توجهي که از اين امر عايد آنان مي‌شد اقدام به تاسيس تعاوني و دريافت پول از مردم کرده‌اند، حال آنکه به جرات مي‌توان گفت بسياري از تعاوني‌هايي که اقدام به دريافت مبالغي از مردم کرده‌اند بعد از چهار تا پنج سال هنوز براي تحويل واحدها اقدام نکرده‌اند اين از طرفي است که با تاخير در قسط‌بندي وامي که از بانک دريافت شده معضل بزرگ‌تري به نام سود مشارکت گريبان‌گير بسياري از مردم شده است و نکته جالب آنکه بانک در دريافت وام خود طرف حساب خود را فقط مردم مي‌داند و عملا اين مردم هستند که بايد پاسخگوي ناکارآمدي و اشتباهات تعاوني‌ها را باشند.

نکته ديگري که باعث نارضايتي مردم از تعاوني‌ها شده است کيفيت مصالحي است که در ساخت اين واحدها مورد استفاده قرار مي‌گيرد چون برخي تعاوني‌ها صرفا براي بدست آوردن سود قابل توجه اقدام به استفاده از مصالحي با کيفيت درجه سه و حتي مصالح دورريختني کارخانه‌ها کرده‌اند. اين در صورتي است که مثلا بر ساخت واحدها نظارت مي‌شود غافل از اينکه يا بايد در وجود ناظر شک کرد و يا در نوع نظارت بر ساخت و ساز واحدها.

حاصل کلام اينکه مهم‌ترين چيزي که اکنون موجب اين سوءاستفاده‌ها و بي‌تدبيري‌ها در خانه‌دار کردن مردم شده ضعف در قانون و قانونگذاري است با اندک تاملي بر اساسنامه‌ها و قوانين مربوط به تعاوني‌ها براحتي منافذي که باعث دور زدن قوانين مي‌شود مشخص شده و در دسترس افراد سودجو قرار مي‌گيرد که همين امر باعث ورود متعدد دستگاه قضا به عملکرد تعاوني‌هاي مسکن مهر شده است که به دليل آشنايي با راه‌هاي دور زدن قانون توسط تعاوني‌ها قاطبه‌ي پرونده‌هايي که به دليل سوءاستفاده به دادگاه رجوع داده شده است همواره به سود تعاوني‌ها تمام شده و اين تعاوني‌ها بدون احقاق حق مردم اعلام انحلال کرده و براي هميشه از چنگ قانون مي‌گريزند.

اميد است دولت که در ايام انتخابات با شعار ادامه دادن طرح مسکن مهر بر سرکار آمد به جاي مزخرف خواندن اين طرح مشکلات آن را برطرف کرده و کمک قابل توجهي براي خانه‌دار کردن مردم کند شايد بدين وسيله حداقل، باري از دوش مردم بي‌بضاعت و مستضعف که تنها در روياي خود به خانه‌دار شدن فکر مي‌کردند و اکنون روياي خود را قابل دستيابي مي‌بينند برداشته شود.

انتهاي پيام/1028ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg